روزنامه ایران نوشت: «از روزی که نرخ دلار وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد، جنبوجوش قیمتی در بازار خودرو آغاز شد و در هفتهای که گذشت قیمت انواع خودروهای داخلی بیش از ۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. البته برخی از خودروها که تولید آن توسط شرکتهای خودروساز داخلی محدود است، هم در این زمینه رکورددار بودند؛ به گونهای که طی ۲۴ ساعت افزایش قیمت این گونه خودروها بیش از ۱۰ میلیون تومان بوده است.
محمدرضا نجفیمنش -رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو- درباره چرایی افزایش قیمت خودرو بیان کرد: «قیمت خودرو ارتباط بسیار مستقیم با نرخ دلار دارد. هر زمان که نرخ دلار افزایش پیدا میکند قیمت خودرو از آن متأثر میشود و در مسیر رشد قرار میگیرد و البته بالعکس این موضوع هم وجود دارد. ولی از آنجا که نرخ دلار همواره افزایشی بوده مردم مدت طولانی است که کاهش قیمت خودرو را ندیدهاند.»
وی افزود: «اگر سیاستگذاران میخواهند قیمت خودرو در بازار ثابت بماند واقعاً نیازی نیست که در بازار کاری انجام دهند. با ثبات نرخ ارز میتوان به ثبات قیمت خودرو دست یافت.»
نجفیمنش تأکید کرد: «تنها خواسته ما از سیاستگذاران این است که کاری با بازار خودرو نداشته باشند و اجازه دهند مسیر طبیعی خود را طی کند. به طور قطع با قیمتگذاری دستوری نمیتوانند قیمت خودرو را در بازار کنترل کنند.»
بر اساس گزارشات به دست آمده در پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر، خودروهای دنا، 206 و رانا به میزان زیادی افزایش قیمت داشته اند. هم اکنون قیمت خودروی 206 صندوقدار به 300 میلیون تومان و قیمت خودروی رانا به حدود 240 میلیون رسیده است. قیمت خودروی دنا نیز به بیش از 420 میلیون تومان رسیده است.
دفاتر با یک تلفن قیمت تعیین میکنند
اسد کرمی - نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو - درباره این که چرا بازار خودرو به هم ریخته و قیمتها سیر صعودی به خود گرفته است، بیان کرد: «بازار خودرو بهشدت وابسته به بازار ارز شده است. از این رو وقتی نرخ دلار تغییر میکند، قیمت خودرو هم دچار نوسان میشود. نکته دیگری که باعث شده طی این روزها و با وجود تعطیلات، قیمت خودروها به صورت عجیب و غریبی افزایش پیدا کند، عدم تحویل بهموقع خودروها به ثبتنامکنندگان است.»
وی تصریح کرد: «نکته دیگری که بر بازار خودرو اثر گذاشته، توزیع قطرهچکانی خودرو توسط شرکتهای خودروسازی است. اگر خودروسازان نسبت به ثبت نام تعداد زیادتری از مردم اقدام کنند بخشی از تقاضای خرید خودرو از بازار خارج میشود و قیمتها با شیب ملایمتری افزایش پیدا میکند.»
کرمی با بیان این که عدم توازن عرضه و تقاضا بر مشکلات بازار خودرو افزوده است و اجازه نمیدهد قیمتها ثابت شود، گفت: «توصیه میکنم که دولت سیزدهم مجدانه افزایش تولید خودرو را دنبال کند تا بتوان تقاضاهای موجود در بازار را پاسخ داد. تا زمانی که میزان تولید و تقاضا هماهنگ نشود، هر گونه اتفاق و تنش در بخشهای مختلف اقتصادی میتواند قیمت خودرو را افزایش دهد.»
نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو درباره دلیل دیگری که میتواند رشد صعودی قیمت خودروها را رقم بزند، اظهار داشت: «نمایشگاهداران تحت هیچ شرایطی بر بازار خودرو تأثیری ندارند و اصلاً نمیتوانند تعیینکننده قیمت باشند؛ چرا که خودرویی موجود ندارند. فقط در تهران بیش از ۲ هزار دفتر خرید و فروش خودرو (بخش زیادی از دفاتر مجوز ندارند) هست که بخشی از آنها تعیینکننده قیمت خودرو در بازار هستند. نبض بازار دست این دفاتر است و نمایشگاهداران برای آن که در بازار دوام بیاورند چارهای جز همکاری با آنها ندارند.»
او گفت: «اگر اکنون از نمایشگاهداری تقاضای خودروی ۲۰۶ صفر کنید، ندارد ولی دفاتر خرید و فروش که معمولاً در تمام بخشها فعالیت اقتصادی دارد، هر نوع مدل خودروی صفر را دارند و با یک خط تلفن خرید و فروش را انجام میدهند. این دفاتر به صورت مستقیم با برخی از نمایندگیها کار میکنند و بهراحتی خودروهایی را که میخواهند خریداری میکنند.»
کرمی با بیان این که رد پای این دفاتر در خرید و فروش در فضای مجازی و برخی از سایتهای عرضهکننده خودرو، وجود دارد، تصریح کرد: «با وضعیت موجود، فعالان بازار خودرو، امیدی به کاهش قیمت خودروهای داخلی ندارند.»
او درباره وضعیت قیمت خودروهای خارجی نیز گفت: «میزان تقاضا برای خرید خودروهای خارجی بهشدت کاهش یافته است؛ چرا که خیلی از مردم ۳ تا ۴ میلیارد تومان برای خرید خودروی خارجی ندارند لذا اکثر نمایشگاهداران خودروهای خارجی تنها در بین خود نسبت به خرید و فروش خودرو اقدام میکنند. نمایشگاههایی در سطح شهر وجود دارند که از ابتدای سالجاری تاکنون حتی یک خودرو به مردم نفروختهاند.»
افزایش قیمت را به دلار گره نزنید
مازیار بیگلو -دبیر انجمن قطعهسازان- نیز درباره رشد عجیب قیمت خودروها در بازار و چرایی این موضوع افزود: «گرهزدن قیمت خودروهای داخلی به نرخ دلار کار درستی نیست. بخش قابل توجهی از مواد اولیه تولید خودرو در داخل تأمین میشود لذا دلیلی وجود ندارد که قیمت خودرو با قیمت دلار نوسان داشته باشد. به نظر میرسد علت اصلی رشد قیمتها، افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو است.»
وی ادامه داد: «قیمت محصولات فولادی در بازار داخل بهشدت افزایش یافته و حتی ۲۰ درصد گرانتر از بازار جهانی است. اگر شرکتهای خودروسازی بتوانند محصولات فولادی مورد نیاز تولید خودرو را از خارج وارد کنند، قیمت نهایی خودرو ارزانتر تمام میشود. از این رو بارها از سیاستگذاران خواسته شده که نسبت به قیمتهای تعیین شده توسط شرکتهای فولادی نظارت کنند تا مشخص شود چرا محصولات فولادی گرانتر از بازارهای جهانی است.»
دبیر انجمن قطعهسازان پیش از این اعلام کرده بود: «در حال حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۵۰ هزار میلیارد تومان است. کسانی که این رانت را در دست دارند مسلماً اجازه نمیدهند قیمت خودرو کاهشی شود یا بازار به ثبات برسد. شبکههایی هستند که بازار را مدیریت میکنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا میرود قیمت در بازار خارج از تصور بالا میرود. به نظر میرسد این شبکهها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کردهاند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.»
پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر
انتهای پیام