تهران ۱۴.۸۴° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

پیدا و پنهان ویروس آنفلوانزا در ایران/شرط تعطیل شدن کلاس‌های درس

ویروس آنفلوانزا همزمان با آغاز فصل پاییز در ایران شایع شده و تلفاتی هم داشته، اما نکته مهم مراجعه دیرهنگام برخی بیماران است که از ابتلا به این بیماری آگاه نیستند.
کد خبر: ۱۰۷۱۶

پیدا و پنهان ویروس آنفلوانزا در ایران/شرط تعطیل شدن کلاس‌های درس

اخبار معاصر: همزمان با سرد شدن هوا و تغییرات جوی، شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس آنفلوانزا در کشور بوده ایم . به طوری که تا کنون نیز تعدادی از هموطنان ما بر اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست داده اند. در این بین، برخی از بیمارانی که بر اثر ابتلا به این ویروس فوت شده اند، دچار بیماری زمینه ای بوده اند. ضمن اینکه برخی نیز به دلیل دیر مراجعه کردن به پزشک و بیمارستان، فوت شده اند. 

آنطور که علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، عنوان داشته است، تا چند روز گذشته بیش از ۴۲۰۰ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند و ۵۶ نفر نیز از اول مهر ۹۸ تاکنون، به دلیل ابتلا به آنفلوانزا، جان خود را از دست داده اند. البته آنچه مسلم است، تعداد مبتلایان به این ویروس و فوت شدگان در اثر ابتلا به این بیماری، بیش از گزارش های هفته گذشته وزارت بهداشت است. همانطور که کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، عنوان داشته است، تعداد افراد مبتلا روزانه بالا می رود ولی آمارهای اعلامی وزارتخانه هفتگی است.

مهم ترین علامت آنفلوانزا

شنیده ها حاکی از این است که تعدادی از فوتی ها در اثر ابتلا به آنفلوانزا، به خاطر اینکه علائم بیماری را جدی نگرفته و فکر کرده اند که یک سرماخوردگی ساده است، دیر به پزشک مراجعه کرده و در نتیجه، درمان آنها ناموفق بوده است. از همین رو، وزارت بهداشت در روزهای گذشته در برنامه های مختلف تلویزیونی که با حضور مسئولان و مدیران و همچنین پزشکان متخصص برگزار شده است، تلاش کرده است مردم را از خطرات این بیماری و علائم آن آگاه سازد.

مهم ترین علامت ابتلا به آنفلوانزا، تب ناگهانی و بالای ۴۰ درجه، به همراه درد استخوان ها استمسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی، گفت: مهم ترین علامت ابتلا به آنفلوانزا، تب ناگهانی و بالای ۴۰ درجه، به همراه درد استخوان ها است. 

وی در توضیح تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا، افزود: فردی که سرما می خورد، دچار آبریزش بینی و عطسه می شود. اما، آنفلوانزا با درد بدن و تب بالای ۴۰ درجه همراه است که باید سریع به پزشک مراجعه کرد. 

این متخصص بیماری های عفونی با عنوان این مطلب که فرد دچار سرماخوردگی نیاز به پزشک و دارو ندارد، گفت: استراحت در منزل و خوردن مایعات، می تواند به بهبود سریع سرماخوردگی کمک کند. اما، آنفلوانزا نیاز به معاینه پزشک و بعضا، بستری در بیمارستان دارد.

مردانی در پاسخ به این سئوال که آنفلوانزا بیشتر کدام افراد را تهدید می کند، اظهار داشت: افرادی که بیماری زمینه ای دارند، بیشتر باید از آنفلوانزا بترسند. بیماران قلبی عروقی، افراد دیابتی، دیالیزی، بیماران ریوی و افرادی که مبتلا به سرطان هستند، می بایست بیشتر مراقب باشند که آنفلوانزا نگیرند. همچنین، کودکان زیر ۶ سال و مادران باردار نیز، باید مراقب باشند. 

این در حالی است که علائم سرماخوردگی معمولا به صورت تدریجی شروع شده و طی یک الی سه روز بروز می کند، در حالی که علائم آنفلوانزا به صورت ناگهانی و طی چند ساعت بروز می کند. به طور کلی علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا تا حدی شبیه هم هستند، با این تفاوت که سرماخوردگی معمولا خفیف تر است و ممکن است بدون تب و یا با تب پایین باشد، در حالی که آنفلوانزا معمولا با تب بالا همراه است و مدت زمان لازم برای بهبود آنفلوانزا طولانی تر از سرماخوردگی است.

وضعیت شیوع آنفلوانزا در کشور

بر اساس رصد وزارت بهداشت، پنج استان کشور تا هفته گذشته بیشترین افراد مبتلا به آنفلوانزا را داشته اند. آن طور که رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، گفت: استان های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، گلستان و خوزستان، بیشترین افراد مبتلا را داشته اند. 

بیشترین مرگ و میر آنفلوانزا در کشور مربوط به استان‌های تهران، مازندران، کرمان و آذربایجان شرقی استدر همین حال، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار داشت: بیشترین مرگ و میر آنفلوانزا در کشور مربوط به استان‌های تهران، مازندران، کرمان و آذربایجان شرقی است.

در عین حال، شاهد تعطیلی مدارس یکی از استان های مرزی کشور به دلیل شیوع آنفلوانزا بوده ایم. اما، نام این استان در بین ۵ استان دارای بیشترین بیمار مبتلا به آنفلوانزا نبوده است. بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، مدارس این استان تا روز یکشنبه ۱۷ آذر تعطیل خواهند بود. در همین حال، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در واکنش به چنین تصمیمی، گفت: توصیه وزارت بهداشت، تعطیلی مدارس نیست.

وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی و عمومی در جامعه به منظور پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوانزا، افزود: ما توصیه می کنیم که دانش آموزان دچار سرماخوردگی و آنفلوانزا، در خانه بمانند و استراحت کنند.

راهکار پیشگیری از انتقال ویروس

فرشید رضایی کارشناس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، مهم ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوانزا را، شستن صحیح دست ها با آب و صابون عنوان کرد و گفت: ویروس آنفلوانزا به مدت ۳۰ دقیقه روی دست ها می ماند و از همین رو، شستن دست ها با آب و صابون، خیلی مهم است. 

ویروس آنفلوانزا به مدت ۳۰ دقیقه روی دست ها می ماند و از همین رو، شستن دست ها با آب و صابون، خیلی مهم استوی با عنوان این مطلب که در ۹۹ درصد موارد اگر بیمار به موقع نزد پزشک برود، اقدامات درمانی جواب می دهد، ادامه داد: اگر بیمار مبتلا به آنفلوانزا با تنگی نفس به همراه خس خس سینه و سرگیجه مواجه شد، حتما به پزشک مراجعه کند.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که امسال شیوع آنفلوانزا زودتر از سال گذشته آغاز شد، گفت: سویه غالب این ویروس، مهاجم تر و از نوع H۱N۱ است که شدت و مرگ و میر بیشتری دارد.

واکنش به موج دوم و سوم بیماری و تعطیلی مدارس

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، به آخرین وضعیت اپیدمی آنفلوانزا در کشور پرداخت و گفت: با توجه به سیر نزولی افراد مبتلا، برآورد می کنیم که ظرف دو تا سه هفته آینده، موج این بیماری فروکش کند. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا موج دوم و سوم آنفلوانزا نیز در پیش است، افزود: بر اساس مطالعات و روند اپیدمی ها و اطلاعات جمع بندی شده ، پیش بینی می شود که آیا موج دوم و سوم بیماری در راه است یا خیر، که هنوز اطلاعات در این زمینه خیلی دقیق نیست و خیلی سخت است که بگویم این بیماری با موج دوم و سوم همراه خواهد شد.

عرفانی با تاکید بر اینکه پیش بینی می کنیم که بیماری آنفلوانزا تک موج باشد، تصریح کرد: قضاوت کردن برای موج های بعدی بیماری، زود است.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در واکنش به تعطیلی مدارس در برخی استان های کشور، گفت: به هیچ وجه با این قبیل تصمیمات موافق نیستیم و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

پیش بینی می کنیم بیماری آنفلوانزا تک موج باشد و قضاوت کردن برای موج های بعدی بیماری، زود استعرفانی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل مشترک میان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش، تعطیلی کلاس های درس به این شکل است که اگر در یک کلاس تعداد دانش آموزان مبتلا از حدی بالاتر باشد، فقط همان کلاس تعطیل شود. همچنین اگر چند کلاس درس با چنین مشکلی مواجه شدند، فقط همان آموزشگاه تعطیل شود. همین طور، اگر شدت بیماری در ناحیه یا منطقه ای از آموزش و پرورش بالا بود، به همین شکل خواهد بود و تعطیلی مدارس در استان غیر کارشناسی است و با دستورالعمل کشوری تطبیق ندارد.

وی با عنوان این مطلب که گروه سنی ۵ تا ۱۴ سال به عنوان گروه دانش آموزی کشور یکی از کمترین گروه های مبتلا به ویروس آنفلوانزا هستند، گفت: خوشبختانه اپیدمی این بیماری در سن مدرسه مشاهده نشده است. در حالی که تعطیل کردن مدارس باعث خواهد شد دانش آموز در خانه نماند و در بیرون بیمار شود و همین مسئله باعث خواهد شد وقتی به مدرسه می آید، تازه جرقه انتقال بیماری رخ دهد و نتیجه معکوس از تعطیلی مدارس می گیریم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در واکنش به تعطیلی مدارس برخی استان ها با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان های مربوطه، افزود: در تعطیلی مدارس چند استان، از هیچ کدام از شاخص های مربوط به دستورالعمل کشوری تبعیت نشده است.

عرفانی با عنوان این مطلب که ویروس آنفلوانزا به شدت مسری است، گفت: تشخیص دقیق آنفلوانزا فقط با آزمایش ترشحات گلو امکان پذیر است و هیچ متخصصی نمی تواند سرماخوردگی و آنفلوانزای خفیف را تشخیص دهد.

وضعیت داروی آنفلوانزا

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، به وضعیت داروی «اسلتامیویر» برای درمان بیماری آنفلوانزا، اشاره کرد و گفت: این دارو چند سالی است که تولید داخل هم دارد، اما تولید کننده آن به دلیل اینکه قیمت پیشنهادی تولید دارو را قبول نکرد، مجبور شدیم به صورت فوریتی مقداری دارو وارد کنیم. اما، در ادامه با فاصله دو سه هفته ای دارو در داخل تولید شد.

وی با عنوان این مطلب که امسال ۲.۵ برابر سال گذشته داروی آنفلوانزا تامین شده است، افزود: این دارو هم اکنون برای مراکز بهداشتی و درمانی تحت نظارت وزارت بهداشت به طور کامل تامین شده است.

به دلیل شدت بیماری، با هماهنگی معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، تصمیم گرفته شد دارو در سطح داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شودشانه ساز با بیان این مطلب که این دارو اصولا توزیع بیمارستانی دارد، ادامه داد: امسال چون شدت بیماری بیشتر بود، با هماهنگی معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، تصمیم گرفته شد دارو در سطح داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شود تا چنانچه بیمار نیازمند دارو بود، تهیه کند.

رئیس سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: عرضه داروخانه ای این دارو بر اساس گایدلاین ابلاغی معاونت درمان وزارت بهداشت صورت می گیرد.

شانه ساز ضمن رد شایعات مربوط به کمبود داروی آنفلوانزا در کشور، گفت: در مرحله بعد و به دستور وزیر بهداشت، این دارو در سطح بیمارستان های خصوصی نیز تحویل شده است و در حال حاضر دارو در سراسر کشور موجود است و هیچ کمبودی نداریم.

وی افزود: اتفاقا ما نگران هستیم که تاریخ مصرف این دارو به دلیل توزیع زیاد آن منقضی شود، بنابراین هیچ کمبودی در خصوص داروی اسلتامیویر نداریم. حتی تولید کننده داخلی نیز گفته است که می تواند هر چقد که نیاز باشد، این دارو را تحویل دهد.

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز