تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

شایعه اهدای عضو کرونایی‌ها

دو ماه و نیم چشم انتظار به قلبی که هیچ وقت نیامد؛ قلبی که آرزویش بر دل دو کودکی ماند...
کد خبر: ۱۲۰۸۵
در این روزهای کرونا زده‌، قلب‌هایی ایستادند که امید داشتند به تپیدن، به ساختن آینده و به زندگی کردن، یک زندگی ساده در میان آدم‌ها، اما امان از کرونای لعنتی و امان از آدم‌هایی که بی‌هیچ مسئولیت انسانی لب می‌گشایند به سخنِ ناروا آن هم درباره حساس‌ترین مسایلی که ذره‌ای اشتباه در آن‌ها می‌تواند جان بستاند، آن هم جان بی‌گناه‌ترین مخلوقات خداوند را.

این روزها کرونا نه فقط بلای جان مبتلایان به کووید-19 شده است، بلکه با پا قدم منحوسش سدی‌ست برای  نفس کشیدن، خندیدن، بازی‌های کودکانه و آرزوهای بزرگ کودکانی که چشم به راه قلب هستند برای زندگی... و در این میان اما عده ای که بی هیچ تخصصی و بدون اطلاع از قونین سخت ایران در حوزه اهدای عضو، درباره اهدای عضو و پیوند شایعه‌پراکنی کرده و با تشویش ذهن جامعه قطعا در این مرگ‌های معصومانه مقصرند...

دکتر مهدوی - فوق‌تخصص قلب کودکان و مسئول بخش پیوند قلب اطفال بیمارستان قلب شهید رجایی که سال‌هاست پدرانه بر بالین کودکان پیوندی می‌ایستد و همه تلاشش را برای نجات این کودکان انجام می‌دهد، از حال و روز این روزهای پیوند کودکان برایمان می‌گوید. او از دو کودکی می گوید که در لیست انتظار پیوند از بین رفته اند. نیاز به پیوند قلب داشتند، هر دو آنها، دو ماه و نیم در آی سی یو بستری بودند و چشم انتظار، شاید در ذهن‌شان بارها و بارها روزهای بعد از پیوند را تصور کردند، روزهایی که می‌توانند از بیمارستان بیرون روند و با کودکانه‌هایشان شاد باشند، اما هیچ ارگان پیوندی مناسبی برایشان پیدا نشد و حالا دیگر در این دنیا نیستند.

کرونا و مرگ خاموش کودکانِ در لیست انتظار پیوند
مهدوی در این باره به ایسنا، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در حوزه اهدای عضو و پیوند با آن مواجهیم، کروناست؛ چرا که به دلیل عدم رعایت مردم، عدم سیاست‌گذاری درست و عدم کنترل کرونا، بسیاری از بیماران را در لیست انتظار از دست می‌دهیم. لود بالای کرونا باعث شده که تمامی مراکزی که به عنوان مراکز اهدای قلب هستند، به کرونا آلوده شوند و امکان پیوند با هزار گرفتاری وجود داشته باشد.

شایعه پراکنی درباره اهدای عضو زحمات انجمن اهدای عضو را به باد می دهد
وی افزود: مساله دیگری که اخیرا مشکل‌ساز شده است، اظهارنظرهای غیرمسئولانه و غیر کارشناسانه‌ای است که حتی گاهی می‌بینیم برخی مسئولان مطرح می‌کنند یا یکسری برنامه‌های تلویزیونی بدون انجام کارشناسی درباره اهدای عضو ساخته می‌شوند. این‌ها باعث می‌شود که تمام زحمات انجمن اهدای عضو و تمام افرادی که در این زمینه دخلی هستند، از بین رود.

انتظار 3 ماهه 3 کودک برای پیوند عضو 
مهدوی با اشاره به وضعیت کودکان در انتظار پیوند قلب در بیمارستان شهید رجایی، ادامه داد: اخیرا دو کودک نیازمند پیوند را از دست دادیم که هر دو آنها دو ماه و نیم در آی سی یو بستری بودند و هیچ ارگان پیوندی مناسبی برایشان پیدا نشد. اگر همین الان به بخش پیوند اطفال بیمارستان رجایی سر بزنید، می‌بینید که سه کودک سه ماه است که منتظر پیوند هستند. فکر کنید که نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر روحی روان این بچه‌ها نابود می‌شوند. خواهش می‌کنم افرادی که در این حوزه کارشناس نیستند، در تریبون‌ها این اظهرات را مطرح نکنند تا هر چه را رشته کردیم، پنبه کنند. وقتی یک فردی ادعا می‌کند که اعضا به فروش می‌روند، اصلا این فرد هیچ آشنایی با فرایند اهدای عضو ندارد و  از الفبای اهدای عضو اطلاعی ندارد و به اشتباه شروع به صحبت می‌کند.

وی گفت: در اظهارنظر دیگری مطرح شده بود که ارگان بیماران کرونایی را اهدا کردند. مگر می‌توان ارگان بیمار کرونایی را اهدا کرد؟. وقتی نمی‌دانیم به راحتی در این موارد بدون هیچ مسئولیت انسانی اظهار نظر نکنیم. این موارد باعث شده که این بچه‌ها از بین بروند و شاهدیم این بچه‌ها دانه دادنه دارند جلو چشم‌مان از بین می‌روند.

مرگ 5 کودک در لیست انتظار پیوند از شهریور تاکنون
مهدوی با بیان اینکه به شدت با کاهش اهدای عضو مواجهیم، گفت: طی این مدت حداقل از شهریور تاکنون پنج کودک‌مان در لیست انتظار از بین رفته‌اند و همین الان شش بچه بدحال و منتظر پیوند در بخش اطفال شهید رجایی داریم که در شرایطی هستند که حتی نمی‌توانند از درب بخش خارج شوند، چه برسد به بیرون رفتن از بیمارستان. در عین حال هرچه بیمار بدحال‌تر شود، پیوند بدتر خواهد بود. زیرا سایر ارگان‌ها هم آسیب می بینند. از طرفی اقامت طولانی مدت در بیمارستان هم در این شرایط ریسک انتقال کرونا را برایشان دارد.

وی درباره وضعیت ابتلای کودکان پیوند قلبی به کرونا، گفت: یکی از بیماران پیوندی من که کرونا گرفته بود و از بین رفت. از بین 150 کودکی که در کشور پیوند قلب شدند، 9 نفرشان به کرونا مبتلا شدند. هشت نفرشان بهبود یافتند، اما یکی از بچه‌ها را از دست دادیم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز