تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
یک کارشناس مسکن در گفت و گو با «معاصر»:

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401

یک کارشناس مسکن درخصوص وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: بازار مسکن پس از یک نوسان سینوسی سال های 97، 98 و 99 که به افزایش قیمت 600 تا 700 درصدی قیمت مسکن در بازار منجر شد، در سال 1400 دوره رکود خود را به سر می برد و افزایش قیمت های آن در سال جاری بسیار محدود و کمتر از نرخ تورم بوده است.
کد خبر: ۳۹۲۷۵

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401

حسن محتشم در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: به همین دلیل در حال حاضر مسکن به نوعی به لاک رکود فرو رفته و فروشنده ای که الزاما نیاز به نقدینگی دارد؛ باید قیمت مسکن خود را جهت فروش مقداری کاهش دهد؛ چون خریدار وجود ندارد.


وی ادامه داد: خریدارانی هم که در این سال ها در بازار مسکن حضور داشته اند، عمدتا خریداران سرمایه ای بوده اند، نه خریداران مصرفی. چون همانطور که قیمت ها افزایش یافته، قدرت خرید متقاضیان واقعی به تدریج پایین آمده است. به طوری که بسیاری از مصرف کنندگان قادر به تامین نیاز نقدینگی برای تامین مسکن موردنظر خودشان نبوده اند. اما خریداران مصرفی خریدهای خود را انجام داده اند و این خرید به منظور حفظ ارزش پول آنها انجام شده است.


این انبوه ساز تاکید کرد: از طرفی در سال گذشته به دلیل راهکارهایی که دولت اتخاذ کرد، بسیاری از سرمایه ها از بورس و بازار سرمایه خارج شد و همچنین دولت تا حدودی در حال کنترل بازار ارز و طلا است، به این دلیل که خود عرضه کننده است.


بازار مسکن در سال جدید


وی با بیان اینکه در سال جاری در بازار مسکن، افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم را تجربه کردیم، درخصوص شرایط بازار مسکن در سال جدید تصریح کرد: به نظر می رسد یک بخشی از شرایط سال آینده بازار مسکن به مذاکرات وین و برجام برمی گردد که ببینیم تا چه اندازه این مذاکرات به نتیجه می رسد و تحریم ها برداشته می شود و آیا پولی وارد کشور ما می شود که ارزش پول ملی ما حفظ شود یا اینکه ممکن است اتفاق دیگری بیفتد که در آن صورت، بخش مسکن نیز به تبع اقتصاد کلان کشور تغییرات خود را نشان می دهد.
این کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به اینکه آیا احتمال گرانی مسکن در سال 1401 وجود دارد، گفت: بخش مسکن به سرعت از افزایش یا کاهش و نوسان قیمت ارز تبعیت نمی کند. معمولا تبعیت بخش مسکن از نرخ ارز زمانی است که افزایش یا کاهش آن انجام می شود تا وقتی که به ثبات نسبی برسد، سپس مسکن خود را با آن وفق می دهد.


به گفته محتشم، البته در چهار دهه پس از انقلاب روال بازار مسکن تقریبا به این شکل بوده و قیمت ها به سرعت در بازار مسکن تغییر نمی کند. شاید علت این باشد که قیمت مسکن نمی تواند امروز بالا برود و فردا یکدفعه پایین بیاید.


وی با بیان اینکه در حال حاضر طبق آمار رسمی مرکز آمار بانک مرکزی، قیمت یک آپارتمان معمولی در تهران با مساحت 100 متر با احتساب هر متر مربع با بیش از 30 میلیون تومان، به طور متوسط بیش از سه میلیارد تومان است، ادامه داد: بنابراین منتظر می ماند تا قیمت ها تا جایی بالا می رود و سپس شروع می کند خود را به آن حد برساند.


تاثیر برجام بر بازار مسکن


محتشم تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از یک ماه به شروع سال جدید باقی نمانده است، هر خرید و فروشی که تا پایان سال جاری انجام بگیرد، قاعدتا به دلیل پیشگیری از نرخ تورم سال آینده است که ممکن است عده ای از خریداران مصرفی و یا حتی سرمایه ای، اقدام به خرید و فروش مسکن کنند.
وی در عین حال افزود: اما معمولا درفروردین ماه اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ نمی دهد و نقل و انتقال در این بازار وجود ندارد. پس از ماه اردیبهشت سال آینده نیز امکان پیش بینی این را نداریم که مسکن ارزان و یا گران می شود.
محتشم با بیان اینکه فعلا بازار مسکن در شرایط رکودی خود به سر می برد، خاطر نشان کرد: مگر اینکه مذاکرات وین به نتیجه برسد و به توافقی دست پیدا کنند که آن توافق می تواند در اقتصاد کلان کشور تاثیرگذار باشد و به تبع آن مسکن که یک سهم حدود 16 درصدی اما موثر در اقتصاد دارد، بتواند این سهم نقش خودش را در اقتصاد کلان مشخص کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز