تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰

مرگ خاموش بدن

اضطراب دلیل و منطقی عموما وجود ندارد و از همه مهمتر اینکه کنترل آرام کردن خود در شرایطی که مضطرب هستیم خیلی سخت‌تر است.
کد خبر: ۳۳۶۴۱

مرگ خاموش بدن


به گزارش معاصر، در طول روز شاید برای تمامی انسان‌ها تنش‌ها و مشکلاتی ایجاد شود که آن‌ها را عصبی و پراضطراب کند که این موضوع کاملا طبیعی است، اما نباید این استرس و تنش در وجود ما باقی بماند البته گفتنی است که استرس و اضطراب تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد؛ همه ما درگیر احساسات و افکار ناخوشایند می شویم، اما اینکه این حال بد ناشی از استرس است یا اضطراب و یا اینکه برای هر کدام باید چکاری انجام بدیم باید تفاوت استرس و اضطراب را بدانیم.

استرس نشانه‌های مشخصی همچون بالا رفتن ضربان قلب، احساسات بدون کنترل، نفس نفس زدن، افکار منفی و مضطرب، بداخلاقی و پرخاش، حالت تهوع و سرگیجه، ناراحتی و نگرانی، تنهایی و دوری از جمع، اسهال یا یبوست و... است، اما اضطراب ویژگی‌هایی دارد برای مثال عموما نگرانی شما همیشگی است و بعد از اقدام همچنان نگرانی ادامه دارد، عملکرد ما در زمان اضطراب دچار اختلال می شود،

اضطراب؛ آفتِ جانِ انسان‌ها/ آخرُ و عاقبتِ این معضل چیست؟

استرس و اضطراب دلایل مختلفی دارد که می‌توان به ترس از مورد تایید واقع نشدن، ترس از ارزیابی منفی، تردید از انجام و عواقب یک عمل، نگرانی در مورد یک اتفاق ناگوار یا نامشخص، ترس از مرگ، ترس از از دست دادن عزیزان ، شغل و ترس از تنهایی، توقع اینکه دیگران همیشه منصفانه رفتار کنند، توقع اینکه رویدادها مطابق میل فرد باشندو  اجبار به کسب مهارت و شایستگی در سطح بالا اشاره کرد. اما یک جا باید در مقابل این استرس بی جا ایستاد و مقاومت کرد.

مهرناز آزاد یکتا روانشناس ، درباره مدیریت استرس اظهار کرد: «برای مدیریت هر چه بهتر استرس فرد باید میزان پذیرش خود را بالا ببرد و بداند انکار کردن عامل استرس‌زا هیچ کمکی به او نمی‌کند، همچنین فرد باید میزان آگاهی و اطلاعات خود را از موقعیت و نحوه کنار آمدن و پشت سر گذاشتن عامل استرس‌زا افزایش دهد و گفتار و افکار منفی را از خود دور کند، چرا که این‌ها موجب کاهش ابتکار عمل و انجام خطا‌های بیشتر می‌شود.

وی گفت: افراد باید سرمایه‌های عاطفی و اجتماعی‌ خود را با برقراری روابط صحیح و رضایت بخش با دیگران غنی سازند و با دیگران مشورت کنند و از حمایت‌های عاطفی برخوردار شوند و در نهایت اگر فرد دچار استرس شدید بود با مراجعه به پزشک و روانشناس تحت درمان قرار گیرد.»

اضطراب؛ آفتِ جانِ انسان‌ها/ آخرُ و عاقبتِ این معضل چیست؟

راه های کنترل استرس

لاله شهیدی روان شناس عمومی و مشاور نوجوان و خانواده: «افراد مضطرب باید با پیروی از رژیم غذایی سالم، استعمال نکردن مشروبات الکلی و اعتدال در مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار اضطراب خود را کاهش دهند.

وی گفت:ورزش منظم، خواب کافی و مراقبه (تن‌آرامی) نیز نقش موثری در کنترل اضطراب دارند. افراد دچار اضطراب باید در برنامه روزانه خود زمانی را برای تفریح درنظر بگیرند همچنین اشخاص به کمک شناخت عواملی که باعث استرس می‌شوند، نیز می‌توانند خودشان را برای مقابله با اضطراب آماده کنند.

وی بر این باور است که « صحبت کردن با دوست نیز از دیگر شیوه‌های کاهش اضطراب است همچنین افراد مضطرب به کمک رفتار درمانی شناختی می‌توانند افکار خودآیند منفی خودشان را شناسایی و اصلاح کنند. افکار خودآیند منفی سبب ایجاد اضطراب در اشخاص می‌شود. دارو درمانی نیز طبق صلاحدید پزشک می‌تواند نقش موثری در کاهش اضطراب اشخاص داشته باشد. یکی از ارزان و در دسترس‌ترین روش‌ها برای کاهش اضطراب در افراد انجام تنفس عمیق است. برای این منظور اشخاص باید یک تا سه بار نفس عمیق بکشند و پس از هر بار دم عمیق به تدریج هوا را بیرون بدهند. قبل از هر بازدم به جمله "راحت باش" فکر و در مرحله آخر بدن را به طور کامل ر‌ها و شُل کنند.»


استرس بلای جان انسان است و باید قبل از اینکه عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، کار‌های لازم را انجام دهید، زیرا این واکنش‌ها در مقابل استرس و اضطراب است که برخی انسان‌ها را دچار تنش‌هایی همچون تنش‌های روانی می‌کند همچنین برای درمان سریع و به موقع هم می‌توان از روانشناسان و متخصصان این حوزه به خوبی استفاده کرد، زیرا اگر درمان نشود ممکن است بیماری‌های روحی دیگری با خود داشته باشد طبق آزمایشات انجام شده محققان به این موضوع دست یافتند که استرس بیشتر از ۲۰ دقیقه به سلول‌های مغز آسیب وارد می‌کند و افرادی که استرس را تجربه می‌کنند، ۶ برابر افراد آرام کورتیزول بیشتری تولید می‌کنند انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز