تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
ظریف در نشست بررسی «برجام»:

بزرگ‌ترین خیانت این است که به مردم بگویند شکست خوردید

نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» پیش از ظهر امروز با حضور وزیر خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و با سفیر اسبق ایران در پاریس توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد.
کد خبر: ۱۹۲
اخبار معاصر: نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و با حضور صادق خرازی سفیر اسبق ایران در پاریس توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد.

*«برجام» موازنه منطقه‌ای را تغییر داد و باعث انزوای رژیم صهیونیستی در جهان شد

سید صادق خرازی در این نشست مذاکرات هسته‌ای را واقعه بزرگی در تاریخ تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد که تاثیرات زیادی بر سیاست داخلی و توسعه همه جانبه ایران خواهد گذاشت.

وی برجام را نقطه پایان نگاه امنیتی به جمهوری اسلامی در دنیا خواند و این توافق را نقطه انزوای رژیم صهیونیستی در جهان برشمرد و گفت: این رژیم منزوی‌ترین ایام خود در عرصه سیاست خارجی را می‌گذراند.

سفیر اسبق ایران در پاریس خاطرنشان کرد: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرونده امنیتی ایران را از میز امنیتی دنیا خارج و آن را غیر امنیتی کرد و باعث شکاف عمیق بین رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن بخصوص آمریکا شد و ما باید از این شکاف استفاده کنیم.

به گفته وی برجام موازنه منطقه‌ای را تغییر داد.

خرازی با بیان اینکه ترسیم کمربند امنیتی منطقه بدون ایران امری بعید است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی ایران به مثابه قدرت نرم است که در برجام مشهود می‌باشد.

سفیر اسبق ایران در پاریس ادامه داد: جمهوری اسلامی قدرت امنیت سازی ویژه‌ای در پی این توافق خواهد داشت و دیگر کشورها نمی‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند.

* بزرگترین خیانت این است که به مردم ما بگویند شما شکست خوردید

پس از آن محمدجواد ظریف به ایراد سخن پرداخت.

طی سخنانی عنوان کرد: حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 مذاکرات هسته‌ای را به ثمر رساند و این یک شعار نیست و این حضور باعث شد تا طرف مقابل از تحمیل اراده‌اش بر مردم ایران ناامید شود.

به گفته وی حضور مردم در پای صندوق‌های رای باعث ناامیدی تحریم کنندگان و حضور آنها در پای میز مذاکرات با ایران شد.

ظریف هدف اصلی تحریم‌های اعمال شده را تغییر سیاست‌های دولت‌ها برشمرد و گفت: هدف این است که از طریق تحریم‌ها به مردم فشار آورده شود تا از حاکمیت جدا شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که تحریم‌های شورای امنیت به تغییر رژیم یا جنگ انجامیده، افزود: هدف از تحریم جدا کردن مردم از حاکمیت بوده ولی مردم ایران با حضور 73 درصدی خود در انتخابات سال 1392 نشان دادند که تحریم‌ها اثری ندارد و علی‌رغم تحریم‌ها پای صندوق رأی آمدند و نشان دادند که با دولت خود از طریق صندوق آرا تعامل می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرف مقابل برای رسیدن به اهداف خود از طریق تحریم‌ها ناامید شد، گفت: مذاکرات در یک دوره زمانی 12 تا 13 ساله واقعی شکل گرفت و نه در خلأ و در این فرآیند ما و طرف مقابل هر کدام یکسری داده‌هایی داشتیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: آنها با قطعنامه‌های شورای امنیت پروژه‌ امنیتی سازی پرونده ایران را به پیش بردند و ما هم از لحاظ علمی و فنی توانی را ذخیره کرده بودیم و نشان دادیم که طرف مقابل نمی‌تواند با فشار خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود را به ملت تحمیل کند.

ظریف همچنین از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای قدردانی کرد و افزود: اعضای تیم مذاکره کننده دو سال شب و روز نداشتند.

وزیر خارجه در ادامه سخنانش با بیان اینکه داده‌های غرب امنیتی کردن برنامه هسته‌ای ایران بود، اظهار داشت: داده‌های ما هم آن بود که با فشار نمی‌توان ایران را وادار به تسلیم کرد.

وی متن نهایی برجام را یک متن متوازن خواند و افزود: ما همه خواسته‌های خود را تحمیل نکردیم و طرف مقابل نیز به همین صورت و متن حتی از نظر تناظر زمانی اجرا متوازن است.

وزیر امور خارجه درباره تحریم‌های موشکی نیز گفت: در قطعنامه 2231 این‌ تحریم‌ به محدودیت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه هیچ موشک ایرانی برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده، عنوان کرد: در برجام و قطعنامه 2231 اختلاف وجود دارد و نقض برجام تبعات داشته اما نقض قطعنامه تبعاتی به همراه ندارد.

وزیر خارجه ادامه داد: ما اعلام کردیم که توان دفاعی ما بدون محدودیت ادامه می‌یابد و کمک‌های تسلیحاتی ما به متحدانمان نیز ادامه خواهد یافت که در همین خصوص صراحتا اعلام کردیم که اگر جمهوری اسلامی و کمک‌های آن در منطقه نبود و مردانه نایستاده بود معلوم نبود که بسیاری از پایتخت‌ها در منطقه در اختیار داعش نباشد.

ظریف با اشاره به فریاد وااسلاما در کشور از سوی برخی یادآور شد: شرایط حقوقی کشور زیر و رو شده است چرا که قطعنامه 1929 یکی از بدترین قطعنامه‌ها در تاریخ شورای امنیت بود و قطعنامه 2231 یکی از عجیب‌ترین آنهاست که شاید سال‌ها بعد در کلاس‌های درسی بیاید.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت، قطعنامه‌ای بدون یک دقیقه اجرا لغو شد، عنوان کرد: در فاصله 10 سال آینده پرونده ایران کاملا از شورای امنیت سازمان ملل خارج خواهد شد و پرونده هسته‌ای در قالب قطعنامه 2231 و برجام بسته می‌شود.

به گفته ظریف پس از پایان مذاکرات اخیر هسته‌ای در وین، برخورد دنیا با ایران هسته‌ای براساس برجام تغییر کرده است.

وی دستاوردهای حاصل از توافق وین را قابل توجه خواند و در عین حال یادآور شد: البته باید توجه داشت که فرصت‌ها همچون ابر می‌گذرد.

وزیر خارجه با اشاره به توافق وین گفت: بزرگترین خیانت این است که به مردم ما بگویند شما شکست خوردید.

وی درباره فعالیت‌های اقتصادی پس از برجام و اینکه آیا برنامه مشخص و مدونی در این خصوص وجود دارد؟ اظهار داشت: مهم‌ترین نکته این است که یک نظم در هم تنیده اقتصادی ایجاد کنیم که مختل کردن آن از سوی طرف‌های مقابل دشوار باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا هزینه‌های انجام شده طی سال‌های گذشته به اندازه دستاورد کنونی بوده؟ عنوان کرد: هزینه ما تنها در چارچوب ساخت سانتریفیوژ نیست و ما به دنیا ثابت کردیم که نمی‌توانند به ایرانی‌ها زور بگویند.اگرچه بهتر از این می‌شد کار را دنبال کرد.

وی ادامه داد: بازی با حاصل جمع صفر مساوی با حذف یک طرف است که در آن حتما باید یک طرف ببازد و حاصلش جنگ است و بر همین مبنا بود که ما بازی برد - برد را پیشنهاد و دنبال کردیم و آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل این ادبیات و گفتمان را مطرح کرد.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت: حتی برای بزرگ ترین قدرت نظامی دنیا شاهد بودیم که در 11 سپتامبر بازی برد - باخت نتیجه‌ای جز شکست نداشت. در این بازی برد - برد همه پیروز شدند به جز جنگ طلبان.

*مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است/شهادت شهید شهریاری از مرگ پدرم برایم سخت‌تر بود

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی سخنران بعدی این نشست بود.

صالحی با تبریک روز خبرنگار گفت: ما در کشوری هستیم که چند صدایی در آن وجود دارد و موافق و مخالف از منظر خود مطالبی را بیان می‌کنند که ضرورت دارد برای آگاهی بخشی و روشن شدن اذهان عمومی، مذاکره کنندگان تلاش‌هایی را صورت دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به تاریخچه فعالیت هسته‌ای در ایران پرداخت و افزود: ایران جزو اولین کشورهای منطقه در برخورداری از رآکتور هسته‌ای است که در دهه 40 شمسی دنبال کردیم.

وی با بیان اینکه در دهه 50 افقی 20 ساله را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران پیش بینی کردند که 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند، اظهار داشت: با وقوع انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی این پروژه متوقف شد.

صالحی با ذکر این نکته که هدف ما همواره تولید برق بوده، اظهار داشت: حتی در رژیم گذشته نیز این هدف دنبال می‌شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که در 10 سال آینده بتوانیم 3 هزار و 200 مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ما به سه دوره قبل از انقلاب، بعد از جنگ و بعد از توافق وین تقسیم می‌شود، عنوان کرد: ساخت یک نیروگاه مثل نیروگاه بوشهر در حال حاضر نیازمند 6 میلیارد دلار است.

صالحی خاطرنشان کرد: مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر کند شدن روند فعالیت‌های هسته‌ای با بیان اینکه ملت بزرگوار مطمئن باشند در چارچوب خطوط قرمز عمل کرده‌ایم، افزود:آنها می‌گفتند ایران باید نسبت به فعالیت‌های تهدید آمیز متوقف شود، البته مبنای تحریم‌ها این بود که اگر ما در مدار آنها نیستیم در مداری نزدیک به آنها بچرخیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما ظاهرا محدودیت را پذیرفتیم، یادآور شد: ولی در واقع اینگونه نیست. ما به راه خود ادامه می‌دهیم چرا که به زعم آنها دنبال انحراف از برنامه هسته‌ای نمی‌رویم و از روز اول هم به دنبال انحراف از فعالیت‌ هسته‌ای نبودیم.

وی ادامه داد: به ما گفتند فلز پلوتونیم نسازید و ما نیز قبول کردیم اما در واقع ما تا 10 یا 15 سال آینده اصلا نمی‌توانستیم به این فلز دست یابیم.

صالحی ادامه داد: ما به عنوان آژانس و معاهده ان‌پی‌تی باید بازرسی آژانس را بپذیریم و سه دهه است که این کار را دنبال می‌کنیم و تا زمانی که نظم جهانی اینگونه است بازرسی‌ها هم برای همه کشورها وجود دارد. یک بازرسی دیگر تحت عنوان راستی آزمایی داریم که بعد از توافق وین باید اقدامات کمی را انجام دهیم. یعنی تعداد سانتریفیوژها و ذخایر کم شود و بازرسان نیز این اقدامات کمی را چک لیست کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این راستی آزمایی برای خرید یکسری از تجهیزات که دوگانه هستند، محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم، یادآور شد: آنها لیستی از تجهیزات دومنظوره دارند که نه فقط برای ما بلکه برای خودشان نیز نیازمند کسب تاییدیه‌های آن سازمان هستند. ما امروز وسایلی را با هزار دردسر می‌خریم که هم روند خرید طولانی است و هم خرابکاری صنعتی دارد. اما با توافق وین، می‌توانیم این وسایل را مستقیما از خود شرکت‌ها وارد کنیم که با این موضوع امکان خرابکاری صنعتی کاهش می‌یابد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: علاوه بر این برخی تجهیزات را با هم ساخته و با هم تهیه می‌کنیم.

صالحی درباره عملکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: یا باید مانند لیبی عمل می‌کردیم که همه چیز را واگذار کرد یا مانند کره شمالی و ما هیچگاه چنین خواسته‌هایی را نداشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما خواهان استحکام بخشی به ان‌پی‌تی هستیم و از این به بعد بیشتر باید روی آن کار کنیم، اظهار داشت: یکی از دلایل هزینه‌های زیاد ما حفظ استقلال سیاسی ماست.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مدار آنها بگردیم فردا صدها میلیارد دلار سرازیر کشور می‌شود اما در بهترین حالت مانند ژاپن می‌شویم که از نظر اقتصادی پیشرفته است ولی نظامیان آمریکایی هر کاری که بخواهند در آنجا انجام می‌دهند.

معاون رئیس جمهور در خصوص هزینه‌ها نیز گفت: چهار دهه پیش 2 و نیم میلیارد دلار پول گرفتند تا بوشهر را بسازند ولی رها کردند و رفتند و این حق ماست که دنبال آن باشیم تا آینده مملکت را بسازیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: ما امروز حدود 15 هزار کارشناس در حوزه هسته‌ای داریم و چیزی از دست نداده‌ایم ولی چیزهایی که به دست آورده‌ایم قبلا حتی قابل تصور هم نبود.

صالحی با اشاره به قراردادهای منعقده بین کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس برای ساخت نیروگاه هسته‌ای نیز گفت: کشورهای همسایه یک باتری بزرگ می‌سازند و نه نیروگاه. امارات متحده عربی با کره جنوبی قرارداد بسته که بیاید یک باتری بزرگ در آنجا نصب کند و کارشناسان خودش نیز امور را به دست بگیرند و چند سال بعد هم جمع کنند و بروند اما ما در حال ساخت گداخت هسته‌ای هستیم که این تکنولوژی 50 سال آینده است.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص برجام نیز عنوان کرد: دانشمندان و سیاستمداران طرف مقابل می‌دانند که ما چه داریم و فشار می‌آوردند تا نداشته باشیم، اما برخی از داخلی‌های ما نمی‌دانند. برای اولین بار یک کشور در حال توسعه در عرصه دیپلماسی در جایگاه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.

صالحی در پایان گفت: این موفقیت‌ها مرهون ایستادگی ملت و شهدای هسته‌ای است و من آنقدر که از دست دادن شهید شهریاری ناراحت شدم از دست دادن پدرم برایم سخت و سنگین نبود.

*شرکای اقتصادی را خودمان انتخاب می‌کنیم/تیم ایرانی یکدست و بدون حاشیه و تمام فکر و ذکرش منافع ملی بود

مجید تخت روانچی سخنران بعدی این نشست بود و طی سخنانی گفت: در توافق تأکید داشتیم که روند اجرای توافق به شخص متکی نباشد تا بعد از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما مشکلی پیش نیاید.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به مشکلات در اجرای برجام اضافه کرد: کمیسیون مشترک متشکل از 7 کشور به مشکلات احتمالی در روند اجرای برجام رسیدگی می‌کند.

روانچی خاطرنشان کرد: اصل بر این بود که توافق قابل اجرا و خوب باشد و به همین خاطر طول کشید.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ادامه داد: در توافق بندی وجود دارد که دولت آمریکا را موظف کرده به صورت مستمر اجرای تحریم‌ها را متوقف کند که با رفتن اوباما هم تغییر نمی‌کند.

وی اضافه کرد: بسیار دور از ذهن است که یک نفر در آمریکا یا کشوری دیگر بخواهد توافق را بر هم بزند، زیر انجام این کار بدون دلیل و با بهانه بی جهت او را در برابر کل سازمان ملل قرار می‌دهد که یک فشار سیاسی سنگین است که خود آمریکا را منزوی می‌کند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه هر رئیس جمهور دیگری هم که پس از اوباما روی کار بیاید بر اساس تعهد این کشور نمی‌تواند در اجرای توافق خللی ایجاد کند، عنوان کرد: در توافق بندی وجود دارد که برای دولت آمریکا تعهد ایجاد می‌کند که تحریم‌ها را به صورت مستمر در همه دولت‌های آمریکا لغو کند و بر اساس این بند تمامی دولت‌هایی که در آمریکا روی کار خواهند آمد، ملزم به پایبندی به این توافق هستند.

روانچی قطعنامه 2231 را بخشی از حقوق بین‌الملل برشمرد و افزود: همین مسئله وظیفه مضاعفی را برای کشورها ایجاد می‌کند که بر اساس این توافق عمل کنند.

معاون ظریف همچنین گفت که ما شرکای اقتصادی خود را خودمان انتخاب می‌کنیم.

روانچی با بیان اینکه مذاکره با 6 کشوری که جزو قدرت‌های بزرگ جهان هستند و شامل 5 عضو دائم شورای امنیت می‌شوند، کاری نفس‌گیر است و مذاکرات درباره مسائل پیچیده بسیار زمان‌بر می‌باشد، خاطرنشان کرد: تیم ایرانی یکدست و بدون حاشیه بود و فکر و ذکرش منافع ملی بود و طرف مقابل هم این را به خوبی درک کرد.

*در یک دعوای 12 ساله حرف ما به کرسی نشست/تمام قد از برجام دفاع می‌کنم

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و یکی از دستاوردهای سیاسی مذاکرات هسته‌ای را بالا بردن سطح بلوغ و شعور سیاسی و اجتماعی در جامعه و در دنیا برشمرد.

وی اضافه کرد: اصل مذاکرات براساس بی اعتمادی طرفین به همدیگر بود و سازوکار مذاکرات بر حداقل ریسک پذیری استوار بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: راه‌حل ما برای اقدامات طرفین، فرمول اقدامات متناظر بود.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: محدودیت‌های ما در فاصله‌ای معقول که مورد نظر مقام معظم رهبری بود، برداشته می‌شود.

عراقچی در ادامه سخنانش عنوان کرد: سوئیفت به دلیل اثر روانی تحریم‌ها و خطر اعتبارش با ایران کار نمی‌کرد و منعی از نظر قوانین تحریمی نداشت اما در حال حاضر در اثر توافق، هر کسی از لیست تحریم‌ها خارج شود از لیست تحریم سوئیفت هم خارج می‌شود که در مرحله اول 800 نفر خارج می‌شوند.

وی در خصوص اصل همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و تعهدات ایران گفت: مذاکرات بسیاری انجام شد و اصلی که طرفین به آن رسیدند همزمانی اقدامات به شکل متناظر بود.آمریکا و اروپا تحریم‌های مالی و اقتصادی خود را لغو و متوقف می‌کنند و رئیس جمهور آمریکا طی دستوری تحریم‌ها را متوقف می‌کند و ما در آن زمان هنوز هیچ کاری نکرده‌ایم اما این دستورات اجرایی نمی‌شود تا زمانی که ما برخی کارهایمان را انجام دهیم و در روز اجرایی شدن تعهدات ما برخی از لغو تحریم‌ها عملیاتی می‌شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در خصوص برجام نیز گفت: توافق متوازن است چون هر دو طرف به خواسته خود رسیدند، اما خواسته آنها این بود که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرود و اگر اراده کرد به سمت سلاح برود یک سال طول بکشد که تعداد سانتریفیوژهای فعال بر همین مبنا بود؛ اما خواسته ما خارج شدن از فضای امنیتی و ایران هراسی و تهدید معرفی کردن ایران بود که از آن خارج شدیم و به هدفمان رسیدیم.

عراقچی ادامه داد: خواسته دوم ما تثبیت و مشروعیت بخشی از دید حقوق بین‌الملل به فعالیت هسته‌ای بود که محقق شد و خواسته سوم ما این بود که تحریم‌ها برداشته شود که این گونه نیز شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر این بود که در یک دعوای 12 ساله حرف ما به کرسی نشست و با مجموعه غرب و شورای امنیت بر سر غنی سازی به پیروزی رسیدیم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: به خودمان تبریک می‌گویم و باید برای این توافق جشن گرفت و من تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم.

وی یکی از دستاوردهای برجام را تاثیرگذاری ایران در آینده منطقه خواند و یادآور شد: این موضوع حاصل مقاومت مردم در برابر تهدید و تحریم بود و این دستاوردها به طور کلی متعلق به همه مردم ایران و به خاطر توانایی‌های دفاعی و فنی ماست.

انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز