تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
نوبخت در نشست‌خبری:

هدفمندی یارانه‌ها سال آینده ادامه می‌یابد

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه منابع بودجه عمومی در سال ۹۵ در حد ۲۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده گفت: هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده ادامه پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۷۶۹
اخبار معاصر: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست‌خبری هفتگی خود با خبرنگاران به ارائه جزئیات بودجه سال 1395 پرداخت.

*ابلاغ بخشنامه بودجه 95 در هفته گذشته از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه بودجه سال 1395 در هفته گذشته از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی، افزود: این بودجه مانند هر بودجه دیگر از دو بخش احکام و ارقام تشکیل می‌شود. خط‌مشی تهیه و تنظیم بودجه در بخشنامه ابلاغی رئیس‌جمهور راهنمای عمل دستگاه‌های اجرایی برای تنظیم پیش‌نویس لایحه بودجه سال 1395 است.

*احکام بودجه سال 95 کاملاً متفاوت با بودجه‌های سنواتی سال‌های گذشته است

سخنگوی دولت با بیان اینکه احکام بودجه سال 95 کاملاً متفاوت با بودجه‌های سنواتی سال‌های گذشته است، ادامه داد: در این بخشنامه تصریح شده بودجه سال 1395 بدون تبصره و به صورت لایحه به مجلس تقدیم شود، بنابراین از نظر شکلی بودجه سال 95 کاملاً متفاوت با بودجه‌های سنواتی گذشته است.

*213 هزار میلیارد تومان، منابع بودجه عمومی در سال 95

نوبخت تاکید کرد: ارقام منابع و مصارف پیش‌بینی شده در این بودجه به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌کنیم منابع بودجه عمومی سال 95 به میزان 213 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود که این رقم گویای 15 درصد رشد نسبت به سال قبل است.

وی تأکید کرد: این بودجه در بخش منابع حداکثر 30 درصد به نفت وابستگی دارد و 70 درصد از نفت غیروابسته است. ارقام آن به روش عملیاتی تهیه شده لذا در سال 95 در گام فراتری نسبت به سال گذشته در بودجه ریزی عملیاتی برداشته‌‌ایم و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بودجه 213 هزار میلیارد تومانی منابع عمومی بودجه عمومی در سه بخش اعتبارات هزینه‌ای، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای قابل تفکیک است، گفت: در بخش اعتبارات هزینه‌ای 163 هزار میلیارد تومان با رشد حدود 10.8 درصد و اعتبارات تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای بیش از 38 هزار میلیارد تومان که گویای رشد 27.8 درصد است، پیش‌بینی شده است.

نوبخت تأکید کرد: به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که بودجه سال 1395 در وقت مقرر قانونی به مجلس تقدیم شود.

وی همچنین گفت: در هفته گذشته پیش‌نویس لایحه قانون برنامه ششم توسعه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به هیئت وزیران تقدیم شد و قرار است از فردا در جلسه هیئت وزیران رسیدگی و بررسی آن آغاز شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه برنامه ششم توسعه در دو بخش به مجلس ارائه می‌شود گفت: همه قوانینی که طی سال گذشته مرتباً تکرار شده و لازم بود در برنامه ششم آورده شود با عنوان لایحه اول و تحت عنوان تنظیم برخی از مقررات و قوانین توسعه در ابتدا به مجلس فرستاده می‌شود و مجلس از اواخر شهریورماه یا اوایل مهر فرصت دارد تا آذرماه بررسی آن را صورت دهد.

نوبخت ادامه داد: در آذرماه نیز لایحه بودجه 1395 تقدیم مجلس می‌شود و پس از انتخابات باشکوه مجلس شورای اسلامی لایحه دوم برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس می‌شود و رسیدگی به آن از سوی نمایندگان صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به گزارشی از پیشرفت طرح‌های عمرانی کشور براساس گزارش خزانه داری کل کشور گفت: طبق آخرین گزارش خزانه داری کل کشور در روز 19 شهریورماه سال 1394، هفت هزار و 230 میلیارد تومان اعتبار عمرانی کشور گزارش شده است که بیش از 850 میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه اسلامی و دو هزار و 100 میلیارد تومان آن به عنوان اعتبارات طرح‌های عمرانی برای مهار آبهای مرزی کشور پرداخت شده است که با این رویکرد تا پایان شهریورماه پیش‌بینی دولت مبنی بر اختصاص 10 هزار میلیارد برای طرح‌های عمرانی تحقق خواهد یافت.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره امکان رشد اقتصادی در سال 95 با وجود بودجه پیش‌بینی شده گفت: پیش بینی می‌کنیم با اجرای این بودجه سال 95 در سال آینده شاهد رشد 4.1 درصدی باشیم و نرخ تورم بین 10تا 11 درصد پیش‌بینی می‌شود به نظر می‌رسد در راستای رویکرد بودجه 95 حرکت به سمت رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم را در سال آینده پیش رو داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره علل نوسانات قیمت ارز در بازار غیررسمی گفت: درباره نرخ برابری ریال با ارزهای دیگر و دلار عامل اقتصادی و عامل مقطعی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به تحلیلی از شرایط اقتصادی و بازار ارز کشور ادامه داد: همه چیز گویای این است که ما در آینده با مشکلات ارزی روبرو نخواهیم بود با توجه به اینکه در بودجه نفت سال 95 حدود 53 هزار میلیارد تومان از منابع مرتبط با نفت تعریف شده است و بقیه غیرنفتی است لذا آینده بازار ارز نگران از افزایش مقدار عرضه ارز نیست.

نوبخت تأکید کرد: همانطور که می‌داند در آینده امکانات و دسترسی ما به منابع ارزی بیشتر خواهد شد. لذا عقل اقتصادی این افزایش ناگهانی ارز را توجیه نمی‌کند. هرچند افزایش صورت گرفته زیاد نیست.

وی با بیان اینکه این افزایش را باید در حوزه مسائل کوتاه‌مدت و مقطعی تحلیل کرد، ادامه داد: بخشی از این افزایش ممکن است به دلیل سفرهای آخر تابستان باشد و شاید بتوان بخشی از آن را به ارز احیا شده توسط زائران حج مربوط دانست. لذا موارد کوتاه مدت و مقطعی برای این افزایش درنظرگرفته می‌شود و واقعیت این است که این افزایش پشتوانه‌ای ندارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: بانک مرکزی از منابع ارزی متناسب برخوردار است اگر قصد داشته باشد که این بازار را کنترل کند می‌تواند و اینکه این افزایش را خواست دولت بدانیم درست نیست. زیرا دولت خواهان افزایش نرخ ارز نیست.

نوبخت ادامه داد: ما به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم و معتقدیم فاصله بازار آزاد و نرخ مبادلاتی باید به هم نزدیک شود. دولت برخلاف آنچه که به صورت شایعه غیررسمی گفته می‌شود خواهان افزایش نرخ ارز است‌ خواهان این مسئله نبوده و نیست و زیان دولت در این حالت بیشتر است. به نظر می‌رسد مانند اسفند ماه سال گذشته که نزدیک ایام عید افزایش ارز را شاهد بودیم این مسئله هم به دلیل عوامل مقطعی صورت گرفته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حادثه رخ‌داده در مکه و اقدامات دولت در این زمینه گفت: حادثه مکه بسیار تأسف‌آور بود. اینکه تعدادی از مسلمانان ما جان خود را از دست داده و عده‌ای مجروح شدند که ما برای شفای آنها دعا می‌کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه گرچه حادثه رخداده حادثه غیرعمدی بود اما توقع همواره این است که کشوری که میهمان دعوت می‌کند اقدامات تأمینی را قبلاً انجام داده باشد گفت: بالابرها و جرثقیل‌ها از مدتها قبل در این مکان‌ها وجود داشته است و انتظار می‌رفت این بالابرها که در مسیر زائران بیت‌الله الحرام بوده است از سوی مسئولان عربستان با تدابیری روبرو بوده باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت موضوع حادثه مکه را بررسی و پیگیری می‌کند گفت: معتقدیم دولت عربستان باید مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به حجاج بیت الله الحرام داشته باشد و برای حفظ سلامتی آنها اقدامات بیشتر وپیگیرانه‌ای را انجام دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده هتک حرمت دونوجوان ایرانی از سوی پلیس عربستان نیز گفت: این پرونده در دست جریان است ظاهراً عربستان با عوامل آن برخورد جدی داشته است. دستگاه قضایی عربستان این موضوع را رها نکرده و برخورد جدی صورت داده احتمال مجازات سنگین برای هتاکان به این پرونده نیز در دست بررسی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت در بحث سهام عدالت و اینکه اعلام شده سهام عدالت قرار است به بخش خصوصی واگذار شود گفت: سازمان خصوصی سازی گزارشی در این زمینه تهیه می‌کند و بنده در جلسات آینده آن را اعلام می‌کنم.

نوبخت در همین زمینه یادآور شد: وزارت امور اقتصادی دست اندرکار طرحی است که از سهام عدالت به نحو بهتری در راستای قدرت خرید خانوارها و افزایش اثربخشی آن در اقتصاد کلان استفاده کند. زمانی که این طرح نهایی شد اطلاع رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت ستاد اقتصاد مقاومتی دولت، گفت: به دستور رئیس جمهور ریاست این ستاد به آقای جهانگیری سپرده شده است و ایشان نیز در هفته گذشته جلساتی را با بسیج، سپاه و بخش‌هایی که مقام معظم رهبری به نقش آنها در اقتصاد مقاومتی داشتند برگزار کرده است. تا از ظرفیت این بخش‌ها در اقتصاد مقاومتی به نحو احسن استفاده شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده و لحاظ شدن آن در قانون بودجه سال 95 گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 95 دنبال می‌شود.

نوبخت افزود: هرچند در قانون هدفمندی یارانه‌ها یک دوره 5 ساله تا پایان برنامه پنجم برای تعدیل نرخ‌ها و اجرای قیمت حامل‌ها تعیین شده بود اما از آنجا که در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه پیگیری هدفمندی یارانه‌ها با هدف حمایت از بخش تولید و تأمین اجتماعی وجود داشت، در قانون بودجه 95 دولت همچنان قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص بهبود فضای کسب و کار و نقش سایر بخش‌ها در این زمینه برای کمک به دولت گفت: در بودجه 1395 برنامه‌هایی برای بهبود فضای کسب و کار دیده شده و مواردی در این زمینه اجرایی می‌شود البته انتظارمان این است که سایر بخش‌ها و دو قوه دیگر نیز برای این مسئله به دولت کمک کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه دولت برای کاهش مسائل اجتماعی گفت: دولت همانگونه که به بهبود مسائل اقتصادی فکر می‌کند به دنبال بهبود فضای اجتماعی است و معتقد است اهمیت مسائل اجتماعی بیش از توجه به مسائل اقتصادی است.

نوبخت یادآور شد: در برنامه ششم توسعه تنها یک بخش به عنوان بخش اقتصادی مورد توجه است و سایر بخش‌های پیش بینی شده به مسائل اجتماعی و موضوعات دیگر می‌پردازد.

وی درباره رقم درنظرگرفته شده برای بودجه نفت در قانون بودجه سال 95 با توجه به کاهش قیمت نفت، گفت: همانطور که می‌دانید قیمت نفت کاهش یافته و واقعیت این است که ممکن است از رقم موجود نیز کمتر شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رقم قیمت نفت در بودجه 95 نسبت به کمترین حد در نظرگرفته شده است، گفت: رقمی نزدیک به 22 میلیارد دلار از مجموعه درآمد دولت را برای آن پیش بینی کرده‌ایم.

نوبخت ادامه داد: در بودجه‌های سنوات قبل این رقم 120 میلیارد و حتی 56 میلیارد دلار بوده است که با تعیین مبلغ 22 میلیارد دلار در بودجه سال 95 مصونیتی برای کاهش قیمت ایجاد شده است.

وی درباره عدم پرداخت حق بیمه تاکسیرانان از سوی دولت نیز گفت: سازمان تأمین اجتماعی مسئولیت این بخش را دارد البته اینگونه نیست که هرماه این مسئله پرداخت شود، سازمان تأمین اجتماعی گاهاً هرچند وقت یکبار این مبالغ را پرداخت می‌کند البته ما معتقدیم این سازمان بهتر باید به تعهدات خود عمل کرده و آنها را اجرایی کند.

سخنگوی دولت در خصوص ابهامات در زمینه واگذاری واحد تولیدی آلومینیوم نیز گفت: این واگذاری از طریق مزایده انجام شده و طبق قوانین خصوصی از سوی سازمان خصوصی سازی انجام شده و گفته می‌شود حتی خریدار رقمی بالاتر از رقم درنظرگرفته پیشنهاد شده لذا این اقدام با حضور ناظران صورت گرفته و قطعاً اجازه نخواهیم داد تخلفی در این مسائل ایجاد شود.

نوبخت در خصوص سفر رئیس جمهور به سازمان ملل متحد و دیدارهای پیش بینی شده با سران کشورها در این سفر گفت: قطعاً رئیس جمهور دیدارهایی را با سران کشورهای دیگر انجام خواهد داد و این مسئله قطعی است و درخواست‌های متعددی از سوی سران کشورها برای دیدار با رئیس جمهور کشورمان ارسال شده است.

وی افزود: رئیس جمهور این درخواست ها را بررسی می‌کند و با توجه به محدودیت وقت و زمان و تأثیر این ملاقات‌ها در تأمین منافع ملی به برخی از آنها پاسخ مثبت می‌دهد که هنوز تصمیم رئیس جمهور جمع بندی نشده و در صورت نهایی شدن اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص مواضع ایران درباره حوادث یمن گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره یمن به کرات از سوی مسئولان دیپلماسی اعلام شده ایران از گفتگوهای یمنی یمنی حمایت می‌کند و به آن تأکید دارد.

نوبخت ادامه داد: مداخله کشورهای دیگر در امور یمن به خصوص مداخله نظامی و سیاسی که در جهت تأمین منافع اهداف سایرکشورها است را خلاف می‌دانیم.

وی گفت: این گفتگوهای داخلی یمن به نفع مردم یمن است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند.

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص تغییر سخنگوی دولت نیز گفت: این مسئله در دستور کار نیست البته اگر شما نخواهید.

نوبخت درباره اعلام مواضع بعضاً متفاوت از سوی اعضای کابینه گفت: نظر رسمی دولت از سوی سخنگو اعلام می‌شود و سخنان من صرفاً نظرات شخصی نیست بلکه مواضع دولت است و بنده با حضور در این جلسات از تریبون دولت سخن می‌گویم اما اگر در سازمان مدیریت و در بهارستان در خدمت شما بودیم در جایگاه مسئول سازمان بودجه ریزی کشور با شما سخن می گویم.

وی در خصوص اظهارات گاه به گاه نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و تفاوت آن با دیدگاه برخی دیگر از دولتمردان گفت: ایشان وزیر صنعت ومعدن هستند و مسائل این بخش را می‌بینند.آقای مهندس نعمت زاده شخصی فهیم، بادانش و باتجربه هستند و دلسوز بخش صنعت کشورند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نظرات اعضای کابینه حتی در جلسات مختلف و در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با یکدیگر گاهاً متفاوت است گفت: آقای مهندس نعمت زاده درباره حوزه فعالیت خودشان سخن می‌گویند و ممکن است سخنان ایشان در بخش صنعت درست باشد اما اگر قرار باشد کسی خود را در دولت با سایر افراد هماهنگ کند سخنگوی دولت نباید خودش را با تک تک دستگاه‌ها هماهنگ کند و آنها باید خودشان را با سخنگوی دولت هماهنگ کنند.

نوبخت درباره انتشار اخباری درباره احتمال حضور آمانو در جریان سفر به ایران در کمیسیون برجام گفت: این بحث هنوز در دولت به شکل رسمی مطرح نشده است اینکه آیا آقای آمانو بیاید به مجلس برود یا نه، البته مجلس برای این مسئله باید درخواستی ارائه دهد و هنوز درخواستی در این خصوص ارائه نشده است و یا اینکه برنامه و وقت آقای امانو امکان چنین شرایطی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: دولت هنوز به طور رسمی موضوع را مورد بررسی و تصمیم گیری قرار نداده است و اینکه آیا چنین اجازه‌ای بدهد یا خیر. چون اختیارات دولت در این زمینه محدود است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 95 گفت: الآن هیچ تصمیمی در اینکه آیا برای سال 95 قرار است قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد یا خیر، گرفته نشده است.

نوبخت گفت: همانطور که می‌دانید اجرای قانون هدفمندی‌یارانه‌ها لزوماً به این معنی نیست که حتماً باید قیمت‌های حامل‌های انرژی را افزایش دهیم. می‌توانیم با این وضعیت نیز آن را ادامه دهیم. اما توزیع منابع موجود در این بخش باید تغییر یابد.

وی در خصوص فعالی حزبی دولتمردان نیز گفت: برخی از دولتمردان و اعضای کابینه قبل از حضور در دولت در احزاب مختلف فعالیت می‌کردند.

سخنگوی دولت گفت: بنده از سال 1378 عضو حزب اعتدال و توسعه بودم و بارها مواضع خود را اعلام کرده بودم.

نوبخت تصریح کرد: این حزب از زمان گذشته تأسیس شده و ما نیز در آن فعالیت داشتیم و مواضع خود را اعلام می‌کردیم و تأکیدمان این بود که توسعه نیازمند ابزار و الزاماتی است و فقط در یک جناح سیاسی خاص خلاصه نمی‌شود.نه تنها اصلاح طلبان، نه اصولگرایان و نه جریان میانه به تنهایی می‌توند منابع توسعه را در اختیار دارد.

وی عنوان کرد: حزب اعتدال و توسعه تشکیل شد و براساس مرامنامه و اساسنامه خود فعالیت کرد و پس از اینکه بنده مسئولیت اجرایی را در دولت عهده دار شدم به دلیل حجم کار اجرایی دیگر مسئولیت مدیرکلی آن را نداشتم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر من و یا سایر دوستان گاهاً در برخی جلسات حاضر می‌ شویم برای دید و بازدیدهای عاطفی است و به دلیل فعالیت‌های اجرایی بسیار زیاد از فعالیت‌های حزبی محروم هستند البته فعالیت حزبی اعضای دولت خلاف قانون نیست.

نوبخت افزود: برخی از اعضای دولت که در حزب‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و فعالیت می‌کنند فعالیت آنها قانونی است اما به هیچ وجه حق ندارند از امکانات دولتی و منابع عمومی برای فعالیت‌های حزبی استفاده کنند. رئیس جمهور از این مسئله حمایت نکرده البته همکاران ما نیز در دولت به خود اجازه نمی‌دهند از این مسئله حمایت کنند.

وی در خصوص موضع دولت درباره این سخن رئیس جمهور که گفته است اجازه نمی‌دهیم افراد تندرو امید مردم را نامید کنند، گفت: این مسئله یک سیاست مشخص از سوی رئیس جمهور است، ویژگی‌های افراد تندرو نیز به خوبی مشخص است اینکه فراقانونی عمل می‌کنند و رفتارهای نادرستی دارند.

سخنگوی دولت گفت: بعضاً در دانشگاه‌ها جوانان انقلابی انتقادات تندی را مطرح می‌کنند که این مصداق تندروی نیست و آنها می‌توانند در دانشگاه‌ها نسبت به روند موجود نقد داشته باشند که هرگز از سوی دولت به آنها تندرو نمی‌گویند.

انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز