
به گزارش معاصر، کمبود معلم در شرایطی به وقوع پیوسته است که وجود کلاسهایی با جمعیت بالاتر از 40 نفر، تعطیلی فرآیند تعلیم و تربیت بهینه را در این کلاسها نشان میدهد. با در نظر گرفتن تمامی رشتههای شغلی فرهنگیان همچون مربی پرورشی، متصدی کتابخانه، معلم تربیتبدنی و متصدی آزمایشگاه، حداقل به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی نیاز است.عوامل زمینه ساز کمبود معلم و نیروی انسانی، ضعف مدیریت و عدم پیش بینی مسئله در مجموعه ستادی وزارت آموزش و پرورش، تعلل و تأخیر سازمان اداری و استخدامی در صدور ردیفهای آزمون استخدامی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و کاستی در تعداد این مجوزها، عدم پرداخت منظم حقالتدریس شاغلان و بازنشستهها توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و کاهش شدید انگیزه آنان برای همکاری، ️کاهش جذب دانشجومعلمان در دانشگاههای فرهنگیان.، ️نقص در زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ظرفیت بسیار اندک آنها برای تأمین نیاز آموزش و پرورش، انحراف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت تربیت دبیر در دهه ۹۰، عدم تناسب جذب از طریق آزمونهای استخدامی در 10 سال گذشته، طولانی شدن روند ارزیابی داوطلبان آزمون آموزگاری، آمار بالای بازنشستگی معلمان در سه سال گذشته، ممنوعیت به کارگیری معلمان خرید خدمات، ضعف ساختار منابع انسانی آموزش و پرورش و درنتیجه عدم برنامهریزی به موقع برای تأمین نیروی انسانی، کاهش جذابیت حرفه معلمی.

قصران اصلی مشکل پیش آمده:
وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت کشور به دلیل ضعف مدیریت و عدم پیش بینی به موقع و حل مسئله کمبود معلم در اول مهرماه. البته بارها وزارت آموزش و پرورش از همکاری ضعیف سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در جلسات رسمی شکوه نموده است.سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل عدم صدور مجوز کافی متناسب با نیازهای وزارت آموزش و پرورش و تعلل و تأخیر در صدور مجوز آموزگاری و دبیری در سال جاری.سازمان برنامه و بودجه کشور به دلیل عدم پرداخت مناسب، منظم و ماهانه حقالتدریس شاغلان و بازنشستهها و سایر مطالبات معلمان که باعث کاهش شدید انگیزه آنان برای همکاری شد.
راهکارهایی برای تأمین نیروی انسانی
افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با تقویت زیرساخت های آن.ف️صدور ردیفهای استخدامی به تعداد کافی برای جذب معلم از طریق آزمون استخدامی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان اداری و استخدامی کشور.️پرداخت منظم، مناسب و ماهانه حقالتدریس شاغلان و بازنشستهها و سایر مطالبات معلمان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در جهت افزایش انگیزه همکاری آنان برای تدریس.تلاش در جهت افزایش جذابیت حرفه معلمی از طریق ایجاد نظام عادلانه پرداخت و برخورداری فرهنگیان از تسهیلات درخور رفاهی و پیش بینی مشوق های لازم برای استمرار خدمت افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند.احیاء و افزایش مجوز خرید خدمات از بین پذیرفته شدگان آزمونهای ماده 28 که مراحل گزینش و مصاحبه را انجام داده اند.️تسریع با قید فوریت در اعلام نتیجه تکمیل ظرفیت و افزایش رشته های انتخابی برای داوطلبان در مناطق.مجوز افزایش حق التدریس هفتگی معلمان رسمی و پیمانی تا سقف 24 ساعت در هفته برای همه مقاطع تحصیلی.️مجوز استفاده دانشجومعلمان سال چهارم حداقل بصورت 12 ساعت در هفته که هردو نفر یک کلاس را کامل پوشش خواهند داد.تدوین و اجرای طرح تربیت معلم دو ساله و جذب از بین دانشجویان سایر دانشگاه های دولتی کشور بر اساس سال های سوم و چهارم در تسریع پوشش کمبود نیروی انسانی.️تصویب فوری مصوبه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری که قریب دو سال است در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد در جهت ساماندهی نیروهای انسانی وزارت آموزش و پرورش و تعیین تکلیف نحوه جذب نیروهای غیر رسمی که سال ها به صورت مستمر با آموزش و پرورش همکاری نموده اند.

دوشیفته کردن مدارس به صورت موقت با توجه به کمبودهای شدید فعلی.
پرداخت بسته های تشویقی و مزایای موثر به معلمان مناطق محروم و روستایی متناسب با درجه بندی روستاها جهت ماندگاری معلمان در آن مناطق.استفاده از طرحهایی مانند انتقال دانش آموزان با وسایل نقلیه از روستاهای اطراف به روستای مرکزی و همچنین استفاده از خوابگاه مرکزی شبانه روزی.کاهش مأموریت نیروهای رسمی آموزش و پرورش به مدارس غیر دولتی موضوع ماده ۲۴ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که در حال حاضر 8640 نفر می باشند و بازگشت این نیروها به مدارس دولتی با توجه به نیاز شدید مدارس دولتی.
مخالفت قالیباف با افزایش ۷۵درصدی بودجۀ صداوسیما در برنامۀ هفتم
اصل ۷۵ در تمام مصوبات مجلس رعایت میشود
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس:
در تنظیم سیاستهای برنامۀ هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای سه دستگاه، یعنی حوزۀ دفاعی ۵ درصد، صداسیما ۰.۷ درصد و قوۀ قضائیه حدود ۳ درصد از بودجۀ عمومی پیشبینی درصدی انجام شده بود که وقتی مصوبات مجمع محضر حضرت آقا رفت، با اختصاص درصد برای قوۀ قضائیه و صداوسیما مخالفت شد. اما حضرت آقا تأکید کردند از این دو دستگاه باید در برنامۀ هفتم پشتیبانی شود و نسبت به قبل تقویت شوند، اما مبنای آن نباید درصد باشد.اینکه رئیس سازمان برنامه گفتند اصل ۷۵ در مصوبات فرهنگی رعایت نمیشود درست نیست. براساس پیشنهاد در برنامۀ هفتم توسعه بودجۀ صداوسیما نسبت به قبل حدوداً ۷۵ درصد افزایش پیدا میکرد که این میزان زیاد است. تقویت صداوسیما باید انجام شود، اما این میزان زیاد بوده و باید اصلاح شود. لذا به کمیسیون ارجاع داده خواهد شد
نقشه راه حوزه گردشگری و صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه ترسیم شد
نمایندگان مجلس با تصویب جدول شماره ۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه اهداف ترسیمی برای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را براساس افق پنجساله اجرای برنامه هفتم توسعه مشخص کردند.نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 30 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده 82 فصل 17 برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند.
علی اصغر عنابستانی به عنوان مخالف این ماده، اظهار داشت: در حوزه گردشگری آن گونه که باید به ظرفیت های بومی توجه نکردیم و به گونه ای عمل نشده است که توسعه گردشگری در ابعاد مختلف و با توجه به ظرفیت هایی که در کشور نظیر گردشگری سلامت وجود دارد تاثیری در زندگی مردم داشته باشد.
احمدحسین فلاحی نیز که به عنوان موافق ماده 82 سخن گفت، اظهار داشت: در حوزه گردشگری ظرفیت های مغفول مانده زیادی با توجه به توانمندی ها و امکانات داخلی وجود دارد که در این جدول به برخی از آن ها اشاره شده اما یکی از نکاتی که به نظر می رسد در وزارت میراث فرهنگی کمتر مورد توجه قرار می گیرد پیوست های فرهنگی حوزه گردشگری است و ما به عنوان ام القرای جهان اسلام باید در حوزه گردشگری، فرهنگی و مذهبی کار بیشتری انجام دهیم.
ماده -82 در اجرای بند (17) سیاست های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمّی زیر مطابق با احکام این فصل اقدام می شود:
جدول شماره (18)- اهداف کمی سنجه های عملکردی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.

انتهای پیام