تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۳.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
توقف و كاهش فعاليت صنوف خدماتي بانوان را متضرر كرد

زنان آسيب بيشتري از كرونا ديده اند

زنان در مقايسه با مردان آسيب بيشتري از شيوع ويروس كرونا در جهان ديده‌اند و اين موضوع به دليل سهم بيشتر زنان از مشاغل ناپايدار و البته حمايت‌هاي كمتر شغلي از آنها بوده است.
کد خبر: ۱۵۰۵۱

به گزارش پايگاه خبري معاصر، پژوهش‌هاي جهاني نشان مي‌دهد که همه‌گيري ويروس کرونا بر بسياري از مشاغل و کسب‌وکارها، فارغ از اندازه آنها تاثيرگذار بوده است. در اين بين تاثير بر شرکت‌هاي خرد و کارگاه‌هاي کوچک از جنبه آسيب‌پذيري بيشتر آنها شديدتر بوده است.
در ايران نيز، بخش اعظمي از مشاغل و کسب و کارهاي خرد و کارگاه‌هاي کوچک تحت تاثير کرونا آسيب ديدند و کرونا باعث شد تا در ماه‌هاي گذشته شاغلان و صاحبان بيشتر کسب و کارها و به‌ويژه صنوف خدماتي با توقف فعاليت روبه‌رو شوند و آسيب ببينند.
بر اساس گزارش‌ها بيشترين تاثير کرونا بر بخش‌هاي خدماتي بوده است؛ بخش خدمات اگرچه نسبت به ساير بخش‌هاي اقتصادي کمترين آسيب از فشارهاي اقتصادي را متحمل شد اما به‌سرعت از شوک کرونا و تداوم آن تاثير پذيرفت.
بسياري از مغازه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، تالارها، اغذيه‌فروشي‌ها، آرايشگاه‌ها، مهدکودک‌ها، باشگاه‌هاي ورزشي، مراکز خدماتي، مراکز اقامتي و گردشگري، مکانيکي‌ها و حمل و نقل که در بخش خدمات فعال بودند به‌تدريج تحت تاثير کرونا راکد يا تعطيل شدند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که زنان بيش از مردان در بخش‌هاي خدمات مشغول فعاليت هستند و همين مساله نيز باعث شده تا در دوران کرونا بيشتر لطمه ببينند. زنان آرايشگر، زنان شاغل در مراکز تهيه غذا، هتل‌ها، تالاهار يا زناني که در زمينه سرويس مدارس و مهدکودک‌ها فعاليت مي‌کردند بخشي از زناني هستند که به دليل گسترش ويروس کرونا و پيامدهاي اقتصادي ناشي از آن آسيب بسياري را متحمل شدند و بخشي به دليل محدود شدن بازار کار و تعطيلي محل کار بيکار شدند.
علاءالدين ازوجي- مديرکل دفتر سياستگذاري و توسعه اشتغال وزارت کار- در اين باره مي‌گويد: نرخ بيکاري زنان به‌رغم نرخ مشارکت پايين آنها نسبت به مردان به مراتب بالاتر است و در دوران رکود اقتصادي با ريزش اشتغال بيشتري نسبت به مردان مواجه هستيم. به نحوي که از سال 1397 همزمان با افزايش تحريم‌هاي بين‌المللي، رشد اقتصادي ايران منفي بوده و اشتغال زنان آسيب بيشتري ديده است.
او مي‌گويد: در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود 749 هزار نفر از اشتغال زنان کاسته شده و طي بهار تا تابستان امسال نيز حدود 120 هزار نفر ديگر از اشتغال زنان کاسته شده که نشان از تاثير بسيار شيوع بيماري کرونا بر اشتغال زنان است.
به گفته ازوجي،  از سال 1396 تا شش ماهه نخست امسال، حدود 1621 هزار فرصت شغلي جديد ايجاد شده که سهم زنان نزديک به 38 درصد و معادل حدود 615 هزار فرصت شغلي بوده است و در شش ماهه نخست سال 1399 که با شيوع بيماري کرونا همراه بوده، حدود 171 هزار فرصت شغلي جديد ايجاد شده که از اين ميزان 62 هزار فرصت شغلي به زنان تعلق داشته است.
مديرکل دفتر سياستگذاري و توسعه اشتغال وزارت کار،  ايجاد 62 هزار فرصت شغلي براي زنان را با توجه به ريزش اشتغال زنان ناچيز دانسته و مي‌گويد: براي جبران آن به اجراي برنامه‌هاي اشتغال ويژه براي زنان خصوصا زنان سرپرست خانوار و زنان متعلق به خانوارهاي کم‌درآمد نياز داريم و در اين برنامه‌ها تثبيت اشتغال و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد بايد مورد توجه قرار گيرد.
برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي،  بيشترين ميزان آسيب از کرونا را زنان شاغل متحمل شده‌اند به نحوي که نزديک به 70 درصد شاغلاني که تحت تاثير کرونا شغل خود را از دست داده و بيکار شدند، زنان هستند که قرار است از محل منابع و تسهيلات اشتغال خانگي براي آنها اشتغالزايي شود.
در حال حاضر اگرچه در سراسر جهان مشاغل غيررسمي بيشتر به مردان تعلق دارد ولي در کشورهاي با درآمد پايين سهم بيشتر اين مشاغل متعلق به زنان است و پاندمي کرونا تاثير عميقي بر اشتغال و درآمد زنان گذاشته است.
پيامدهاي شوک اقتصادي ناشي از کرونا نشان مي‌دهد که زنان بيشتر از مردان در معرض آسيب قرار گرفته اند چرا که به طور کلي زنان از درآمد و پس‌انداز و حمايت‌هاي شغلي کمتري برخوردارند و سهم بيشتري از مشاغل ناپايدار را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز