تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
وبگاه آمریکایی:

قتل عام شیعیان در نیجریه به تحریک عربستان انجام شد/اعدام شیخ «نمر» و شکنجه شیخ «زکزاکی» مرتبطند

پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی، اقدام ماه گذشته ارتش نیجریه در قتل‌عام شیعیان این کشور را نشأت‌گرفته از رژیم آل‌سعود دانسته و دستگیری رهبر شیعیان نیجریه را با اعدام رهبر شیعیان عربستان مرتبط دانسته است.
کد خبر: ۹۱۸۹

اخبار معاصر : یک وبگاه آمریکایی، در یادداشتی روز جمعه، دستگیری «شیخ زکزاکی»، رهبر شیعیان نیجریه و اعدام «شیخ نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان را دو رویداد مرتبط با هم، و در راستای اقدامات تحریک‌آمیز رژیم ریاض علیه ایران توصیف کرده است. 

«مینت‌پرس»، مستقر در ایالت «مینه‌سوتا» و فعال در انتشار گزارش‌های تحقیقی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی آمریکا، در تحلیل روز جمعه خود نوشته است: «عربستان سعودی، جنگ نیابتی با ایران را به نیجریه کشانده است.»

این وبگاه آمریکایی به یورش ارتش نیجریه به اقلیت شیعه این کشور در دسامبر سال گذشته میلادی (آذرماه)  اشاره کرده و می‌نویسد برخی از رسانه‌ها تعداد نفرات کشته شده در این حمله را تا 1000 نفر عنوان کرده‌اند. 

«مینت‌پرس» علاوه بر این یادآوری کرده که «شیخ ابراهیم زکزاکی» هم در جریان این یورش دستگیر و شکنجه شده است. 

به نوشته این پایگاه خبری - تحلیلی، خبر این قتل‌عام در حالی منتشر شد که نیجریه تصمیم خود برای پیوستن به عربستان در جنگ علیه «داعش» اعلام کرد تا بدین ترتیب دو رژیم بدنام در زمینه‌های سرکوب و نقض مکرر موازین حقوق بشر، دست در دست هم بگذارند. 

این پایگاه آمریکایی همچنین یادآوری می‌کند عربستان سعودی با ترویج ایدئولوژی وهابیت، الهام‌بخش بسیاری از گروه‌های تروریستی، از جمله گروه «بوکو حرام» است که نیجریه کماکان درگیر نبردی فرسایشی برای نابود کردن آن است.

 «مینت‌پرس» در ادامه، دستگیری رهبر شیعیان نیجریه را صرفاً یک موضوع داخلی نیجریه نمی‌داند؛ در این تحلیل آمده است: «با آنکه، زکزاکی از مخالفان صریح‌اللهجه نیجریه است، بعید است که تنها سخنان او یا اعمالش، دولت این کشور را به سرکوب وحشیانه "جنبش اسلامی" (نام گروهی که شیخ زکزاکی رهبری آن را به عهده دارد) تحریک کرده باشد.»

«اریک دریرستار»، سردبیر پایگاه Stopimperialism.org  به مینت‌پرس می‌گوید «زکزاکی»، مهره‌ای در یک درگیری امپریالیستی جهانی است.

او می‌گوید: «اساساً فکر می‌کنم همه درباره دستگیری قتل عام (گروه) زکزاکی دچار سوءتفاهم شده‌اند. تقریباً هیچ یک از کسانی که درباره این موضوع نوشته‌اند آن را در بستر مناسب بررسی نکرده‌اند.»

این تحلیلگر با بیان اینکه «این بستر، نیجریه نیست»، اضافه می‌کند: «این بستر، جنگ نیابتی وسیع‌تر بین عربستان سعودی و قطر در یک طرف و ایران در طرف دیگر است.»

«دریرستار» بر همین اساس می‌گوید دستگیری زکزاکی، همان‌قدر که با مسائل داخلی نیجریه مرتبط است با اعدام شیخ النمر در روز 2 ژانویه هم ارتباط دارد.

او این رویدادها را «بخشی از تلاش عربستان سعودی برای بی‌ثبات کردن ایرانی‌ها و تحریک آنها در سرتاسر جهان» دانسته است. 

اما چرا ارتش نیجریه باید به شیخ زکزاکی حمله کند؟ 

«دیرستار»، برای پاسخ به این سوال، به شرح ادعاهایی پرداخته که ریاض را به این نتیجه رسانده که شیخ زکزاکی، یکی از عوامل جنگ نیابتی ایران با عربستان در منطقه است. 

این تحلیلگر در ادامه می‌افزاید: «و با توجه به اینکه عربستان و قطر می‌بینند که جایگاهشان در سوریه رو به افول است... اکنون علیه منافع ایران در سایر نقاط دنیا نبرد آغاز کرده‌اند.»

وی همچنین گفت: «فکر می‌کنم این تنها دلیل است برای اینکه چرا ارتش نیجریه این کار را انجام داده، آن هم درست در زمانی که آنها بر مبارزه با بوکو حرام متمرکز هستند که کاملاً عکس "جنبش اسلامی" است.»

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز