تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°

۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

هیچ رئیس‌جمهور آمریکایی خواهان لغو توافق با ایران نخواهد بود

استاد سیاست بین‌الملل دانشگاه ادینبورگ معتقد است که توافق با ایران معامله پرسودی برای ائتلاف آمریکایی ــ اروپایی است و هیچ رئیس‌جمهوری به‌دنبال لغو چنین معامله‌ای نیست.
کد خبر: ۹۷۱۱

اخبار معاصر : پروفسور جان پترسون با اشاره به تأثیر انتخابات آینده ایالات متحده آمریکا بر سیاست خارجی این کشور گفت: فکر می‌کنم سیاست خارجی ایالات متحده بستگی به این موضوع دارد که آیا دموکرات‌ها (هیلاری کلینتون) می‌توانند کاخ سفید را حفظ کنند یا نه. اگر این اتفاق بیفتد و قدرت در میان دموکرات‌ها باقی بماند در این صورت من شک دارم که تغییر زیادی را شاهد باشیم. البته از این نکته غافل نشویم که کلینتون به‌تازگی به مسائل مهمی در خصوص معاملات بزرگ تجاری با کشورهای آسیایی، شراکت ترانس پاسیفیک، اتحادیه اروپا و پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس آتلانتیک اشاره کرده است.

او به موضوع برجام و مذاکره با ایران پرداخت و تأکید کرد: نه‌تنها کلینتون بلکه هر کس دیگری که در حزب اوست اعتقاد دارد که اوباما توانسته است معامله پرمنفعتی را طی مذاکرات 1+5 انجام دهد؛ اما اگر جمهوری‌خواهان (ترامپ یا کروز) برنده شوند، باید به‌گونه‌ای دیگر مسئله بالا را مطرح کرد؛ اما درنهایت برای من این تصور که هرکدام از دو حزب بتوانند موضوع هسته‌ای ایران را در یک مرحله حل کنند، مشکل است. این مسئله به‌ویژه با وجود فشارهای برخی از جمهوری خواهان کنگره و شعارهای انتخاباتی که توسط نامزدهای ریاست جمهوری زده می‌شود، پیچیده‌تر شده است.

پترسون به تحلیل تأثیر انتخابات پیش روی ایالات متحده بر تحولات خاورمیانه پرداخت و گفت: اگر جمهوری خواهان برنده شوند این احتمال وجود دارد که رویکرد سیاست خارجی ایالات متحده به‌سمت حل بحران سوریه، عراق و داعش بیشتر معطوف شود و شاهد تغییراتی در این رویکرد باشیم. در اینجا باید به این نکته اشاره‌کنم که مارکو روبیو تقریباً قافیه را باخته است. در 15 مارس بود که او در ایالت خودش یعنی فلوریدا با تفاوت فاحشی در مقابل ترامپ آرای اصلی خود را از دست داد. درواقع فلوریدا یک ایالت تعیین‌کننده انتخاباتی است، چراکه هر کس که در این ایالت پیروز شود توانسته خود را به کاخ سفید برساند. به نظر می‌رسد کروز در تگزاس که ایالت خود اوست پیروز می‌شود و به مبارزه خود همچنان ادامه می‌دهد.

نویسنده کتاب «آمریکا و اروپا؛ همکاری و رقابت در روابط بین‌الملل » لغو برجام را خسارتی بزرگ برای ائتلاف اروپایی ــ آمریکایی عنوان کرد و افزود: فرض کنید جمهوری خواهان پیروز انتخابات آمریکا شوند، حتی در این صورت هم بعید به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور از جمهوری خواهان بخواهد برجام را بی‌اثر سازد، چراکه نهایتاً به بحرانی فرامنطقه‌ای برای آنها تبدیل می‌شود، به‌عبارتی اگر برجام لغو شود خسارت بزرگی به متحدان آمریکایی ــ اروپایی وارد می‌آید که شاید به‌بزرگی بحرانی مثل جنگ عراق باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز