تهران ۹.۹۱° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
روحانی در همایش ملی "زنان، اعتدال و توسعه":

همه و در هر شرایطی 7 اسفند پای صندوق انتخابات حاضر شویم

رئیس جمهور گفت: همه در هر شرایطی 7 اسفند پای صندوق انتخابات حاضر شویم.
کد خبر: ۹۴۶۰
اخبار معاصر : حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در همایش ملی "زنان، اعتدال و توسعه" با اشاره به اینکه امکان ندارد که کشوری در مسیر توسعه قرار بگیرد و  50 درصد جمعیت آن نادیده گرفته شوند، اظهار داشت: باید حضور و توانمندی بانوان را باور کنیم و بدانیم که بانوان کشورمان نیز در علم، دانش، اقتصاد، سیاست و هنر همانند مردها می‌توانند، نقش‌آفرین باشند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی در وجود بانوان کشورمان وجود دارد، گفت: دولت وظیفه خود می‌داند که زمینه بروز ظرفیت‌های بانوان را فراهم کند تا آنان در مسیر تعالی قرار بگیرند و بتوانند توانمندی و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و گام به گام فاصله بین زن و مرد و عدم تناسب موجود به تناسب و اعتدال تبدیل شود.

روحانی با اشاره به اینکه باید بین علم و اقتصاد و علم و سیاست تناسب و تعادل وجود داشته باشد، گفت: قابل قبول نیست که خانم‌ها در علم  و دانش دوشادوش مردها حضور داشته باشند اما در عرصه اقتصاد و سیاست شاهد عدم تناسب باشیم.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه افراط و خشونت از ذهن و فکر آغاز می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه برخی اندیشه و فکر افراطی دارند، گاهی هم به نام دین افراطی می‌اندیشند و دین را افراطی تبیین می‌کنند.

روحانی اساس آغاز اعتدال را اندیشه و فکر دانست و گفت: اعتدال تنها یک روش، منش و شعار نیست، بلکه یک بینش، مسیر تفکری و گفتمان است و امروز باید این گفتمان را احیاء کنیم.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: بخش زیادی از مشکلات امروز جهان از افراط و افراط‌گرایی است و عده‌ای نگاه افراطی به جهان دارند. درست است که نباید به همه و غریبه‌ها اعتماد صد در صدی داشته باشیم، اما به هر حال هر مسأله‌ای یک نقطه اعتدال دارد. متأسفانه عده‌ای راهی جز افراط گری بلد نیستند.

روحانی همه را به هوشیاری مضاعف در آستانه انتخابات توصیه کرد و گفت: پیام‌ها و نامه‌های زیادی برایم می‌رسد که چرا در شرایط کنونی، کاری انجام نمی‌دهید. به همه مشکلات آگاهی دارم و می‌فهمم که آنچه خیلی‌ها مطالبه داشتند، امروز در پیش چشمانشان قرار ندارد، اما  باید به هدف بلندی که داریم، نگاه کنیم و تدبیر این است که عاقبت‌اندیشی داشته و نباید هدف اصلی و نتیجه کار را فراموش کنیم.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: البته شخصاً هر جایی که مشکلی مشاهده کردم سکوت نکردم و هزینه‌ای که مربوط به شخص خودم باشد را پرداخت می‌کنم، اما بسیار مهم است که به پایان و نتیجه کار توجه داشته باشیم و با تدبیر، صبر و حوصله و با یک بسیج عمومی پای صندوق‌های آراء حضور پیدا کنیم.

روحانی تأکید کرد: احساس می‌کنم که اگر به برخی از امور و روندها نیندیشیم ممکن است امید جامعه به یأس و عدم حضور در انتخابات تبدیل شود.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: اگر چه گاهی اوقات انتخاب بسیار دشوار می‌شود، اما همه باید در هر شرایطی هفتم اسفند پای صندوق انتخابات حاضر شویم. انتخابگری یک وظیفه و مسئولیت بزرگ است و می‌دانیم که اگر حضور داشته باشیم، نفعی ولو اندک را به دست خواهیم آورد اما با عدم حضور حتماً زیان خواهیم برد و معلوم است که در چنین شرایطی، نفع کم را انتخاب خواهیم کرد. زنان در این عرصه نیز رسالت بزرگی بر دوش دارند و باید به مانند همه عرصه‌ها در این عرصه نیز حضور چشمگیر و مؤثر خود را ایفا کنند.

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک ایام دهه فجر و با اشاره به اینکه بانوان ایران از روز اول نهضت اسلامی در صف مقدم مبارزه و نهضت حضور داشتند، گفت: آنگاه که خیل اجتماعات مردم برای پیروزی نهضت اسلامی، خیابان‌های کشور را زینت بخشیده بود در همه آن صحنه‌ها زنان نقش پررنگ و فعالی داشتند.

روحانی با اشاره به اینکه همواره در خصوص زنان یک تفکر افراط و تفریط در جامعه نمود داشته است،‌اظهار داشت: عده‌ای می‌گفتند که در مسیر مبارزه و نهضت، زنان می‌توانند به همه شکل و در هر مسیر و هرگونه که خواستند حضور داشته باشند و در طرف مقابل نیز عده‌ای حضور زنان در خیابان و شعار و صدای آنان را دارای اشکال دانسته و گاهی آن را نامشروع می‌دانستند.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در هفته‌های آخر تبعید امام راحل در پاریس با چند سوال مهم مواجه بودیم، گفت: یک سوالی که از امام(ره) پرسیده می‌شد این بود که زنان در مسیر نهضت اسلامی به خیابان‌ها آمده و با صدای بلند شعارهایی مانند، نهضت ما حسینی است و رهبر ما خمینی است، سر می‌دهند و صدای اینها را نامحرم می‌شنود و فتوای برخی بر این است که زن‌ها یا شرکت نکنند و یا حداقل شعار ندهند، اما پاسخ امام(ره) این بود که زنان هم می‌توانند به خیابان‌ها آمده و هم می‌توانند شعار بدهند.

روحانی خاطر نشان کرد: در نماز جماعت‌هایی که امام راحل در نوفل لوشاتو برگزار می‌کرد، زن‌ها در کنار هم به نماز می‌ایستادند و برخی از کسانی که از ایران می‌آمدند به این نوع نماز ایراد گرفته و آن را باطل می‌دانستند اما امام می‌فرمود که این نماز اشکال ندارد که برای بسیاری جای تعجب داشت. امام راحل با نگاه بلندی که داشتند، راه را در همه عرصه‌ها گشودند.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: در اوایل پیروزی انقلاب که به عنوان رییس شورای سرپرستی صدا و سیما مسئولیتی بر عهده داشتم ، حتی نسبت به کنار میز نشستن زن و مرد برای ارایه اخبار در صدا و سیما و نیز حضور زنان در انتخابات شبهه وارد می‌کردند که امروز البته از همه این مراحل عبور کرده‌ایم.

روحانی خاطر نشان کرد: نگاهی که به زنان وجود داشت، تنها ویژه ایران نیست و در تاریخ جهان شاهد چنین روندی هستیم، به نحوی که چند قرن پیش ورود زنان و دختران به دانشگاه‌ها در انگلستان ممنوع بود و در قرن بیستم بسیاری از کشورهای اروپایی، زنان حق رأی نداشتند.

رییس‌ جمهور در ادامه با اشاره به اینکه زنان ایرانی برای ورود به عرصه‌های آموزشی مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشتند تا بتوانند به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وارد شوند، گفت: خوشبختانه در جامعه امروز نسبت به نقش زنان در زمینه آموزشی و بهداشت و درمان تقریبا فاصله جنسیتی وجود ندارد و بانوان کشورمان در همه این عرصه‌ها در کنار مردان حضور چشمگیر و فعالی دارند.

روحانی خاطر نشان کرد: در بخش اقتصاد نیز خوشبختانه روز به روز نقش زنان پررنگ‌تر می‌شود و فاصله‌های موجود قابل رفع شدن است.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه زنان باید خودشان برای رفع مشکلات، پیشگام بوده و نقش خود را به رخ جامعه بکشانند، اظهار داشت: خانم‌ها باید خودشان وارد عرصه شوند و ظرفیت‌ و توانمندی خود را نشان دهند.

روحانی اضافه کرد: در عرصه حضور سیاسی و مدیریتی زنان هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید با برنامه‌ریزی و دست به دست هم دادن در این مسیر نیز به پیش برویم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد، اظهار داشت: ما تفکر فمینیستی را قبول نداریم، اما تحجر را هم نمی‌پذیریم.

روحانی اظهار داشت: زندگی حضرت زهرا(س) نشان می‌دهد که زنان لیاقت و استعداد دستیابی به هر مقامی را دارند.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: اگر اجازه ندهیم بانوان از فرصت‌های که خداوند و جامعه برای آنان در نظر گرفته شده استفاده کنند، ظلم بزرگی به زنان و آینده کشور صورت گرفته است.

روحانی از دست‌اندرکاران همایش زنان، اعتدال و توسعه خواست در این همایش ابعاد مختلف گفتمان عدالت و توسعه، به عنوان آرزوی ملت ایران تبیین شود.

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این مراسم پیام انتخابات 92 را بازگشت اداره کشور به خرد جمعی، اعتدال و تدبیر دانست و  اظهار داشت: زنان در کشاکش افراط و تفریط چشم به رویکرد دولت اعتدال و تدبیر و امید دارند تا عدالت و توازن جنسیتی را برای آنان به ارمغان آورد و امیدوارم با تدبیر دولت شاهد تحقق مطالبات زنان باشیم.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز