تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

بلومبرگ: ایران در حال آماده‌سازی چاه‌های نفت برای پسابرجام

ایران در حال تدارک برای بازگشت به بازار نفت پس از احیای برجام است و تولید روزانه آن در حالت خوشبینانه پس از توافق می‌تواند طی یک الی دو فصل به ۴ میلیون بشکه برسد. ضمن اینکه مقادیر قابل‌توجهی ذخیره دارد که می‌تواند به بازار تزریق کند. اما این بازگشت ناگهانی نخواهد بود.
کد خبر: ۲۲۶۷۷
به گزارش معاصر به نقل از بورسان، بلومبرگ امروز در گزارشی به آخرین تحولات وضعیت تولید و صادرات نفت ایران پرداخته است و می‌نویسد که با پیشرفت مذاکرات برجام، ایران در حال انجام تدارکاتی (از جمله آماده‌سازی چاه‌های نفت و ارتباط گرفتن با مشتریان) است، تا برای افزایش صادرات در صورت بستن قرارداد مجهز باشد. اگرچه هرگونه بازگشتی به بازار نفت تدریجی و نه ناگهانی خواهد بود. همچنین بلومبرگ در مصاحبه با کارشناسان این بازار، برآوردهایی از میزان نفت ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را منتشر کرده است.

تولید نفت پس از احیای برجام چقدر افزایش می‌یابد؟
ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره FGE می‌گوید در صورتی که توافق هسته‌ای احیا شود تولید روزانه نفت ایران می‌تواند طی ۳ الی ۶ به ماه به ۴ میلیون بشکه برسد. برخی اما انتظار بازگشت آرام‌تر را دارند. رضا پدیدار، سرپرست کمیسیون انرژی در اتاق بازرگانی تهران باور دارد ۱۲ تا ۱۵ ماه پس از برداشته شدن تحریم‌ها طول می‌کشد تا تولید نفت ایران به ۳.۶ میلیون بشکه در روز برسد. به گفته او فرآیندهای لازم برای احیای ظرفیت میادین تولیدی می‌تواند برای هر چاه یک ماه زمان ببرد.

چالش‌های موجود حتی در صورت توافق
ولی هنوز موانع بسیاری قبل از رسیدن به این مرحله وجود دارد. هر قراردادی که بسته شود باید کاملاً موانع تجارت، کشتیرانی و بیمه شرکت‌های ایرانی را بردارد. طبق گفته محمدعلی خطیبی، مقام سابق شرکت ملی نفت، حتی پس از برداشته شدن این موانع هم خریداران احتمالا هنوز هم تمایلی به خرید نفت ایران نخواهند داشت.

ضمن آنکه خطیبی نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کند که هر چقدر به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم پالایشگاه‌ها در حال بستن قراردادهای مدت‌دارتری هستند و این ایران را برای بستن قرارداد پس از احیای برجام محدود خواهد کرد.

اکنون ایران چقدر نفت تولید می‌کند؟
طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ تولید ایران در سال میلادی جاری با رشد ۲۰ درصدی به ۲.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین مقدار در دو سال اخیر است.

چاه‌های نفت ایران، آماده تولید
به گفته مقاماتی از شرکت ملی نفت که نخواستند نامشان فاش نشود مهندسان این شرکت به صورت چرخشی از چاه‌های مختلف نفت برداشت می‌کنند تا فشار مخازن را در سطح کافی حفظ کنند و به عبارتی برای تولید آماده نگه دارند.

ایران در چین نفت ذخیره کرده است
اما ایران برای ورود سریع به بازار نفت و افزایش فروش لزوما نیاز به رشد در تولید ندارد. چراکه به میزان قابل‌توجهی نفت در انبار دارد که ناصری آن را حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت خام تخمین می‌زند. به گفته او حدود ۱۱ میلیون بشکه از آن به اضافه ۱۰ میلیون بشکه نفت سبک (میعانات گازی) در چین ذخیره شده و آماده فروش به مشتریان است. شرکت ملی نفت می‌گوید با مشتریانی ارتباط گرفته‌اند که مایل به خرید مجدد طبق قراردادهای عادی نیز هستند.

چراغ سبز عربستان به ایران؟
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان این سیگنال را داده که اوپک فضای کافی برای افزایش تولید ایران را مثل گذشته باز خواهد کرد. مشخص نیست که آیا اعضای دیگر اوپک و متحدانش هم از جمله روسیه و با این تصمیم موافق هستند یا خیر. اما شاید نیازی هم به موافقت آن‌ها نباشد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز