تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶

توصیه های سازمان حج و زیارت به حجاج ایرانی

درحالی‌که شمار زائران اعزامی از ایران به عربستان به مرز ۳۰ هزار نفر رسیده است، سازمان حج و زیارت بر لزوم رعایت مقررات این کشور به ‌ویژه در حرم‌ها و فرودگاه‌ها تاکید کرد.
کد خبر: ۶۵۷۵۰

توصیه های سازمان حج و زیارت به حجاج ایرانی

 

سازمان حج وز یارت با اشاره به برخی مقررات کشور میزبان حج، متذکر شد: «طبق قوانین و مقررات کشور عربستان، حمل و مصرف مواد مخدر، قرص‌های روانگردان (متادون، ترامادول و...) و برخی داروهای مسکن کدئین‌دار ممنوع بوده و در صورت کشف در فرودگاه‌ها، بدون شک زائر بازداشت و روانه زندان خواهد شد.

نسبت به ممنوعیت‌های موجود در کشور میزبان (عربستان) از قبیل عکسبرداری، فیلمبرداری، صلوات‌های گروهی، شعارهای جمعی، فروش اجناس، تردد به فروشگاه‌ها و مراکز خریدی که اقدام به فروش سلاح شکاری و ابزار و ادوات شکار می‌کنند، توجه لازم شود.

مراقبت از چمدان، کیف دستی و وسایل شخصی، در طول مسافرت یک وظیفه شخصی است، بنابراین در فرودگاه جده یا مدینه نیز از سالم رسیدن وسایل خود، اطمینان حاصل کنید.

برای نگهداری از وجوه نقد و اشیاء قیمتی همراه خود، حتما از صندوق امانات مستقر در اتاق مدیر و یا پذیرش هتل استفاده کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل و یا طرح هر گونه درخواست، مراتب را فقط به مدیر و یا معاون کاروان و یا کارکنان ایرانی که در هتل محل اقامت مستقر هستند در میان بگذارید.

به هیچ‌وجه از آسانسورهای حمل بار که عموماً به زیرزمین‌های هتل محل اسکان راه دارد، استفاده نکنید.

هنگام خروج از هتل و عزیمت به حرم‌ها و یا فروشگاه‌ها، همواره به اندازه نیاز خود وجه نقد به همراه داشته باشید.

از خرید گوشی‌های موبایل ارزان‌قیمت که در اطراف هتل‌ها توسط دستفروشان عرضه می‌شود، به دلیل وجود مشکلات حاد در راه‌اندازی آن‌ها، خودداری کنید.

استفاده از مُهر برای اقامه نماز، عکسبرداری و فیلمبرداری، خرید و فروش اجناس، قرائت دعا با صدای بلند، رفت و آمد از مقابل نمازگزاران، اقامه نماز فُرادی هنگام نماز جماعت، بوسیدن ضریح و حرم نبوی یا بقیع، قرائت دعاهای گروهی، نوشتن یادداشت در قرآن‌ها، جدال و درگیری، فریاد زدن، روی زمین گذاشتن قرآن در حرمین شریفین، ممنوع است؛ لذا ضمن رعایت، دقت لازم را داشته باشید.

با ماموران و نیروهای خدماتی مسجدالحرام و حرم نبوی (ص) هنگام زیارت و اقامه نمازجماعت همکاری داشته و از بحث و جدل و یا دخالت در کار پلیس مستقر در حرمین شریفین پرهیز کنید.

همراه بردن وسایلی مانند کارد میوه‌خوری، قاشق و چنگال، لیوان شیشه‌ای و ظروف غذا به داخل حرمین شریفین ممنوع بوده و در صورت مشاهده توسط نیروهای بازرسی ورودی حرم توقیف می‌شود.»

عربستان، امسال پس از سه سال محدودیت، حج را با جمعیت پیش از دوران کرونا برگزار می‌کند و به آن عنوان «عملیات بزرگ حج» داده است. پیش‌بینی‌ها بر آن است که نزدیک به دو میلیون نفر در مناسک حج شرکت کنند. از ایران نیز ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر حضور خواهند داشت، آن هم در شرایطی که دو کشور روابط دیپلماتیک را پس از هفت سال ازسرگرفته‌اند و فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور دوباره آغاز می‌شود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز