تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
مشروح شانزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی

دفاعیات ما به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید

در شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی وکیل مدافع متهم ردیف اول این پرونده به ارائه دفاعیات خود در مقابل کیفر خواست صادره پرداخت.
کد خبر: ۷۶۳۶
محاکمه بابک زنجانیاخبار معاصر: صبح امروز شانزدهمین جلسه دادگاه فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

وکیل زنجانی: اعترافات خانم «م.م» با پرسش‌های تلقینی اخذ شده است/ لزوم ارجاع پرونده به کارشناسان دادگستری

رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع متهم پرونده فساد نفتی، در شانزدهمین جلسه رسیدگی به این پرونده به ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: آنچه که در کیفرخواست از جمله مستندات و دلایل اقدام جعل مدنظر قرار گرفته است، اعترافات خانم «م.م» است، در صورتی که براساس قانون اقرار در صورتی نافذ است که روش تحصیل آن مشروع و قانونی باشد، اما باتوجه به پرسش‌های القایی و تلقینی به وی به نظر می‌رسد روش مناسبی برای اقرار انجام نشده است.

وی افزود: از طرف دیگر اقرار در خصوص خود اقرارکننده می‌تواند مورد استناد قرار گیرد. بنابراین مشاهده می‌کنیم که در موارد مستند اعترافات خانم «م.م» در کیفرخواست ایرادات جدی و اساسی وجود دارد.

کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: دومین استناد و دلیل جعل به‌عنوان بزه انتصابی به متهم، نظرات کارشناسان بانک مرکزی است که عنوان کرده‌اند پیام‌های سوئیفتی، ساختگی و جعلی هستند، اما در اینجا از دادگاه درخواست می‌کنم که این پرونده برای بررسی مجدد به کارشناسان دادگستری ارائه شود و علل مختلفی برای این درخواست خود عنوان می‌کنم.

وکیل زنجانی خاطرنشان کرد: رعایت اصل بی‌طرفی، اصلی غیرقابل انکار در روند دادرسی است و باید در تمام اجزای محاکمه ساعی و جاری باشد، چراکه کوچکترین خدشه‌ای به این مهم کشف واقعیات و اجرای عدالت را با تردید مواجه می‌سازد. به‌خصوص در این پرونده که از نظر ابعاد، پرونده‌ای ملی است و عنایت مضاعف را می‌طلبد.

کوهپایه‌زاده تأکید کرد: رابطه دولت و موکل من رابطه شاکی و متشاکی است و بانک مرکزی نیز بخشی از دولت و در نتیجه ذی‌نفع است و براساس اصول اساسی ذی‌نفع صلاحیت اظهارنظر در این موارد را ندارد.

وی افزود: به‌خصوص از زمان شروع پرونده اظهارات مقامات بانک مرکزی نشانه موضع‌داشتن آقایان با پرونده و متهم است که این موجبات جرح کارشناس وابسته به بانک مرکزی را فراهم می‌کند.

کوهپایه‌زاده گفت: براساس نامه‌های کارشناسان بانک مرکزی واقف می‌شویم که دوستان از باب وظایف سازمانی و کارشناسی بانک مرکزی اظهار‌نظر می‌کنند، بنابراین سخنان کارشناسان بانک مرکزی تبیین و بازخوانی کارشناسی‌های دادسرا بود و نه رسیدگی به اعتراض از طرف آقای زنجانی برای اظهارنظر کارشناسان دادگستری.

کوهپایه‌زاده تأکید کرد: اگر روال سابق دادسرا که منتج به کیفرخواست کنونی شد در دادگاه ادامه یابد، همان نتیجه قبل عاید می‌شود و لزوم تشکیل دادگاه و رسیدگی به صحت و سقم کیفرخواست منتفی است.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی تصریح کرد: در رسیدگی شاهد بودیم که کارشناسان بانک مرکزی که پیش تر در دادسرا اعلام نظر می‌کردند در مرحله دادگاه نیز مطالب و گزارشات خود در دادسرا را مورد تأکید قرار دادند و در واقع در معیت معاون دادستان و هماهنگی‌های قبلی به مرور کیفرخواست پرداختند و اظهارات نماینده دادستان از زبان کارشناسان گفته می‌شود.

کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: کارشناسان بانک مرکزی بعضاً نه فقط از جایگاه همیار که در قالب وکیل شرکت نفت نیز اظهار‌نظر می‌کردند و حتی در موضوع تشکیل قرارداد و ایجاب و قبول به‌عنوان شروط عقد قرارداد صحبت کردند.

وکیل زنجانی: اظهارات کارشناسان بانک مرکزی فاقد قطعیت است/ از روی تصویر سند، نمی‌توان در خصوص جعلی بودن آن نظر داد

رسول کوهپایه‌زاده وکیل متهم پرونده فساد نفتی در ادامه شانزدهمین جلسه رسیدگی به این پرونده ادامه داد: یکی از کارشناسان بانک مرکزی خطاب به بنده گفتند که به گفته باید گوش کرد و نه فرد گوینده. یعنی فارغ از صلاحیت ببینید که گفته درست است یا خیر و من در پاسخ می‌گویم رعایت اصل بی‌طرفی در رسیدگی قضایی از چنین اهمیتی برخوردار است که اگر عاقل‌ترین و عادل‌ترین فرد در جایگاه قضا قرار گیرد، چنانچه ذی‌نفع باشد یا رابطه‌ای با یکی از اطراف پرونده داشته باشد، ملزم به عدم ورود به پرونده است، چراکه اصل رسیدگی عادلانه کوچکترین شائبه‌ای را نمی‌پذیرد.

کوهپایه‌زاده افزود: صرف نظر از موارد جرح کارشناسان به لحاظ علمی، فنی و ماهیتی نیز به اظهارنظر کارشناسان علیه متهم، ایرادات و اشکالات اساسی وارد است.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی تصریح کرد: در صفحه 338 جلد 30 پرونده درخصوص جعلی بودن اسناد بانکی و سوئیفت‌ها یکی از کارشناسان دادگستری اعلام کرده است که «اظهارنظر درخصوص جعلی بودن اسناد بانکی و سوئیفت‌ها بدون دسترسی به اسناد بانک FIIB بانک مالزی امکان‌پذیر نیست، اما چون شرکت‌های ISO، SCT و بانک FIIB همگی متعلق به متهم هستند، به نظر می‌رسد مبالغ صوری بوده و مبلغی انتقال نیافته است» بنابراین چنانچه مشاهده می‌کنید کارشناس مذکور نه از روی قطع و یقین که براساس احتمال عنوان کرده که اسناد جعلی است.

کوهپایه زاده افزود: در صفحه 339 همین جلد آمده است در مورد منشأ مبلغ 562 میلیارد و 247 میلیون و 980 هزار ین نمی‌توان اظهار‌نظر دقیقی کرد، بنابراین دیده می‌شود که اظهارات از اتقان و قطعیت برخوردار نیست.

وی افزود: در گزارش مورخ 26 خردادماه سال 93 بانک مرکزی به بازپرس که در کیفرخواست نیز وجود دارد آمده است که درخصوص وضعیت پیام‌های ارسالی سه احتمال وجود دارد، احتمال اول دستی چاپ شدن این پیام‌های سوئیفت و دوم حذف بخش مهمی از پیام‌های سوئیفتی از سیستم و سومین احتمال متفاوت بودن سیستم سوئیفت ایجادکننده پیام‌های سوئیفتی با شکل متعارف آن است.

کوهپایه زاده تأکید کرد: این اظهار‌نظر بانک مرکزی نیز از قطعیت برخوردار نیست و این‌گونه اظهارنظر نمی‌تواند رهنمون کننده ما به واقعیت باشد، ضمن اینکه در ادامه گزارش آمده انتقال پیام‌های سوئیفت بانک FIIB به تهران می‌تواند به‌عنوان ابزار جعل پیام‌ها تلقی گردد، اما این‌گونه اظهارنظر «که می‌تواند را» دلیلی برای جعل می‌داند برای استناد به حکم قضایی کافی نیست.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی گفت: در ادامه گزارش آمده است پرسنل مربوط به SCT  و بانک FIIB در تهران به سبب دسترسی به اطلاعات می‌توانند هرگونه پیام را به دلخواه تغییر داده و انواع پیام‌ها را جعل کنند. سؤال اینجاست که آیا این‌گونه اظهارات وقوع بزه جعل را قطعی می‌کند؟ این استناد مانند آن است که بگوییم کارکنان بانک مرکزی اسناد تمام بانک‌ها را در اختیار دارند، پس می‌توانند اسناد را جعل کنند و یا جعل کرده‌اند.

کوهپایه زاده خاطرنشان کرد: پیام‌های سوئیفتی به‌طور کامل مراحل امضا را طی کرده‌اند، اما عملاً از سیستم مذکور ارسال نشده‌اند، بنابراین ساختگی است و این یکی از علل جعلی بودن پیام‌های سوئیفتی از نظر کارشناسان بانک مرکزی است، درحالی که براساس گزارشات بانک مرکزی پیام‌های سوئیفتی را از طریق پست و ایمیل نیز می‌توان انتقال داد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که این پاسخ مطلوب سؤال‌کننده نبوده است، خانم «م.م» با سوالات دیگر لب به اعتراف گشوده است.

کوهپایه‌زاده تأکید کرد: در برنامه اخیر بانک مرکزی آمده است که همیشه نیاز به اعلام سوئیفت نیست و می‌توان از طریق ایمیل و فاکس نیز، پیام‌های سوئیفتی را انتقال داد، بنابراین نظرات کارشناسان فاقد وجاهت قانونی است.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی افزود: یکی دیگر از مشکلات رسیدگی به موضوع سوئیفت‌ها بررسی و اظهارنظر درخصوص سوئیفت‌ها براساس تصاویر پیام‌هاست، نه اصل آنها که براساس این تصاویر اعلام شده است که پیام‌ها جعلی است، درحالی که در آراء متعدد مراجع قضایی اظهارنظر کارشناسان درخصوص اصالت یا جعلی بودن سند، براساس تصویر و کپی فاقد وجاهت قانونی عنوان شده است.

وکیل زنجانی: بانک FIIB پوششی برای دور زدن تحریم‌ها بود/ اگر FIIB صورت ترازنامه را تنظیم می‌کرد بحث انتقال پول لو می‌رفت

کوهپایه زاده وکیل متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل کارشناسان بانک مرکزی برای جعلی بودن پیام‌های سوئیفتی نامه بانک مرکزی به دادستان تهران است که در این نامه آمده است با بررسی متن ترازنامه سال 2012 بانک FIIB مالزی تعهدات ایجاد شده بانک مرکزی برای شرکت نیکو، 2 میلیارد و 66 میلیون یورو به ذینفعی HK است، اما این رقم در ترازنامه قید نشده است که نشان می‌دهد این پیام‌های سوئیفتی صوری و غیرواقعی هستند، درحالی که همه ما می‌دانیم استفاده از بانک FIIB پوششی برای دور زدن تحریم‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی در صدد بودند تا بانک‌هایی خریداری کنند و تحریم‌ها را دور بزنند، ضمن اینکه اگر قرار بود بانک  FIIB صورت ترازنامه را تنظیم کند، یقیناً بحث انتقال پول لو می‌رفت و این مقدار پول باید به بانک مالزی از نظر منشأ توضیح داده می‌شد و موضوع دور زدن تحریم‌ها آشکار می‌شد، بنابراین موکل نمی‌توانست عدد و رقم را در ترازنامه درج کند.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی خاطرنشان کرد: در بخشی از کیفرخواست آمده است که بانک اف آی آی بی 74یا 76 میلیون یورو بیش‌تر دارایی نداشته است، درحالی که خود دوستان شرکت نفت و بانک مرکزی اذعان دارند که 660 میلیون یورو از طریق بانک FIIB به مشتریان و پیمانکاران پرداخت شده است. بنابراین اگر قرار بود ترازنامه واقعی باشد، پس 660 میلیون یورو که در بانک آمده، بایستی در جایی دیده می‌شد ولی نیست؛ چراکه شرایط، شرایط تحریم بود.

کوهپایه زاده گفت: می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که جدا از بی‌طرف نبودن، ذینفع بودن و جرح کارشناسان مواردی هم‌چون بررسی اصالت سند از روی کپی و قطعی نبودن اظهارنظرها و همچنین موضوع ترازنامه از جمله دلایلی است که فاقد سندیت لازم برای انتساب بزه جعل است.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی افزود: جمله‌ای که به وفور در کیفرخواست دیده می‌شود، فقدان مجوز شرکت SCT بنکرز برای فعالیت بانک‌داری است که نشان‌دهنده جعلی بودن اسناد بانکی است، درصورتی که فقدان مجوز اقدامی برای یک مؤسسه نشانه واقعی یا غیرواقعی بودن سند نیست.

وی ادامه داد: ضمن اینکه شرکت SCT در مرکز آزاد کیش ثبت شده و همگان می‌دانیم فلسفه تأسیس مناطق آزاد این است که نهادهای آن منطقه فارغ از چارچوب موازین فعالیت کنند و اینکه بانک مرکزی براساس بخشنامه‌ها مجوز بانکی نداده باشد به این معنا نیست که این شرکت‌ها لزوماً قواعد را رعایت کنند.

کوهپایه‌زاده تأکید کرد: شرکت SCT بنکرز در آگهی آغاز به کار خود شرح وظایفی اعلام کرده است که یکی از آنها انجام سوئیفت در قالب UCP است و زمانی که چنین چیزی ثبت و آگهی شده است، کار متقلبانه نبوده چراکه به آگاهی همگان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان بانک مرکزی اظهار می‌کنند شما مجوز ارسال سوئیفت را نداشتید، بنابراین نباید چنین کاری را انجام می‌دادید که در اینجا نباید فراموش کنیم که اگر سایر بانک‌های معتبر قادر به انجام چنین کاری بودند، لزومی نداشت از موکل من برای انجام این کار کمکی درخواست شود، اما ما در آن شرایط وضعیت خاصی داشتیم و امکان انجام این‌گونه اقدامات از طریق بانک‌ها وجود نداشت.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی گفت: کارشناسان بانک مرکزی اعلام کردند که غیر از پیام‌های اعتبار اسنادی برای خرید یک جرثقیل، سایر پیام‌ها ایجاد شده اما مخابره نشده‌اند، بنابراین غیرواقعی هستند درحالی که صرف نداشتن مجوز نشان‌دهنده غیرواقعی بودن اعتبارهای اسنادی نیست.

کوهپایه زاده تأکید کرد: یکی از مسئولان عنوان می‌کند که زنجانی با داشتن مجوز سوئیفت از نظر مالی در موقعیت مناسبی قرار دارد و با توجه به این اظهارات ایشان مجوز سوئیفت را داشته است.

وکیل زنجانی: در زمان صدور LCها بانک ملت شریک FIIB بود/ ماجرای دنباله‌دار امضای 3 وزیر

رسول کوهپایه‌زاده وکیل متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود به ایرادات شکلی کیفرخواست پرداخت و گفت: بازپرس رعایت اصل بی‌طرفی را در نظر نگرفته و در تحقیقات به جای در نظر گرفتن اصل برائت، اصل مجرمیت در نظر گرفته شده است.

وکیل زنجانی تصریح کرد: چنانچه در کیفرخواست آمده زنجانی با خرید کنت‌ بانک تاجیکستان و FIIB مالزی درصدد بود اقدامات خود را موجه جلوه دهد و مقدمات انتقال پول را فراهم کند.

وی افزود: در کیفرخواست آمده زنجانی در سال‌های گذشته از نحوه جا به جایی وجوه بین بانک‌ها و حساب‌های مشتریان آگاهی پیدا کرده بود و از آنجا که می‌فهمد یکی از بهترین روش‌های جا به جایی، سیستم سوئیفت است مجوز آن را دریافت می‌کند تا اقدامات مجرمانه خود را پیش ببرد.

وکیل متهم خاطرنشان کرد: چیدمان و نحوه ارائه مطالب به شکلی است که اصل را بر مجرم بودن قرارداده است و اینکه متهم در سال 88 بانکی در خارج از کشور خریده است، با این هدف است که در سال 91 تحریمی صورت خواهد گرفت و متهم به دنبال شکار مناسبی بوده است.

کوهپایه‌زاده تأکید کرد: در خصوص اتهام کلاهبرداری از شرکت نفت که به پرونده فساد نفتی موسوم شده است، ماده قانونی در خصوص کلاهبرداری وجود دارد و در تعریف کلاهبرداری آمده است که «توسل به وسایل و مانور متقلبانه و بردن مال بزه دیده است» و در این ماده قانونی بر عنصر مادی بزه کلاهبرداری تأکید شده است، ضمن اینکه براساس این ماده، تحقق هر یک از عناصر کلاهبرداری به تنهایی کافی نیست و باید رفتار مجرمانه، نتیجه مجرمانه داشته باشد و رابطه سببیت کامل برقرار باشد، ضمن اینکه وسایل متقلبانه شرط تحقق کلاهبرداری است.

وکیل متهم تأکید کرد: بر این اساس، باید در درجه اول بین اعمال و اغفال مالباخته و تسلیم مال به کلاهبردار، رابطه سببیت وجود داشته باشد و دوم آنکه انجام عملیات کلاهبردارانه، مقدم بر تحصیل مال باشد و وسایل و مانور متقلبانه در اغفال بزه‌دیده نقش داشته باشد، همچنین باید به وضعیت اجتماعی بزه دیده نیز توجه کرد.

وی گفت: همانطور که دادگاه آگاهی دارد، برای تحقق کلاهبرداری، توسل به حیله و تقلب و مانورهای متقلبانه باید منجر به اغفال شود، اگر تحصیل مال توسط فردی بدون این شروط انجام شود، حتی اگر حالت اضطرار نیز وجود داشته باشد بزه کلاهبرداری شکل نگرفته است.

وکیل متهم در توضیح عنصر مادی بزه کلاهبرداری خاطرنشان کرد: هر چند در کیفرخواست صادره هیچ‌گاه به شکل منسجم، نحوه کلاهبرداری و میزان مبلغ به عنوان دومین بزه پس از جعل نیامده است، اما به شکل پراکنده، اتهامات کلاهبرداری‌ از بانک مسکن، شرکت ملی نفت و تأمین اجتماعی آمده است.

کوهپایه‌زاده افزود: در کیفرخواست آمده است که متهم با جعل اسناد و حواله‌جات بانکی و سوئیفت‌ها توانسته‌ از شرکت HK چند میلیون یورو محمولات نفتی و 762 میلیون و 500 هزار یورو وجه نقد کلاهبرداری کند، بنابراین اتهام کلاهبرداری در دو بخش محمولات نفتی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون یورو و همچنین وجه نقد به ارزش 762 میلیون و 500 هزار یورو است، که در رابطه با هرکدام دفاعیات ارائه می‌شوند.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی گفت: آقای ج مدیرعامل وقت شرکت HK در صورت‌جلسه مورخ 8 شهریور 93 در جلد 42 پرونده صفحه 37 آورده است،همانطور که قبلاً توضیح داده شد پیمانکاران شرکت نفت درخواست داشتند که منابع خود را در بانک FIIB مالزی دریافت کنند، بنابراین 1350 میلیون یورو به بانک FIIB ارائه شد که 640 میلیون یورو قبل از تحریم‌ها به تاریخ 29 آذر 91 پرداخت گردید.

وی افزود: لازم به ذکر است که در آن تاریخ SCTبنکرز و بانک FIIB مالزی شریک بانک ملت بودند که پس از تحریم، بانک ملت به آنها توصیه می‌کند حساب‌های خود را به بانک مالزی انتقال دهند و زمانی که بانک ملت تحریم می‌شود، به تمام مشتریان خود توصیه می‌کند برای انتقال پول، از SCTبنکرز و FIIB مالزی استفاده کنند.

کوهپایه‌زاده به عنوان شاهد این مدعای خود، به نامه ارسال‌شده به سازمان گسترش و نوسازی توسط اداره‌کل خارجه بانک ملت در تاریخ 4 اردیبهشت 91 اشاره کرد و گفت: در این نامه که با موضوع اعلام کانال پرداخت ارائه شده آمده است که زین پس توصیه می‌شود برای انتقال پول و وجوه از SCTبنکرز و FIIB استفاده شود، ضمن اینکه نظیر همین نامه نیز خطاب به مدیرعامل شرکت نیکو ارسال می‌شود.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی تصریح کرد: علت واریز پول به حساب بانک موکل من، درخواست پیمانکاران نفتی برای تحویل گرفتن پول از بانک FIIB مالزی و همچنین توصیه بانک ملت به شرکت‌ها در جهت انتقال پول از طریق بانک مذکور است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان صدور LCها بانک ملت شریک FIIB مالزی بوده است، یعنی 60 درصد سهام مدیریتی بانک FIIB متعلق به بانک ملت بوده است، یعنی زمانی که LCها صادر می‌شود بانک ملت شریک عمده مالی FIIB و هدایت عالی آن را دراختیار داشته است.

کوهپایه‌زاده تأکید کرد: قطعاً دوستان نفتی ما نیز در هنگام صدور LCها این موضوع را می‌دانستند، مگر اینکه ادعا شود بین بانک ملت و موکل من تبانی بوده است، که این صحبت خارج از موضوع بحث و متن کیفرخواست است که محل بحث نیست.

وکیل متهم پرونده فساد نفتی افزود: در کیفرخواست آمده بابک زنجانی برای اینکه اعتماد مسئولان را جذب کند با بانک ملت شریک شده، بر این اساس کیفرخواست، اقدامات چند سال قبل از زمان وقوع جرم به زعم شاکی را با زمان پس از آن در یک راستا قرار می‌دهد، در حالی که بانک ملت SCTبنکرز و FIIB مالزی را کارگزار و امین خود معرفی می‌کند و به شرکت‌ها اعلام می‌کند که می‌توانند از این کانال برای پرداخت‌ها استفاده کنند.

وی در اینجا به مصوبه بانک مرکزی در تاریخ هفتم تیرماه سال 91 اشاره می‌کند که به امضای وزرای اقتصاد، نفت، صنعت و معدن و رئیس بانک مرکزی رسیده است، که در آن آمده است از آنجا که کارگزاران و بانک‌ها قادر به انتقال وجوه نیستند، این وجوه به حساب بانک FIIB مالزی انتقال داده شود، حال سؤال من اینجاست که تا اینجا چه اقدام متقلبانه‌ای صورت گرفته است؟

کوهپایه‌زاده گفت: براساس فرض موجود در کیفرخواست در انتصاب بزه به متهم، وی باید از چندین سال گذشته می‌دانسته که کشور تحریم می‌شود و اینکه وزرا و بانک مرکزی و بخشی از مسئولان نظام توسط وی اغفال شده‌اند.

وکیل زنجانی: دفاعیات ما به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید/ موکل برای خرید محمولات نفتی نیازی به مانور متقلبانه نداشت

رسول کوهپایه‌زاده وکیل متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: آقای «د» یکی از مسئولان وزارت نفت در روند تحقیقات پرونده به عنوان مطلع احضار می‌شود و می‌گوید که به علت توقف عملیات بانکی بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها، پیمانکاران شرکت نفت نسبت به معرفی کارگزاران واسطه به شرکت تلاش می‌کردند و اواخر سال 90 چند شرکت از جمله صدرا و پارس جنوبی، هولدینگ بابک زنجانی را به مدیرعامل شرکت نفت معرفی می‌کنند، شرکت نیکو نیز به بانک مرکزی اعلام می‌کند مطالبات شرکت صدرا به بانک آقای زنجانی ارائه شود چرا که مورد اعتماد پیمانکاران بوده است.

وکیل زنجانی تصریح کرد: در اینجا هیچ‌‌یک از عناصر لازم برای تحقق کلاهبرداری صورت نگرفته است، ولی در کیفرخواست اقدامات سه سال پیش از بروز تحریم‌ها همچون خرید بانک و شرکت و همکاری با بانک ملت به عنوان ابزار کلاهبرداری از شرکت نفت معرفی شده است.

کوهپایه‌زاده گفت: در قرار مجرمیت و کیفرخواست صادره برای موکل من به این واقعیت مهم ناشی از صحبت‌های مسئول خزانه‌داری نیکو توجه کرده‌اند که همه بسیج شده بودند که بانک‌های جدیدی برای انتقال وجه معرفی کنند، حتی یکی از شرکت‌ها بانک نور اسلامی را معرفی کرده بود که میلیاردها یورو پول انتقال داده بودند، اما آنها از ترس مجازات‌های آمریکا، رابطه خود را قطع کرده و پا پس کشیدند.

وی افزود: در ادامه کیفرخواست آمده است قرارگاه خاتم، ساحل، صدرا و چند شرکت دیگر با شرکت‌های موکل من همکاری داشته‌اند و منابع ارزی را به مشتریان و ذی‌نفعان خود در خارج از کشور از طریق چاپگرهای دستی یا سیستم آیوان تو آیوان یا بانک‌های وی در خارج از کشور انجام داده‌اند که در کیفرخواست این همکاری موکل در راستای جلب اعتماد مسئولین و درنهایت کلاهبرداری توصیف شده و به خدمات انجام شده اشاره نشده است.

وکیل متهم با اشاره به معرفی شرکت‌های تابعه آقای زنجانی به HK توسط پیمانکارانی نظیر صدرا گفت: علت این همکاری‌ها با شرکت نفت، حسن سابقه و خدمات ارزنده موکل من در سال‌های پیش از تحریم بوده است، بنابراین ادعای ارتکاب کلاهبرداری در خصوص وجوه پرداختی به شرکت SCT بی‌اساس و موضوع بردن مال غیر، مخدوش است چرا که پیمانکاران شرکت نفت همچون صدرا و پارس با ارسال نامه به نیکو، عنوان می‌کنند منابع ارزی اختصاص یافته از طریق سپرده‌گذاری‌هایی در بانک FIIB به آنها ارائه شود.

وی ادامه داد: این صحبت‌های من بدان معنا نیست که دادستان یا بازپرس با انگیزه‌ای خاص کیفرخواست را تنظیم کرده است بلکه همانطور که همگان می‌دانند، از یک موضوع و پرونده یکسان، دو نظر و کیفرخواست ممکن است صادر شود، بنابراین تا زمانی که در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم مصون هستیم، ضمن اینکه زمانی که 237 صفحه کیفرخواست در دادگاه قرائت شد، به مذاق ما خوش نمی‌آمد و قطعاً اکنون نیز دفاعیات ما به مذاق آنها خوش نمی‌آید، اما مهم این است که هدف دو طرف کشف حقیقت است.

کوهپایه‌زاده گفت: در کیفرخواست آمده است بابک زنجانی برای سود بیشتر و افزایش اعتبار بین شرکت نفت و پیمانکاران، ابتدا تعهدات خود را هر چند با تأخیر انجام داده است.

وکیل متهم افزود: این در حالی است که «ک د» مسئول خزانه‌داری نیکو از آقای «ج» می‌خواهد که در اردیبهشت ماه سال 91 زنجانی را در لوزان ملاقات کند، بنابراین مشخص است که موکل من پیشگام همکاری با شرکت نفت نبوده است، بلکه به علت اقدامات مثبت به وزارت نفت معرفی می‌شود که این معرفی نیز از طریق پیمانکاران شرکت نفت صورت می‌گیرد و اکنون این موارد کلاهبرداری درج شده است.

وی تصریح کرد: سند مهم دیگری به شماره نام HK/92115 به تاریخ دی‌ماه سال 92 در خصوص اتهام کلاهبرداری وجود دارد که در آن وضعیت پرداخت نیکو به SCT و از آنجا به پیمانکاران به قرار زیر آمده است: افتتاح حساب و واریز وجوه به حساب شرکت HK نزد بانک FIIB مالزی برای پرداخت‌های شرکت نفت و گاز به پیمانکاران، به شرطی که پیمانکاران حساب بانکی داشته باشند و تقاضای ارسال پول از طریق بانک FIIB را بخواهند.

کوهپایه‌زاده در ادامه رسیدگی به پرونده گفت: حسب ادعای شاکی و کیفرخواست صادره، مجموعاً یک میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو دراختیار موکل من بوده است که به اذعان شرکت ملی نفت، 660 میلیون یورو از این رقم به پیمانکاران معرفی شده پرداخت و الباقی آن به دلیل تحریم بانکها متوقف شده است. 

وی تصریح کرد: با عنایت به اعلام رسمی معاون دادستان و مسئول نظارت و ارزیابی موکل، ارزش اموال موکل بنده در ایران 2 میلیارد و 600 میلیون تومان است و با توجه به اینکه موکل من در بدو بازداشت فارغ از صدور هرگونه رأی قطعی، وکالت بلاعزل برای انتقال اموال خود به شرکت نفت ارائه می‌کند و حسب گزارش دادستان تهران، هیأت مدیره مصوب وزارت نفت، مسئول اداره شرکت‌های منتقل شده موکل من به این وزارتخانه هستند، لذا استدعا دارم با استعلام از اداره ثبت، در خصوص صحت و سقم اقدام ذکر شده اقدام شود.

کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: از آنجا که هیأت مدیره شرکت‌ها براساس انتخاب سهامداران و بر مبنای سهام انتخاب می‌شوند، اموال موکل من به صورت قانونی به وزارت نفت منتقل شده و می‌توان گفت در این خصوص تهاتر شده است، البته با تبدیل ارزش اموال موکل من به یورو.

وکیل متهم گفت: بالغ بر 100 کارشناس در خصوص ارزیابی اموال موکل من اظهارنظر کرده‌اند و من و موکلم به ارزش گذاری‌ها معترضیم اما در کل، این اموال با وکالت بلاعزل به شرکت نفت منتقل شده تا بخشی از بدهی‌های موکل به وزارت نفت پرداخت شود و اینکه می‌گویند مالی به ما منتقل شده است یا ما خودمان به اندازه کافی ملک داریم، از نظر حقوقی اعتبار ندارد.

وی گفت: زمانی که فردی وکالت‌نامه بلاعزل رسمی به کسی تفویض می‌کند، این به معنای انتقال و واگذاری قطعی است و از آنجا که اموال زنجانی متعلق به شرکت‌ها هستند، زمانی که وکالت رسمی برای شرکت‌ها داده شود، همه اموال نیز منتقل می‌شود، اما حالا که 2 میلیارد و 600 میلیون تومان از بدهی موکل من کسر شده است، به اضافه 66 میلیون یورو که موکلم از طرف شرکت نفت انتقال داد، می‌توان گفت که تسویه این پول صورت گرفته است.

وی در اینجا به بخش دوم اتهام کلاهبرداری یعنی کلاهبرداری در خصوص محمولات نفتی اشاره کرد و گفت: در کیفرخواست آمده است موکل من یک میلیارد و 200 میلیون یورو از محمولات نفتی شرکت نفت را کلاهبرداری کرده و برده است، در صورتی که باید به این موضوعات دقت کرد که ممنوعیت خرید و نقل و انتقال محمولات نفتی، ممنوعیت بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران، انسداد حساب‌های بانک مرکزی و شرکت نفت در کشورهای خارجی، کاهش تولید نفت به 700 هزار از 2 میلیون و 400 هزار بشکه و بحران امنیتی ناشی از انباشت نفت بر روی شناورها در خلیج فارس و پیشنهاد سوزاندن محمولات نفتی و خالی کردن آن توجه کرد.

وی گفت: برای فروش محصولات نفتی به موکلم، نیازی به مانور متقلبانه از سوی موکل وجود نداشته است، چرا که به هر شکل ممکن تلاش می‌شد وزارت نفت از شر این محموله‌ها خلاص شود، چنان که در صورتجلسه مورخ 31 تیرماه 93 که در جلد 33 صفحه 237 آمده است مدیرعامل شرکت HK در ارتباط با فروش نفت به زنجانی می‌نویسد «وزیر نفت به ما گفت محمولات نفتی به ایشان تحویل داده شود و هر وقت که توانست آن را بفروشد، پول را پس بدهد، و چانه‌زنی نکنید تا محمولات از پیش پا برداشته شود.»

کوهپایه‌زاده تصریح کرد:‌ این اظهارات مؤید آن است که شرایط آن زمان به شکلی بوده است که این محمولات نه تنها فایده‌ای نداشته است، بلکه باعث خسارت هنگفت شده است تا جایی که طرح سوزاندن آنها مطرح شده بود، بنابراین، از این حرف‌ها موضوع عنصر مانور فریبکارانه استیفا نمی‌شود، چرا که شرکت نفت به دنبال خلاصی از محموله‌های نفتی بود.

وکیل زنجانی: موکلم مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح بود/ فریب مسئولان امنیتی کشور از سوی زنجانی پذیرفتنی نیست

کوهپایه‌زاده وکیل مدافع متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: آقای «ج» اضافه کرده است که با توجه به سوابق شرکتISO وابسته به آقای زنجانی قبل از تحریم‌ها در جهت حمل و نقل محمولات نفتی و وجوه، پس از استعلام از مراجع ذیصلاح برای انتقال وجوه و محمولات نفتی، مناسب تشخیص داده شدند و تماس‌های مکرر با وزارت اطلاعات، ایشان را صددرصد تأیید کرده است.

وکیل متهم خاطرنشان کرد: فارغ از شرایط خاص آن زمان مبنی بر تحریم، نفت کالایی سیاسی و استراتژیک است که با منافع ملی در ارتباط است و هر کس که به دنبال همکاری با وزارت نفت است، استعلامات متعددی از مراجع ذیصلاح در خصوص وی انجام می‌شود، چنانچه شرکت نفت برای بورسیه کردن من به عنوان دانشجوی حقوق، استعلامات زیادی انجام داد و اینجا قابل پذیرش نیست موکل من توانسته باشد تمام مسئولان امنیتی را فریب داده و آنها را اغفال کند.

کوهپایه‌زاده گفت: مانور متقلبانه در صورتی تشکیل‌دهنده رکن مادی بزه است که علت اصلی و غایی دراختیار قرار دادن مال، همین مانور باشد و چنانچه این مانور علت دراختیار قرار دادن مال نباشد، رکن مادی شکل نگرفته است.

وکیل متهم خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع LC نیز که در کیفرخواست به عنوان یکی از وسایل مانور متقلبانه به تکرار عنوان شده است، باید گفت هر چند کیفرخواست به علت ذینفع بودن صادرکننده، دریافت‌کننده و تأییدکننده LCها آن را متقلبانه توصیف کرده است، اما مدیرعامل HK در صورتجلسه مورخ 12 شهریورماه سال 94 که در جلد چهل و دوم آمده است عنوان کرده است که اولاً بانک FIIB مالزی و SCT بنکرز و شرکت ISO فقط در مالکیت زنجانی نبوده است، زیرا براساس مدارک معتبر که نزد شماست، 60 درصد FIIB در اختیار بانک ملت در زمان صادر کردن ‌LC بوده است، و همچنین براساس اسناد LCT امین بانک ملت بوده است.

وکیل متهم گفت: مدیرعامل HK می‌افزاید LCها به آقای «ص» ارائه می‌شد تا کار کارشناسی در خصوص آنها صورت گیرد و تمام این مکاتبات نزد ایشان وجود دارد و همینطور که می‌دانید، صدور هر LC روند فرسایشی خاصی را طی کرده است یعنی ISO طرح LC را ارائه داده، HK آن را ارسال کرده به FIIB آن را تغییر داده تا درنهایت صادر شده است.

کوهپایه‌زاده افزود: آقای «ج» در جلد 28 پرونده، صفحه 141 سطر 9 در خصوص فروش نفت و صدور LC آورده است: به علت نیاز به کشتی جهت صدور نفت به کشورهای مجاز، قرار بر آتش زدن محمولات بود و نامه‌های زیادی از مسئولان امنیتی به ما می‌رسید که این نفت‌ها را از خلیج فارس خارج کنیم و حتی وزیر نفت در جایی عنوان کرده بود که آقای زنجانی این نفت‌ها را به نام خود به جاهای دیگر برده و انبار کند و هرگاه آنها را فروخت پولش را پس بدهد و در ادامه می‌افزاید؛ در حالت عادی از بانک‌های مطرح بین‌المللی برای صدور LC استفاده می‌کنیم، اما در آن شرایط اضطرار چاره‌ای جز این نبود.

وکیل متهم تصریح کرد: سند بسیار مهم دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد در آن وضعیت خاص، فروش نفت بدون LC نیز انجام می‌شده است و محمولات تحویل می‌شده، چنان که در نامه مدیرعامل HK به بازپرس که در صفحه 256 جلد 28 پرونده آمده است؛ هیچ بانک موجهی برای شرکت نفت ایران LC صادر نمی‌کند و شرکت نفت ایران محمولات خود را براساس اعتبار خریدار به وی تحویل می‌دهد و در این شرایط خاص قطعاً اعتبار اسنادی نیاز نیست.

کوهپایه‌زاده تصریح کرد: اگر همه اینها هم وجود نداشت، وضعیت به شکلی بود که حتی موکل LC هم صادر نمی‌کرد، مانور متقلبانه انجام نشده است، چرا که موکل من کاری نکرده است که سبب اغفال بزه‌دیده شود.

کوهپایه‌زاده تأکید کرد: قطعاً موکل من از این اقدامات به دنبال سود بوده است، اما اینکه وی مانور متقلبانه انجام دهد و رضایت بزه‌دیده مخدوش شود، درست نیست و سند ذکرشده در بالا نشان می‌دهد که نیازی به مانور متقلبانه برای ارائه محموله‌های نفتی به وی نبوده است.

وی در تجزیه تحلیل مستندات انتساب بزه کلاهبرداری به موکل خود گفت: اعلام شده است که شرکت LCT اجازه گشایش LC در کشور را نداشته است، در صورتی که بانک ملت سهامدار FIIB مالزی بوده است و 60 درصد سهام را دراختیار داشته است، حال این سؤال مطرح می‌شود که شرکت‌های HK، نیکو و ملی نفت ایران چرا حاضر به گشایش 11 LC در شرکتی فاقد مجوز می‌شود، علت آن است که بانک معتبری این کار را انجام نمی‌دهد.

کوهپایه‌زاده یکی دیگر از مستندات کیفرخواست برای انتساب بزه کلاهبرداری به موکل خود را سرمایه اولیه 10 میلیون ریالی SCT بنکرز برشمرد و گفت: سرمایه یک چیز است و اموال و دارایی در شرکت‌ها چیز دیگری است، برای مثال شرکت HK که یک شرکت نفتی است در تاریخ 29 بهمن ماه 89 با سرمایه 1290 دلار آمریکا در هنگ‌کنگ ثبت می‌شود و در 20 مهر 1390 سرمایه را به 300 هزار دلار آمریکا افزایش می‌دهد، لذا می‌بینیم که سرمایه اولیه ارتباطی به تعهدات ندارد.

وکیل زنجانی افزود: شرکت نیکو نیز که شرکتی بسیار معظم با میلیاردها میلیارد دلار گردش مالی است، در هنگام ثبت با 500 هزار دلار ثبت شده است، حال با این 500 هزار دلار چگونه مراودات 2 میلیاردی داشته است، بنابراین اینکه شرکت LCT با 10 میلیون ریال در کیش ثبت شده است و تعهد سنگینی را برعهده گرفته، به معنای کلاهبرداری نیست.

وکیل زنجانی: شاکی از گشایش LC‌ها مطلع بود/ اگر قراردادی با موکل من توسط HK امضا شده به دادگاه ارائه شود

کوهپایه زاده در ادامه دفاعیات خود در پرونده فساد نفتی، گفت: یکی از سوالات مطرح‌شده در کیفرخواست آن است که بانک FIIB با مجموع 74 میلیون یورو دارایی چگونه می‌تواند بالغ بر 2 میلیارد یورو را تعهد کند، گفت: اولا دارایی این بانک 104 میلیون بوده است، ضمن اینکه بانک‌ها چند برابر دارایی برای خود تعهد ایجاد می‌کنند.

وی درخصوص سؤال دیگری که از شرکت نفت درخصوص ریسک اعتباری فروش نفت به این ارزش به شرکتی هم‌چون SCT، پاسخ داد: قطعاً شرکت ملی نفت ایران با نزدیک به 100 سال سابقه می‌داند که با چه شرکتی همکاری کند، ولی قطعاً شرایط طوری بوده است که باید از شر این محموله‌های خلاص می‌شد، ضمن اینکه درخصوص موکل من استعلام شده است.

کوهپایه زاده درخصوص ذینفع بودن موکل من در موضوع سه نهاد تأییدکننده، دریافت‌کننده و صادرکننده LC که در کیفرخواست نشانه کلاهبرداری عنوان شده است، گفت: تمامی مسئولان HK از این موضوع آگاه بودند، درحالی که کلاهبرداری زمانی صورت می‌گیرد که بزه دیده از واقعیت مطلع نباشد، ضمن اینکه پیش‌نویس تمام LCها توسط HK در اختیار SCT بنکرز قرار می‌گرفت و LC ها بر این اساس گشوده می‌شد. یعنی رفت و برگشت‌ها و گشایش LC با اختیار و آگاهی شاکی انجام می‌شده است.

وکیل متهم ابلاغ LC توسط بانک FIIB با امضای زنجانی و مشابهت این امضا با اسناد شرکت‌های ISO و SCT را که قطعاً از چشم مدیران نفت دور نبوده است را نشانه آگاهی این افراد از واحد بودن ذینفع دانست.

کوهپایه‌زاده امضا نشدن قرارداد توسط موکل خود با شرکت نفت را از نکات دیگر برشمرد و گفت: این بدان معنی نیست که موکل من بدهی به شرکت نفت ندارد، بلکه دریافت بارنامه یا امضای قرارداد اثرات حقوقی در این دادگاه کیفری دارد و نقش مهمی در افشای واقعیت، بنابراین اگر قراردادهایی با موکل من توسط HK امضا شده است، به دادگاه ارائه شود.

وکیل زنجانی بردن مال غیر را یک رکن تحقق کلاهبرداری توصیف کرد و گفت:‌ تا این لحظه بارنامه یا قرارداد نشان‌دهنده تحویل نفت به متهم من ارائه نشده است و شاهد مدعای من در خصوص صادر نشدن بارنامه آن است که شرکت نفت در زمان بازداشت موکل من توانست مقادیر قابل توجهی از محموله‌های نفتی را بازگرداند و اگر این بارنامه به نام موکل من بود، امکان بازگرداندن آن وجود نداشت.

وی در پایان گفت: دفاعیات خود درخصوص کلاهبرداری و جعل از بانک مسکن و تأمین اجتماعی و همچنین اتهامات اخلال در نظام اقتصادی و فساد فی‌الارض را در جلسات بعدی ارائه خواهم کرد.

همزمان با نزدیک شدن به اذان ظهر قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی فردا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز