تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

بررسی برنامه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بیستمین کنگره ملی خوردگی برنامه‌ها و اقدام‌های این شرکت را به‌منظور مهار خوردگی در تأسیسات و خطوط لوله تشریح کرد.
کد خبر: ۳۹۳۷۸

بررسی  برنامه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب

علیرضا دانشی سه‌شنبه (سوم اسفندماه) در بیستمین کنگره ملی خوردگی از طریق ویدیوکنفرانس با بیان اینکه خوردگی هزینه‌های بالایی دارد، گفت: همه فلزات و عمده قطعات و تجهیزات در شرایط خورنده آسیب‌پذیرند و حتی فولادهای زنگ نزن نیز در محیط‌های خاصی دچار تخریب می‌ شوند.

وی افزود: هزینه‌‌های مستقیم خوردگی مانند تخریب و از بین رفتن قطعات، هزینه‌های جایگزینی و تعمیر، همچنین هزینه‌های غیرمستقیم مانند تخریب محیط زیست، توقف تولید و هدررفت محصولات در صنایع بالاست و هر تلاشی که بتوانیم برای کاهش این هزینه‌ها انجام دهیم در واقع به اقتصاد طرح‌ها و پروژه‌ها کمک کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به حادثه بوپال هند که به‌دلیل خوردگی مخزن رخ داده بود، ادامه داد: در این حادثه بیش از ۳۵۰۰ نفر از مردم بوپال جان خود را از دست دادند در کشور ما نیز موارد پرشماری از پدیده خوردگی در صنایع نفت و گاز رخ داده است، بنابراین پرداختن به مقوله خوردگی و توجه ویژه به آن باید مدنظر همگان قرار گیرد.

دانشی تصریح کرد: مطالعات پرشماری در نقاط مختلف دنیا انجام شده و نشان می‌دهد می‌توان هزینه‌های خوردگی را با به‌کارگیری روش‌های پیشگیرانه و اتخاذ رویکردهای مناسب تا حدود ۷۰ درصد کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه چنین مطالعاتی در ایران انجام نشده است، افزود: هزینه‌‌های خوردگی در ایران نیز مشابه بیشتر کشورهای دیگر ۳ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور برآورد می‌شود که اگر تولید ناخالص داخلی ایران را حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال در نظر بگیریم بر مبنای ۳ درصد حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال هزینه خوردگی خواهد بود.

* رفع چالش خوردگی با تغییر رویکرد و تدوین راهبردهای مدیریتی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: در صنایع بالادستی و تأسیسات آن با توجه به روند افزایش بهره‌وری از میدان‌های نفتی و افزایش مقدار برش آب همراه نفت و ترکیبات خورنده با مشکل خوردگی روبه‌رو هستیم و باید با تغییر رویکردها و اصلاح نگرش‌ها و تدوین راهبردهای مدیریتی سعی در برطرف کردن آن داشت.

وی به برخی از راهکارها و راهبردها به‌منظور مدیریت خوردگی اشاره کرد و گفت: پیاده‌سازی برنامه مدیریت خوردگی، شناسایی ریسک‌ها و خوردگی‌های محتمل هر تجهیز، آگاهی از هزینه‌های بالای خوردگی، افزایش آموزش و مهارت کارمندان به‌منظور شاخت و شناسایی روش‌های کنترل خوردگی و بازنگری در فرآیند طراحی تأسیسات با رویکرد کاهش خوردگی از جمله اقدام‌هایی است که می‌توان در این باره انجام داد.

دانشی اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به توجه به گستردگی و حجم بالای خطوط لوله و تأسیسات عظیم در چند استان و قدمت این تأسیسات، فعالیت‌های مختلفی از جمله تدوین برنامه جامع پایش و ارزیابی وضع خطوط لوله از طریق روش‌هایی همچون توپک‌رانی هوشمند و ارزیابی مستقیم، حصول اطمینان از انتخاب مناسب مواد در پروژه‌های جدید، استفاده از فرآیندهای نوین پوشش‌دهی، ارزیابی و تحلیل مطالعات ریسک و... را در برنامه دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه همه تلاش بر این است که خوردگی در تأسیسات را به حداقل ممکن برسانیم، گفت: امیدواریم همکاری‌های بین صنعت و دانشگاه به‌ویژه در شرایط ویژه تحریم برای بهبود وضع موجود گسترش یابد و مراکز علمی، حقیقی و فناوری ویژه‌ای مختص به خوردگی ایجاد شود تا بتوانیم خود را در مرز دانش قرار دهیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز