تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
سمیرا شیرمردی/خبرنگار

هواداران انتظار هر مربی را می‌کشیدند جز علیرضا منصوریان

کد خبر: ۶۵۱۷۰


 ایران ورزشی- وقتی جواد نکونام رسماً از فولاد خوزستان جدا شد، هواداران انتظار هر مربی را می‌کشیدند جز علیرضا منصوریان. اما در حالی که یک سری نام‌ها مطرح شد و البته بحث حضور سرمربی خارجی به گوش می‌رسید، ناگهان به طور عجیبی عکس منصوریان با لباس فولاد خوزستان منتشر شد و خبر رسید او به‌عنوان سرمربی جدید قرمزپوشان اهوازی انتخاب شد. از همان ابتدا یک سری هوادار نسبت به این انتخاب اعتراض کردند و معتقد بودند چند سال پیش علیرضا منصوریان در مصاحبه‌ای به عرب‌های خوزستان توهین کرد.

اگرچه منصوریان همان زمان، در مصاحبه دیگری در مورد آن مصاحبه توضیح داد و اعلام کرد عرب‌ها مثل دیگر اقوام ایرانی هم‌وطنش هستند اما ظاهراً این توضیح هم ناراحتی خوزستانی‌ها را کم نکرد. به همین دلیل از همان ابتدای حضور منصوریان در اهواز، بسیاری اعتراض‌های خود را نشان دادند و از بازی اول مقابل سپاهان، از این سرمربی خواستند اهواز را ترک کند. سرمربی جدید فولاد هم در واکنش به این مسأله، سعی کرد به روش خود دل هواداران را به دست بیاورد. او با لباس عربی و «دله» که ظرف مخصوص قهوه عربی است، عکس گرفت و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد اما این مسأله هم ظاهراً فایده نداشت چون اعتراض‌ها همچنان پا بر جا بود.

نتایج خوب فولاد خوزستان هم نتوانست کاری از پیش ببرد و علیرضا منصوریان هر هفته شاهد شعار اعتراضی هواداران بود تا اینکه به بازی آخر مقابل آلومینیوم اراک رسید. باز هم اعتراض‌ها ادامه داشت که در نهایت سرمربی فولاد خوزستان که ظاهراً صبرش به سر آمده بود، در مصاحبه‌ای نسبت به آنها انتقاد کرد و در بخشی از مصاحبه‌اش که البته ویدیوی آن در اهواز دست به دست می‌چرخد، این نفرات را احمق و بی‌ارزش نامید که هر هفته سمت چپ می‌نشینند و با بنری کهنه و پاره می‌آیند که بهتر است آن را بشویند. این صحبت‌ها، هواداران اهوازی را بیشتر از هر زمانی ناراحت و عصبانی کرد اما دیگر بازی‌ها تمام شد و جایی برای انتقاد از منصوریان نمانده بود. از طرفی هم باشگاه فولاد خوزستان به حمایت از سرمربی خود پرداخت و اعلام کرد با توهین‌کنندگان برخورد خواهد کرد. با این اتفاقات، به نظر می‌رسید فعلاً ماجرا تمام شده اما هواداران ظاهراً دست‌بردار نیستند.

آنها حتی در بازی آخر استقلال خوزستان مقابل آرمان‌گهر سیرجان، با پرچم فولاد و البته یک بنر که حالا معروف شده، به ورزشگاه رفتند و باز هم علیه منصوریان شعار دادند. روی این بنر نوشته شده بود: «این دفعه با بنر تمیز آمدم... خواسته بحق هواداران فولاد خوزستان، اخراج منصوریان... من سمت چپ می‌نشینم.» با توجه به اینکه بازی‌های لیگ یک هم تمام شد و هواداران دیگر به ورزشگاه نمی‌روند تا مسابقات فصل آینده استارت بخورد، این بار شاهد اعتراض هواداران در شبکه‌های اجتماعی هستیم.

حالا هشتگ «اخراج منصوریان» و «من سمت چپ می‌نشینم» بیشتر از هر زمانی به چشم می‌خورد. ظاهراً هواداران فولاد دست‌بردار نیستند و دیگر نمی‌خواهند این سرمربی در اهواز کار کند. شاید مصاحبه آخر منصوریان هم نشان می‌داد دیگر نمی‌خواهد در اهواز بماند و به همین دلیل چنین صحبت‌هایی را در مورد هواداران انجام داده.

به هر حال، با وجود اینکه باشگاه به حمایت از سرمربی خود پرداخت اما حالا خبر می‌رسد با یک سرمربی اسپانیایی در حال مذاکره هستند. پس اگر باشگاه فولاد خوزستان با سرمربی اسپانیایی مد نظر خود به توافق برسد، هدایت تیم را به او خواهد سپرد اما اگر به هر دلیلی قرار باشد با منصوریان کار خود را ادامه دهند احتمالاً این سرمربی باید از هواداران فولاد به خاطر مصاحبه انتقادی خود عذرخواهی کند تا بتواند در اهواز به کار خود ادامه دهد. هر چند که سابقه نشان داده عذرخواهی هم چندان تأثیرگذار نیست و بهتر است باشگاه به‌دنبال جذب همان سرمربی خارجی باشد.


همانطور که می‌دانید آقای منصوریان در مصاحبه اخیرش بخشی از هوادارانِ اهوازی را با عباراتِ «احمق» و «بی‌ارزش» خطاب کرد که این رفتار مورد نقد و واکنشِ بسیاری از هواداران و حتی فعالان رسانه‌ای و اجتماعی اهواز شد.

قطعاً در عصر جدید نمی‌توان تأثیر فوتبال در شکل‌دادن به هویت‌های شهری را نادیده گرفت. با این حال آقای منصوریان گویا شناختی بر فرهنگِ محلی اهواز ندارد و نمی‌داند تیم فولاد خوزستان بخشی از هویت شهری اهواز است و هر گونه شکاف میان او و هواداران باعث ایجاد شکاف بین او و شهر و حتی بخش چشمگیری از شهروندانی که فوتبالی نیستند، می‌شود و نسبت به منصوریان واکنش نشان می‌دهند.می‌دانیم که کارکردِ تماشاگر در ورزشگاه دارای اهمیت بسیاری است و سرمربی نباید بی‌مهابا و بدونِ شناختِ کافی ادبیاتی را بر زبان بیاورد که می‌تواند تبعات اجتماعی برای او به‌دنبال داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنم آقای منصوریان مثل بسیاری از انسان‌ها و سرمربیانِ توسعه‌ یافته جهان، بابت رفتار و ادبیاتِ ناپسندی که به کار برده عذرخواهی کند.

مردم اخیراً با راه‌اندازی هشتگِ #من_سمت_چپ_میشینم سعی دارند ابراز انتقاد از منصوریان را اینچنین فریاد بکشند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز