تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشت

چطور از سلامت نان‌های سنتی مطمئن شویم؟

حلیل نصیری گفت: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در نانوایی‌ها افراد باید از ماسک، دستکش استفاده کنند تا در صورت عطسه و سرفه آن نان ها آلوده نشوند و همچنین نان را در منزل در دمای ۷۲ درجه داغ کنند.
کد خبر: ۱۳۴۶۱
جلیل نصیری، در رابطه با نحوه انتقال بیماری کرونا از طریق نانوایی‌ها، اظهار کرد: بیشترین راه انتقال بیماری کرونا از طریق نانوایی‌ها با ورود شخص بدون ماسک و دستکش به آن مکان و سرفه کردن فرد مذکور است. این افراد می‌توانند افراد دیگر و محیط را آلوده به ویروس کرونا کنند و شخص توسط دست خود می‌تواند نانی که به خانه می‌برد را آلوده کند.

وی با بیان اینکه در اکثر نانوایی‌های استان به خصوص سنگک‌پزی‌ها و نانوایی بربری فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود، افزود: افراد مراجعه‌کننده به نانوایی‌ها، حق عبور به نانوایی را ندارند و همه کارکنان نانوایی موظف به استفاده از ماسک هستند و فرد تحویلدهنده نان علاوه بر ماسک باید از دستکش نیز استفاده کند که در این زمینه مقاومت‌هایی از سوی آنان وجود دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه هیچکدام از نانوایی‌های استان حق ارائه خدمت به افراد بدون ماسک را ندارند و در صورت مشاهده، نانوایی پلمب خواهد شد، تصریح کرد: حذف دریافت پول نقد یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در نانوایی‌ها است که فرد، خود کارت بانکی را در کارتخوان می‌کشد؛ سپس اعداد توسط کارکنان نانوایی وارد شده و ارتباط قطع می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با تاکید بر لزوم پخت نان در حضور مشتری توسط نانواهای زنجانی و پرهیز از جمع کردن نان و دست به دست شدن آن، ادامه داد: در جلو نانوایی‌ها باید برای رعایت فاصله اجتماعی خط‌کشی شود که همچنان رعایت این مورد توسط بازرسان بررسی می‌شود.

نصیری با بیان اینکه طبق پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده به نانوایی‌ها باید روزانه دو مرتبه نانوایی را گندزدایی کنند، اظهار کرد: اقدامات لازم برای شست‌وشو دست‌ها از جمله مایع ضدعفونی‌کننده دست در اختیار مشتریان قرار گیرد.

وی در رابطه با اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از طریق نان در منزل، افزود: با توجه به اینکه همه ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا به دما بالا حساس بوده و از بین می‌روند، زنجانی‌ها نان‌های خریداری شده را در دمای ۷۲ درجه (دمای پخت تخم‌مرغ) داغ کنند تا ویروس کرونای احتمالی از بین رود.

این مسئول با بیان اینکه یکهزار و ۵۰۰ نانوایی در استان زنجان در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هر هفته از برخی از نانوایی‌های استان بازدید شده و حدود یک الی ۲ درصد آنان نیز پلمب شده‌اند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : کرونا نان عطسه سرفه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز