تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

شبکه اجتماعی "شاد" راه‌اندازی می‌شود

تنوع شبکه‌های مجازی و اجتماعی همه رده‌های سنی را درگیر خود کرده است از این رو جهت رشد دانش آموزان و برای پیشگیری از خطرات این شبکه‌ها، آموزش و پرورش در حال راه اندازی شبکه‌ای اجتماعی تحت عنوان "شاد" می‌باشد.
کد خبر: ۸۱۹۹
مدرسهاخبار معاصر: در قدیم به دور از هر نوع تکنولوژی و امکاناتی بچه ها حتی سر سیاه زمستون شال و کلاه می گردند و به عشق دکتر و مهندس و پلیس شدن میرفتن مدرسه اما امروزه با وجود این همه راه برای رسیدن به پیشرفت و هزار جور کلاس و آزمون واسه موفقیت توی امتحانات و.. اما بچه ها دیگه مثل قبل شور و شوق واسه مدرسه رفتن ندارند و انگار یه جوری سرخورده شدند.

آنچه درباره گرایش به شبکه‌های اجتماعی در بین جوانان و نوجوانان و بویژه دانش‌آموزان مهم به نظر می‌رسد این است که این قشر از جامعه به دلیل شرایط سنی که دارند از آسیب‌پذیری بسیار بالاتری برخوردارند و افرادی که در دوره متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند و دوران بلوغ را نیز طی می‌کنند بیشتر از هر گروه دیگری در معرض آسیب هستند.

طبق پژوهش بنیاد علوم رفتاری که از ابتدای سال 92 تا پایان سال 93 بین 4 هزار و 650 نوجوان 8 تا 14 ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و کاشان انجام شده است، 30 درصد نوجوانان به بازی‌های رایانه ای اعتیاد دارند و وضعیت مالی خانوادگی با بازی‌های پیشرفته ارتباط مستقیم داشته و کودکان خانواده هایی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند 4 برابر بیشتر از کودکان دیگر برای بازی‌های یاد شده وقت مصرف می‌کنند.

بیش از یک میلیون و 300 دانش آموز در امتحانات نهایی سال گذشته شرکت کردند که حدود 80 درصد این دانش آموزان با میانگین نمره تقریبا 12 قبول شدند، برخی از کارشناسان آموزشی افت تحصیلی را پایین بودن کیفیت در آموزش و پرورش می‌دانند اما برخی دیگر جدا از این مسئله ورود دانش آموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های اینترنتی را هم بی تاثیر بر افت تحصیلی نمی‌دانند.

شاد برای همه حتی استثنایی‌ها
مجید قدمی معاون وزیر و رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به شبکه‌های اجتماعی دانش آموزی گفت: مجموعه فعالیت‌های ما به خصوص در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با توجه به شرایط دانش آموزان انجام می‌شود. تیم های تخصصی در حال کار روی شبکه اجتماعی هستند تا بتوانیم به دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و نابینا و ناشنوا که توانایی ورود به این شبکه‌ها را دارند و آموزش آنها به آموزش‌های عادی نزدیک است و همچنین خانواده هایشان اطلاع رسانی درست داشته باشیم و بیش از پیش در جهت رشد و توانمند سازی آنها گام برداریم. 

وی ادامه داد‌: باید گفته شود که آموزش و اطلاع رسانی برای دانش آموزان با مشکلات ذهنی و.. از طریق خانواده‌ها در این شبکه‌ها صورت می گیرد.

هر دانش آموز یک وبلاگ و هرمدرسه یک سایت
کفاش معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزی خبر داد و گفت‌: آموزش و پرورش سه برنامه ویژه برای برخورد با آسیب‌های فضای مجازی پیش بینی کرده است‌، برنامه نخست «هر دانش آموز یک وبلاگ،‌ هر انجمن اسلامی یک سایت و هر مدرسه یک سایت» است و به مدارس و انجمن‌ها برای حضور فعال در عرصه مجازی کمک خواهیم کرد. برنامه دوم ارائه آموزش به مربیان در سطوح مختلف برای آشنایی با فضای مجازی است در همین راستا شبکه ملی مدارس (رشد) در حال توسعه است.

فاز اول دانش آموزان نخبه وارد میدان می‌شوند
معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد‌: برنامه سوم، راه‌اندازی «شبکه اجتماعی شاد» است که در سال گذشته مطالعات مربوط به آن انجام شد و قرار است امسال با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شود که در فاز نخست، دانش آموزان نخبه در تمام عرصه‌ها وارد شبکه شاد می‌شوند.

وی با بیان این که باید این شبکه به قوی ترین شبکه بومی و ملی تبدیل شود، اظهار داشت: در این طرح دانش آموزان را با ابعاد مثبت فضای مجازی آشنا و آنها را به وبلاگ نویسی‌، ایجاد نشریات الکترونیکی و حضور فعال در فضای مجازی تشویق می‌کنیم. سیاست آموزش و پرورش در برخورد با فضای مجازی مقابله و فرار نیست بلکه حضور همه جانبه همراه با دقت و آموزش است.

دانش آموزان را در برابر خطرات اینترنت واکسینه کنید 
کفاش با بیان اینکه آموزش به خانواده‌ها نیز حایز اهمیت است افزود: آموزش به خانواده دانش آموزان از سوی انجمن اولیا و مربیان ساماندهی می‌شود و در جلسات مختلف تهدید‌ها و فرصت های فناوری را تشریح می‌کنند تا والدین بدانند چگونه باید از فرزندشان در مقابل این تهدیدات محافظت کنند.

دکتر بای، آسیب شناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه آموزش و پرورش و خانواده باید دانش آموزان را در برابر استفاده از فضای مجازی واکسینه کنند، گفت: فقدان نظارت و پالایش نشدن پیام‌هایی که فضاهای مجازی به ویژه دانش آموزان منتقل می‌کند خطرات استفاده از این گونه فضاها را برای قشری که آینده ساز کشور است، دوچندان می کند به همین دلیل است که باید دانش آموز آگاهی‌های کامل را نسبت به خطرات استفاده از فضای مجازی در سطح گسترده بداند و به یک سواد مقبول و رسانه‌ای در این زمینه برسد.

به زودی، جریانی بزرگ برای تربیت اسلامی 
کفاش با بیان اینکه مربیان امور تربیتی در گذشته و حال اقدامات زیادی را در زمینه فرهنگ و تربیت در مدارس کشور انجام داده‌اند، تصریح کرد: امروز با توجه به تغییر جامعه و ذائقه دانش‌آموزان نیازمند یک جهش بزرگ در امور تربیتی و فرهنگی هستیم و معلمان امور تربیتی باید حوزه فعالیت خود را گسترش دهند تا یک جریان بزرگ تربیت اسلامی را در سطح مدارس کشور شاهد باشیم و همچنین بتوانیم نیازهای امروز جامعه دانش‌آموزی را پاسخ دهیم.

وی اظهار داشت: همه عوامل تربیتی در وزارت آموزش و پرورش باید بسیج فرهنگی را برای مقابله با تهاجم فرهنگی ایجاد کنند لذا توصیه می‌کنم که در این شرایط جدید مربیان امور تربیتی معلومات خودشان را به روز کنند و در زمینه فضای مجازی سعی کنند اگر از دانش آموزان پیشی نمی‌گیرند حداقل از آن‌ها عقب نمانند.

ممنوعیت‌ها نتیجه عکس می‌دهند!
دکتر بای با بیان اینکه اعمال ممنوعیت هیچگاه عکس العمل مناسبی برای مقابله با آسیب‌های فضاهای مجازی در دنیای الکترونیک امروزی نبوده است، گفت: سیاست‌های منع گرایانه از سوی خانواده یا آموزش و پرورش در استفاده از فضای مجازی همواره نتیجه عکس داده است و هر بار ممنوعیت‌ها بیشتر می‌شود، دانش آموزان تمایل و میل بیشتری به استفاده از این فضاهای مجازی دارند. آموزش و پرورش می بایست محتوای مناسب و برنامه‌های مطلوب را برای توانمندسازی ظرفیت دانش آموزان و ارتقای مهارتهای آنها در استفاده از اینگونه فضاهای مجازی و تسلط دانش آموز به سواد رسانه‌ای تهیه و تدوین کند تا در نهایت دانش آموز نسبت به پیا‌های دریافتی در این فضاها قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد.

این آسیب شناس، درباره اینکه آیا راه اندازی شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک دانش آموزی می تواند مانعی برای عدم استفاده دانش آموزان از سایر فضاهای اجتماعی باشد، خاطر نشان کرد: راه اندازی شبکه‌های اجتماعی یا فیس بوکی ویژه برای دانش آموزان از جمله راه‌حل‌های موقتی و مسکنی است که تنها در کوتاه مدت جواب می دهد و آموزش و پرورش باید الزامات جدی خود را در مسیر توانمندسازی دانش‌آموزان و ارتقاء آگاهی‌های آنها نسبت به خطرات استفاده از این گونه فضاها انجام دهد.



انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز