تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۸.۷۹°

۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

آیا اراجیف "عادل" منجر به جنگ می شود؟

عادل الجبیر در چند ماه گذشته، بارها و بارها علیه کشورهای محور مقاومت اسلامی همچون ایران و سوریه و حتی یمن موضع گیری هایی صریح و بعضا توهین آمیز داشته است.
کد خبر: ۷۰۵۱
عادل الجبیریاخبار معاصر: عادل بن احمد الجبیر، یکم فوریه سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۲ بهمن ۱۳۴۰) در یک خانواده از استان مجمعه در روستای «حرمه» در منطقه «سدیر» و در خانه‌ای که نه آب داشت و نه برق متولد شد.

عادل الجبیر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه تگزاس و سفیر سابق عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا و وزیر خارجه کنونی این کشور، پس از روی کار آمدن در چند ماه گذشته، بارها و بارها علیه کشورهای محور مقاومت اسلامی همچون ایران و سوریه و حتی یمن موضع گیری هایی صریح و بعضا توهین آمیز داشته است.

در ادامه این گزارش به بخشی از زیاده گویی های این وزیر سعودی پرداخته و در خاتمه گزارش کارشناسان از گزینه های روی میز ایران در مقابل عربستان گفتند.

وزیر خارجه عربستان برای اولین بار وارد مصر شد و در اولین سخنان خود در این کشور، ایران را متهم به دخالت در امور دیگر کشورها کرد

«عادل الجبیر» در ادامه اتهام‌زنی‌های خود را علیه ایران ادامه داد  گفت :ایران تنها کشوری است که در امور کشورهای منطقه مداخله و از تروریسم حمایت می‌کند.

وی افزود اعراب در مقابل مداخلات ایران در منطقه ساکت نخواهند نشست.

ایران تلاش می‌کند به بحرین و عربستان سلاح قاچاق کند

او با تکرار اتهام همیشگی ریاض به تهران مبنی بر اینکه ایران باید دخالت در کشورهای دیگر را متوقف کند، گفت که توافق هسته‌ای فرصت خوبی برای این است که ایران حسن‌نیت خود را ثابت کند.

الجبیر که این روزها مکررا علیه ایران و روسیه مصاحبه می‌کند، گفت: الان توپ در زمین ایران است تا حسن‌نیتش را در مرحله آتی اثبات کند و از دخالت در امور داخلی همسایگانش بردارد.

به گزارش «واس»، وزیر سعودی در ادامه ادعا کرد: کشورهای خلیج [فارس] برای تقویت امنیت در منطقه تلاش می‌کنند و دست [همکاری] خود را به سوی ایرانی دراز کردند که تلاش می‌کند به بحرین و عربستان سلاح قاچاق کند.

توافق هسته‌ای ایران همه مسائل را حل نمی‌کند و چالشهایی مانند تداوم درگیری اسرائیل و فلسطین، مسئله سوریه، رخدادهای یمن و عراق، تروریسم و مداخلات ایران در امور منطقه که همچنان ادامه دارد

عادل الجبیر همچنین در گفت‌وگو با روزنامه «الریاض» نیز در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اظهارنظر کرده است. او ادعا کرد: «این توافق فقط یک مشکل را دور می‌کند و سایر چالش‌هایی را که منطقه با آن مواجه است حل نمی‌کند؛ چالشهایی مانند تداوم درگیری اسرائیل و فلسطین، مسئله سوریه، رخدادهای یمن و عراق، تروریسم و مداخلات ایران در امور منطقه که همچنان ادامه دارد».

الجبیر همچنین در ادامه ادعاهای خود گفت: «امیدوارم ایران سیاست‌های خود را در قبال کشورهای منطقه تغییر دهد و سیاست حسن همجواری و عدم مداخله در کشورها را در پیش بگیرد تا همگی برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه به روابط خوبی دست یابیم. این مسئله نیز در دور کردن بسیاری از تنش‌ها و ناآرامی‌هایی سهیم خواهد بود که منطقه در حال حاضر شاهد آن است».

الجبیر: ایران سوریه را اشغال کرده

عادل الجبیر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه ایران چه باید بکند تا نقشی در حل بحران سوریه داشته باشد مدعی شد ایران کشوری متجاوز است که خاک یک کشور عربی را اشغال کرده؛ اگر می‌خواهد نقشی در حل بحران داشته باشد باید نیروهای خود و نیروهای حزب الله را از سوریه خارج کند و دست از حمایت تسلیحاتی از بشار اسد بردارد.

وی افزود: بر اساس توافق ژنو 1 باید هیأتی انتقالی تشکیل شود و این هیأت مسئولیت ایجاد دولت انتقالی را در سوریه خواهد داشت و بعد از تشکیل کمیته انتقالی؛ اسد باید از قدرت کناره گیری کند و این مسأله‌ای است که ما بر آن پافشاری می‌کنیم.

الجبیر گفت: ما دوست داریم که با ایران روابط خوبی داشته باشیم در دهه 60 و 70 میلادی با این کشور روابط خوبی داشته‌ایم اما امیدواریم که این کشور مواضع خود را تغییر داده و اصول حسن همجواری را اجرا کند.

وزیر خارجه عربستان با این وجود گفت: ایران کشوری مسلمان و همسایه است که تاریخی کهن دارد و ارتباط داشتن با این کشور می‌تواند به سود خاورمیانه باشد به همین دلیل امیدواریم که این کشور سیاست‌های خود را در خاورمیانه تغییر دهد؛ الجبیر گفت نحوه اجرای توافق هسته‌ای ایران را پیگیری می‌کنیم تا فضای برقراری ارتباط با این کشور ایجاد شود.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی حضور نیروهای ایرانی در سوریه را از دیگر موارد اختلافی برشمرد

به گفته این عضو خاندان حاکم بر عربستان، آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، یکی از موارد اختلاف است.

وی که طی روزهای گذشته، اظهارات ضدایرانی متعددی را به خود منتسب کرده، همچنین ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه را از دیگر موارد اختلافی برشمرد.

وزیر خارجه عربستان: ایران ضعیف شده و در پی دوستی با هر کشوری است

وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین در «ریاض» (پایتخت عربستان)، به شبکه «العربیه» گفت که کشورهای آمریکای لاتین همیشه آرمان‌ها و مسائل مهم عربی را تائید کرده‌اند و ایران که درصدد برقراری رابطه با این کشورهاست به دلیل ضعف موقعیت بین‌المللی‌اش است، زیرا دوستان بسیاری در میان کشورهای جهان ندارد.

الجبیر نزدیکی کشورهای عربی به کشورهای آمریکای جنوبی را سبب «انزوای» بیشتر ایران در دنیا ارزیابی کرد و ادعا کرد که «تهران ضعیف شده» و «دوستی ندارد برای همین تلاش می‌کند دوستی هر کشوری را که شده، جلب کند».

الجبیر افزود: معمولا دوستان ایران کشورهایی هستند که کسی به آنان رغبتی ندارد. روابط ایران با کشورهای عربی خطری برای کشورهای عربی است اما بالعکس، افزایش روابط کشورهای عربی با آمریکای لاتین، سبب انزوای بیشتر ایران می‌شود.

جبیر: ایران را اشغالگر و مداخله‌گر می‌دانیم

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی شنبه شب در ادامه موضع‌گیری‌های خصمانه‌اش علیه تهران، بار دیگر ایران را اشغالگر خواند.

وی که کشورش بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌‌ای میلیون‌ها دلار صرف حمایت از گروه‌های مسلح فعال در سوریه کرده است، با «حامی تروریسم» خواندن ایران، گفت: «ایران را اشغالگر اراضی عربی می‌دانیم، که مداخله‌ای منفی در امور کشورهای دیگر دارد.»

وزیر خارجه جوان سعودی افزود: «امیدواریم روزی شاهد باشیم که ایران به جای شر، نقشی ثبات‌آور را در منطقه ایفا کند.»

وزیر امور خارجه عربستان: ایران بخشی از بحران سوریه است. نباید ایران بخشی از راه‎حل بحران سوریه باشد

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان طی سخنانی در وین تاکید کرد که ریاض خواستار کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه از قدرت است.

وزیر خارجه عربستان با تکرار ادعای اینکه «ایران بخشی از بحران سوریه است»، گفت: نباید ایران بخشی از راه‎حل بحران سوریه باشد.

وی افزود: این ایران بود که برای حمایت از بشار اسد، نیروهای حزب الله لبنان و دیگر عناصر مسلح را وارد سوریه کرد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه با اشاره به حملات هوایی روسیه در سوریه،  دخالت نظامی روسیه در سوریه را بسیار خطرناک توصیف کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش از سال 2011 یعنی از ابتدای بحران در سوریه به تأمین مالی و تجهیز تروریست‌های فعال در سوریه پرداخته، گفت: «اگر می‌خواهیم داعش را شکست دهیم، باید اسد را از سوریه کنار بزنیم.»

از تفسیر حملات روسیه علیه سوریه به اتحاد میان تهران-مسکو نگرانیم

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: عربستان نگران این است که عملیات نظامی روسیه در سوریه تفسیر به اتحاد با ایران در این عرصه شود.

این سخنان در شرایطی مطرح شده که روسیه از هفته گذشته حملات خود به مواضع تروریست‌ها در سوریه را آغاز کرده است که این مسئله با انتقاد شدید آمریکا و متحدانش در منطقه از جمله عربستان سعودی مواجه شده است.

دیروز یک مسئول عربستانی که نامش فاش نشده به بی‌بی‌سی خبر داد که ریاض 500 موشک تاو در اختیار تروریست‌های سوریه قرار داده تا مانع از برهم خوردن توازن در این کشور با آغاز حملات روسیه شود.

ایران و روحانی آخرین کسانی هستند که می‌توانند از سلامت حجاج و دموکراسی حرف بزنند

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که در نیویورک به سر می‌برد به سخنرانی «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و انتقادهای او از عملکرد عربستان در مراسم حج و لزوم مسئولیت پذیری این کشور درباره فاجعه «منا» (+)، واکنش تند و غیرمحترمانه‌ای نشان داد.

عادل الجبیر که با شبکه العربیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ایرانی‌ها و رئیس جمهورشان آخرین کسی هستند که می‌توانند درباره سلامت حجاج یا دموکراسی سخن بگویند.

با وجود اینکه عربستان شش ماه است که یمن را هدف حملات شدید قرار داده و تاکنون بیش از 6100 یمنی کشته شده‌اند، وزیر خارجه این کشور در این گفت‌وگو تظاهرات مردم و جنبش انصارالله را کودتا نامید و مدعی شد «اگر ایران نبود، حوثی‌ها [جنبش انصار الله یمن] کودتا نمی‌کردند». «ایران است که به حوثی‌ها سلاح و کارشناس و مستشار می‌دهد و ایران علت اصلی جنگ جاری در یمن و ایران است که بر خلاف قوانین بین‌الملل و قطعنامه سازمان ملل به آنان سلاح می‌دهد».

الجبیر در واکنش به انتقاد رئیس جمهوری ایران از عملکرد عربستان در برگزاری مراسم حج نیز گفت «پیش از این هم گفته‌ایم که درست نیست از یک اتفاق مانند ازدحام در سرزمین منا بهره‌برداری سیاسی شود بویژه اینکه ایرانی‌ها بخوبی می‌دانند که سطح خدمات عربستان در برگزاری مراسم حج طی دهه‌های گذشته به چه شکل بوده است و ریاض تا کنون برای بهتر کردن و تسهیل مناسک حج برای زائران دریغ نکرده است».

با وجود اینکه مراسم حج یک مراسم بین‌المللی است و عربستان تنها به دلیل اینکه خانه خدا در این کشور واقع شده متولی انجام این مراسم شده، الجبیر مدعی شد که آنچه رئیس جمهور ایران گفته با اصل عدم دخالت در امور دیگر کشورها در تضاد است و تحقیق‌هایی در این زمینه در حال انجام است که نتایج آن را اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان با لحنی ناشایست ادامه داد «آخرین افرادی که می‌توانند درباره مراسم حج و خانه خدا سخن بگویند ایرانی‌ها هستند زیرا پیش از این چه با تظاهرات یا هرج و مرج در مکه  مشکلات زیادی برای حجاج و زوار بیت‌الله الحرام ایجاد کرده و سبب شهادت زائران شده‌اند».

عادل الجبیر که کشورش تهی از دموکراسی و مملوء از قوانین یکجانبه سلطنتی است، ادامه داد: همچنین آخرین کسی که از دموکراسی سخن بگوید، ایران است که با اعزام هزاران جنگجو به سوریه و روشن کردن آتش فتنه بین طوائف سوری، از بشار اسد حمایت کرده، لذا آخرین کسی که باید از دموکراسی در سوریه سخن بگوید رئیس جمهور روحانی است».

وزیر خارجه عربستان: قاطعانه با ایران مقابله می‌کنیم

به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پنجشنبه شب به نمایندگی از کشورش در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

الجبیر که این روزها بشدت به ایران حمله و تهران را به سیاسی کردن فاجعه «منا» و دخالت در امور کشورهای عربی متهم می‌کند، در خصوص سوریه، یمن، فلسطین، ایران و تروریسم و صلح و ثبات بین‌المللی سخن راند.

الجیبر: با قاطعیت با ایران مقابله می‌کنیم

به گزارش «واس»، الجبیر در سخنرانی خود با اشاره به امنیت ملت‌های جهان، به توافق هسته‌ای ایران و «5+1» اشاره کرد و مدعی شد که عربستان در رأس کشورهای حامی عاری‌سازی خاورمیانه از سلاحت اتمی و کشتار جمعی است و همین مسئله سبب شد تا از هر تلاشی که این هدف را محقق می‌کند، از جمله از توافق مجموعه «1+5» و ایران در دستیابی تهران از سلاح اتمی استقبال کند.

وزیر خارجه عربستان گفت: امیدواریم پس از این توافق، ایران از دخالت‌های منفی‌اش در امور داخلی کشورهای عربی که با قاطعیت با آن مقابله می‌کنیم، دست بردارد. در عین حال عربستان بر تمایل شدید خود برای برقراری بهترین روابط با ایران بر اساس حسن‌هم‌جواری و احترام متقابل و عدم دخالت در امور منطقه تأکید می‌کند.

الجبیر در ادامه ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران را تکرار کرد و گفت: در همین خصوص عربستان بار دیگر از ایران می‌خواهد که اشغال سه جزیره امارات را پایان دهد.

الجبیر: ایران به یمن سلاح قاچاق می‌کند

الجبیر در ادامه ایران را نیز بار دیگر در موضوع یمن متهم کرد و گفت: برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند بحران در یمن را از طریق تحریک، تلاش برای قاچاق سلاح برای شورشیان تشدید کنند. مثلا روز شنبه 26 سبتامبر یک کشتی ایرانی توقیف شد که طبق بند مکانیزم بازرسی قطعنامه 2216 توقیف شد و حامل سلاح برای شورشی‌ها بود. این مورد، تنها مورد قاچاق سلاح از طرف ایران نیست. در زمان فعلی عربستان با کشورهای ائتلاف در حال تشدید هماهنگی‌ها با سازمان‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های حقوق‌بشری به یمن است... .


وزیر خارجه عربستان سعودی: ریاض از ضمانت‌های اوباما درباره «برجام» خرسند است

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید ریاض از ضمانت‌هایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 داده خرسند است.

«الجبیر» که بعد از دیدار ملک سلمان، پادشاه کشورش با باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا صحبت می‌کرد گفت اوباما به سلمان اطمینان خاطر داده که این توافق هسته‌ای از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می‌کند، شامل بازرسی از سایت‌های نظامی ایران است و حاوی مفادی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت عدم پایبندی آن کشور است.

الجبیر گفت: «پادشاه عربستان، بعد از سپری کردن دو ماه گذشته به مشورت با متحدانمان از این ضمانت‌ها خرسند شدند. ما معتقدیم این توافق به امنیت و ثبات در منطقه منجر می‌شود.»

اوباما و ملک سلمان در کنفرانس خبری مشترک، درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهارات اندکی مطرح کردند.

ایران محور شرارت است

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، طی کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود، در رابطه با حضور ایران و روسیه در مذاکرات سوریه گفت: اکنون این سؤال مطرح است که آیا کسی می تواند نیات ایران و روسیه را بیازماید یا خیر. ممکن است این مرحله فرصتی برای باز کردن راهی برای دستیابی به راه حل منطقی درباره سوریه باشد. ما در مذاکراتی بی پایان و بی نتیجه شرکت نخواهیم کرد. اگر پیشرفتی در کار نباشد در مذاکرات آینده شرکت نخواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که ایران را محور شرارت نامید گفت: من با شما در خصوص اینکه ایران محور شرارت است موافق هستم. همان گونه که گفته ایم ایران حامی تروریسم است و تنها عربستان سعودی چنین نظری ندارد، بلکه در بسیاری از قطعنامه های شورای امنیت نیز به این مسأله اشاره شده و کشورهای مختلف به سبب حمایت ایران از تروریسم این کشور را تحریم و مجازات کرده اند.

وزیر خارجه عربستان افزود: ایران در کشورهای عربی نیرو دارد و سرزمین های عربی را در سوریه، جزایر امارات اشغال کرده است و در عراق نیرو دارد و در یمن هم وابستگانی دارد. هیچ کس از نقش منفی ایران در منطقه و بخصوص سوریه بی اطلاع نیست. اگر ایران همچنان بر مواضع خود اصرار کند، ما راهکارهای دیگری داریم.

وزیر خارجه عربستان «درخواست شفاهی» ظریف برای دیدار را رد کرد

روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن، امروز خبر داد که «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان «درخواست شفاهی» «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را برای دیدار نپذیرفت.

بنا بر این گزارش، درخواست رد شده زیرا «به شکلی متکبرانه و در غیر جای خود مطرح شده است». این را منابع مطلع به الحیات گفته و توضیح داده‌اند که طرف ایرانی «طبق عرف معمول» خواستار دیدار نشده‌ است که شامل برنامه مشخص برای دیدار بوده باشد بلکه درخواست محدود بوده است به بررسی اتفاقات حج نه امور سیاسی منطقه مثل سوریه و یمن و این چیزی بود که عربستان آن را «نامقبول» خواند و با آن موافقت نکرد.

عربستان مدعی شد؛ کشف قایق ایرانی حامل سلاح در دریای عرب

وزیر خارجه عربستان با تکرار اتهامات پیشین این کشور علیه ایران در مسأله یمن مدعی شده که قایقی در دریای عرب کشف شده که از سوی ایران حامل سلاح برای جنبش انصار الله بوده است.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان مدعی شد یک قایق ایرانی حامل سلاح کشف شده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «العربیه»، ایران را به تلاش برای برهم زدن ثبات در یمن متهم کرد و مدعی شد که این قایق روز شنبه گذشته در دریای عرب کشف شده است.

الجبیر با تکرار اتهام زنی‌های خود به ایران مدعی شد که ایران شریک حوثی‌ها [جنبش انصار الله] در انقلاب علیه دولت قانونی این کشور است و تهران برای حوثی‌ها سلاح می‌فرستد.

واکنش جانشین فرمانده کل سپاه به اظهار نظر "عادل الجبیر" درباره سوریه

سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اظهار نظر دیروز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که گفته بود اگر کنفرانس وین نتیجه بخش نباشد راه حل نظامی را برای پایان دادن به بحران سوریه انتخاب می کنیم گفت: هروقت عربستان سعودی توانست مشکل یمن را حل کند آن وقت به فکر راه حل نظامی برای سوریه باشد.

وی افزود: عادل الجبیر یا از ظرفیت ها و توانمندی های دولت سعودی آگاهی ندارد و یا از منطقه سوریه و اتفاقات آن با خبر نیست.

سلامی در خاتمه اظهار کرد: صحبتهای عادل الجبیر بیشتر شبیه آرزوهای اوست تا واقعیت.

ما منتظر شنیدن صدای شکستن این پیر فرتوت استعمار در منطقه هستیم

منصور حقیقت پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات شب گذشته عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با اشتاین مایر گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی ما پاسخ محکم به اراجیف این فرد است.

وی افزود: باید از این کودک کشان سرزمین های عربی پرسید چه کسی جوانان، کودکان و زنان یمنی را ماه ها به قتل می رساند؟!

این نماینده مجلس اظهار کرد: خجالت هم خوب چیزی است! کشوری که با پول نفت خود به صورت روزانه موجب کشتار گسترده ملت های عراق و سوریه می شود نباید چنین گستاخانه سخن بگوید!

حقیقت پور تاکید کرد: ما منتظر شنیدن صدای شکستن این پیر فرتوت استعمار در منطقه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است وزیر خارجه عربستان از این اراجیف نگوید چرا که در صورت اشاره گوش چشمی از سوی رهبر معظم انقلاب، به جز مکه و مدینه مابقی شهرهای عربستان از جمله ریاض و جده را با خاک یکسان خواهیم کرد.

ایران اسلامی قدرت برتر نظامی در منطقه است

در این باره اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت های اخیر عادل الجبیر که بزرگ شده و پرورش یافته آمریکاست بدون پشتوانه، حساب نشده و ناپخته است، بگونه ای که عکس العمل مجامع مختلف عربستانی نیز به این حرف ها در حد یک نیش‌خند است.

وی با بیان اینکه با توجه به سوابق عادل الجبیر، نباید به اظهارات بی پایه و اساس او توجه کرد، اظهار داشت: متاسفانه وزیر خارجه سعودی از روی غرور و بی تجربگی خود طوری صحبت می کند که انگار از وضعیت منطقه به هیچ وجه مطلع نیست و خبر ندارد که ایران اسلامی قدرت برتر نظامی در منطقه است.

موشکهای دوربرد و توان نظامی ایران با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل قیاس نیست

همچنین رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه سعودی گفت: ار پرخاشگرایانه وزیر خارجه جوان و کم تجربه دولت سعودی، نوعی واکنش جبرانی نسبت به شکست های اخیر این دولت در یمن و همچنین فاجعه منا محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی با حمله وحشیانه به یمن و کشتار مردان و زنان و کودکان غیر نظامی، موجب ایجاد نفرت عمومی جهان اسلام نسبت به خود شد عنوان کرد: همانگونه که دیدیم مسئولان و دولتمردان سعودی قصد داشتند تا با خاکسپاری جانباختگان منا در خاک عربستان، به شکلی موذیانه آبی بر آتش زخم ها و غصه های جهان اسلام بیندازند که تدبیر مقام معظم رهبری در خصوص عکس العمل سخت و خشن ایران در مقابل بی احترامی به بدن های مطهر جانباختگان، موجب شد تا دیگر کشورها نیز در مقابل عربستان بایستند و حق قانونی خویش را از آنها مطالبه کنند.

سنایی راد در ادامه با اشاره به توانمندهای نظامی ایران گفت: توان بازدارندگی جمهوری اسلامی مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارهاست که سلاح های پیشرفته و موشک های دور برد، روحیه جهادی و تجربه هشت سال دفاع مقدس و همچنین نگاه راهبردی و حکیمانه مقام معظم رهبری، آن را در قله ای قرار داده که با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل قیاس نیست.

معاون سیاسی سپاه پاسداران در پایان با بیان اینکه در طول پنج شش سال گذشته جبهه تکفیری، غربی، عربی، صهیونیستی و آمریکایی در مقابل ایران ایستاده اند خاطرنشان کرد: امروز مشاهده می کنیم که بعد از گذشت چهار سال از بحران سوریه، آن ها مجبور شده اند تا برای حل این بحران از توان و تجربه ایران کمک بگیرند و ما به هیچ عنوان نباید این موفقیت را دست کم بگیریم.

کوچکترین تهدیدها را با پاسخ کوبنده، سخت و خشن پاسخ خواهیم داد

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: امروز متاسفانه مردم عربستان با یک دولت بی تدبیر و بی تجربه روبرو هستند که اقدامات آنها به طور ناخواسته، امنیت ملی عربستان را با خطر جدی مواجه می کند.

وی در ادامه افزود: اظهار نظرها و موضع گیری های جاه طلبانه و نامعقول مسئولان دولت سعودی و همچنین  اقدامات عملی نابخردانه این کشور در یمن و بحرین، فردای نگران کننده ای را برای این کشور رقم خواهد زد.

آصفری همچنین با بیان اینکه رجزخوانی مسئولان عربستانی درباره مقابله با ایران بلوف هایی بیش نیست، اظهار داشت: به لطف الهی و با تلاش تمام فرزندان این مملکت، امروز ایران اسلامی در جایی ایستاده که قواره دولتی مثل دولت سعودی برای مقابله آن بسیار کوچک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به درماندگی عربستان در یمن با وجود تجهیزات کم و ابتدایی انصارالله، خاطرنشان کرد: به مسئولان دولت سعودی به ویژه شخص وزیر خارجه آن پیشنهاد می کنم که ابتدا از باتلاق خودساخته یمن خودشان را بیرون بکشند، سپس از مقابله با ایران سخن بگویند.

وی در پایان با بیان اینکه شور جوانی و بی تجربگی الجبیر، عامل اظهار نظرهای سخیفانه وی است یادآور شد: ایران اسلامی اکنون در قله ای ایستاده که کوچکترین تهدیدها را با پاسخ کوبنده، سخت و خشن پاسخ خواهد داد.



انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز