تهران ۳۲.۷۹° كمينه ۳۲.۶۲°  بیشینه ۳۲.۹۹°
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
مشاور کمیسیون ایمنی راه وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با «معاصر»:

واردات خودرو یک تصمیم شجاعانه برای ارتقای تولیدات داخلی

مشاور کمیسیون ایمنی راه ها در وزارت راه و شهرسازی درباره تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار داخلی گفت: تاثیر آزادسازی واردات خودرو بستگی به این دارد که آیا با این اقدام به دنبال تامین منافع خودروسازان و یا گروه خاص و محدودی از جامعه هستند و یا منافع 80 میلیون ایرانی را دنبال می کنند و درصدد دنبال تحقق عدالت اجتماعی هستند.
کد خبر: ۳۹۷۶۸

واردات خودرو یک تصمیم شجاعانه برای ارتقای تولیدات داخلی

ابراهیم وهاب زاده در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: در این حالت بدون تردید خریدار خودرو وقتی که در مقام انتخاب قرار می گیرد، بین یک خودرو با کیفیت بالا و خودروی با کیفیت کمتر از آن، که قیمت آنها هم به یقین چندان متفاوت نخواهد بود، خودروی با کیفیت بالا را انتخاب می کند.


وی ادامه داد: لذا وقتی که این امکان و ظرفیت برای خریداران ایجاد شود، تولیدکننده داخلی برای اینکه بتواند محصولات خود را به خوبی در بازار عرضه کند، کم کم ناگزیر است محصول تولیدی خود را در حد انتظار مشتریان خود تولید و تامین کند.


مدرس دانشگاه علوم انتظامی امین با بیان اینکه در حال حاضر مشتریان چند ده هزار نفری کشور بین خودروی با کیفیت بالا و خودروی با کیفیت کمتر از آن حق انتخابی ندارند، گفت: شاید تنها ده درصد مشتریان خودروها توان خرید خودروی خارجی را در شرایط کنونی دارند و 90 درصد آنها با توان مالی که دارند، ناگزیر هستند که بین خودروهای داخلی یکی را انتخاب کنند.

جای خالی ایمنی خودرو در شاخص های مدنظر خریداران


وی با انتقاد از مغفول ماندن ایمنی و کیفیت خودرو در کشور اظهار داشت: اگر یک نظرسنجی انجام شود متوجه می شوید که ایمنی خودرو در شاخص های مدنظر مشتریان خودرو هیچ جایگاهی ندارد. اولین مسئله توان مالی خریداران است و متناسب با توان مالی خود خودرو خریداری می کنند.


وهاب زاده با بیان اینکه کشورهای دنیا در عرصه کیفیت خودرو به رقابت می پردازند و اگر این رقابت مطرح نبود، خودروسازان خارجی به این مرحله نمی رسیدند، عنوان کرد: وقتی یک خودروساز خارجی تضمین می کند که در خودروی تولیدی وی هیچ فردی در اثر هیچ سانحه ای جان خود را از دست نخواهد داد، این به معنای برترین ویژگی و برترین مزیت است و دستیابی به چنین مزیتی برای خودروهای تولید داخلی ما دور از دست است.
وی یادآور شد: لذا اگر هدف تامین ایمنی جان انسان ها است که در دین و شرع مقدس اسلام نیز جایگاه والایی را برای حفظ جان انسان ها پیش بینی شده است، در این بخش برای تامین منافع مردم آزادسازی واردات خودرو مورد قبول است.


ارتقای کیفیت تولیدات داخلی با واردات خودرو


این سرهنگ بازنشسته راهور در خصوص تاثیرات واردات خودرو بر تولید داخلی گفت: با واردات خودروی خارجی شاید به مدت دوسال تولیدکنندگان داخلی تا حدودی در مضیقه قرار بگیرند، اما بدون شک ظرف این مدت تمام تلاش خود را خواهند کرد که کیفیت تولیدات خود را بالاتر ببرند و وقتی کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، به طور قطع فروش آنها نیز تضمین خواهد شد.


وی ادامه داد: درواقع با واردات خودروی خارجی در حالی که منافع کل جمعیت کشور را در نظر می گیرند، این فرصت را به تولیدکننده داخلی نیز می دهند که مجبور شود سطح کیفیت تولیدات خود را بالا ببرد و درنهایت آن کسی که واقعا منافع مالی وی نیز تامین می شود، باز تولیدکننده داخلی است.


وهاب زاده با تاکید بر لزوم توجه جدی به ایمنی خودروهای تولید داخل تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در تذکر جدی بر این موضوع تاکید دارند که این خودروها در شان نظام جمهوری اسلامی و مردم عزیزمان نیست.


تولید خودرو در محاصره نبود رقابت و انحصار


به گفته وی، کشور ما تجربه نتایج ایده آل از اقدامات بسیجی وار را دارد و باید در برخی موارد تصمیمات شجاعانه بگیریم تا نتایج شگرفی را به همراه داشته باشد و واردات خودرو جزو همان تصمیمات شجاعانه است. اگر واردات خودروهای خارجی ممکن شود؛ خودروساز داخلی برای رقابت با خودروهای وارداتی ناگزیر به تجدیدنظر در کیفیت خودروهای تولیدی خود می شود.


مشاور کمیسیون ایمنی راه ها در وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تا زمانی که رقابت در میان نباشد و خودرو در انحصار یک بخش باشد، هیچ موقع نمی توانید انتظار و چشمداشتی برای اینکه اقدام درخور توجهی در این حوزه اتفاق بیفتد، داشته باشید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز