تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

بررسی‌ شاخص بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد ایران

بهره‌وری نیروی کار، میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) ایجاد شده توسط یک ساعت کارِ نیروهای شاغل در فرآیند تولید را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۶۵۰۹۹


به گزارش معاصر؛  بررسی‌ها نشان می‌دهد ‌رشد شاخص بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ مسیر پرنوسانی را رقم زده است.

در یک دهه اخیر شاخص بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد ایران به طور متوسط سالانه ۵.۶ درصد کاهش یافته و روند نزولی را تجربه کرده است. با این حساب، بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی مشاهده می‌شود در میان بخش‌های اصلی اقتصاد، بهره‌وری نیروی کار در بخش «حمل و نقل و انبارداری» در سال ۱۴۰۰ با رشد ۶.۸۲ درصدی، به نقطه اوج خود طی بازه ۱۰ ساله رسیده است.

بهره‌وری در ادبیات اقتصادی عبارت است از «مقایسه میزان تولید بدست آمده با منابع به‌کار گرفته شده برای آن، در واحد زمان». به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت بهره‌وری نیروی کار، میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) ایجاد شده توسط یک ساعت کارِ نیروهای شاغل در فرآیند تولید را نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند در صورتی که بکارگیری موثر از نیروی کار صورت بگیرد، سبب کاهش هزینه تولید و به دنبال آن کاهش قیمت تمام شده تولید کالا می‌شود و موجب افزایش میزان سودآوری در واحدهای تولیدی - صنعتی می‌شود که این گزاره در نهایت افزایش رفاه در جامعه را در پی دارد.

 

منبع: اقتصاد نیوز 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز