تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
اخبار ورزشی| آخرین اخبار ورزشی| خداحافظی ستاره پرافتخار دنیای والیبال از بازی‌های ملی

خداحافظی ستاره پرافتخار دنیای والیبال از بازی‌های ملی

ستاره پرافتخار دنیای والیبال از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.
کد خبر: ۴۰۵۸۹
خداحافظی ستاره پرافتخار دنیای والیبال از بازی‌های ملی
 
با اوج گرفتن تیم ملی والیبال ایران در دهه نود و حضور متوالی در رویدادهای بزرگی چون لیگ جهانی و مسابقات جهانی، تماشاگران والیبال در ایران با ستاره‌های این رشته در کشورهای مختلف نیز آشناتر شدند. دایره شناخت والیبال‌دوستان ایرانی از محدودیت ستارگانی چون جیبا و موریلو برزیلی خارج شد و به مرور بازیکنانی چون زایتسف، متیو اندرسون، تیلور ساندر، لوکارلی، والاس دسوزا و انگاپت به بازیکنانی مثال زدنی برای تماشاگران والیبال در ایران تبدیل شدند. در این بین، رویارویایی‌های حساس و پرتعداد تیم ملی ایران با لهستان باعث شد نام یک دریافت‌کننده قدرتی بیشتر از سایرین در ذهن ما نقش ببندد. میخال کوبیاک، فوق‌ستاره والیبال جهان که یکی از ارکان اصلی موفقیت‌های لهستان در ده سال گذشته بوده است. بازیکن ۳۴ ساله‌ای که دیروز به طور رسمی در صفحه اینستاگرامش از تیم ملی لهستان خداحافظی کرد.

اغراق نیست اگر بگوییم بهترین دوران تاریخ والیبال لهستان با ظهور ستاره‌ای چون کوبیاک در این تیم رقم خورد.
ابتدای حضور کوبیاک در تیم‌ ملی لهستان به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد. جایی که با ۲۳ سال سن، تمام هم‌پستی‌های خودش را نیمکت‌نشین کرد و به عنوان دریافت‌کننده قدرتی اول لهستان در ترکیب این تیم قرار گرفت و در جام جهانی ژاپن نایب‌قهرمانی را تجربه کرد.
هرچند لهستان در المپیک ۲۰۱۲ نتیجه خوبی نگرفت، ولی نسل پرورش‌یافته این تیم در لیگ جهانی به بلوغ رسید و پس از برنز سال گذشته، این بار قهرمان شد تا نخستین مدال طلای کوبیاک با تیم ملی لهستان بدست بیاید.
با حضور کوبیاک و کورک، لهستانی‌ها امیدوار بودند تا طلسم ۳۰ ساله قهرمانی در جهان برای این کشور شکسته شود‌. اتفاقی که سرانجام در سال ۲۰۱۴ رخ داد و لهستان قهرمان مسابقات جهانی شد تا کوبیاک بزرگ‌ترین عنوان دوران ورزشی‌اش را به دست بیاورد.

در همین سال جرقه اختلافات بین کوبیاک و ایرانی‌ها زده شد. در مسابقات لیگ جهانی و در جریان بازی ایران-لهستان، بی‌اعتنایی لهستانی‌ها با چلنج ایران روی امتیاز نهایی و خوشحالی زودتر از موعد آنها با اعتراض موسوی و حمزه زرینی همراه شد تا کوبیاک که همیشه آماده عصبانی شدن بود خودش را به زیر تور رسانده و با والیبالیست‌های ایران وارد درگیری لفظی شود.


هرچند لهستان در المپیک ریو دستاوردی نداشت، اما پیروزی سه دو آنها برابر ایران رابطه هواداران ایرانی با کوبیاک را خدشه‌دارتر از قبل کرد‌. کری‌خوانی‌های زیر تور او برای ملی‌پوشان ما سرانجام ختم به درگیری شد تا بار دیگر شاهد چالش بین او و ستارگان خود باشیم.
بعد از افول لهستان در المپیک ۲۰۱۶، کمتر طرفدار این تیم تصور می‌کرد با کاپیتانی کوبیاک، لهستان به روزهای اوج خودش برگردد. اما مسابقات جهانی ۲۰۱۸ اوج هنر این بازیکن بود. لهستان به طرزی شگفت‌انگیز قهرمان مسابقات جهانی شد و کوبیاک به عنوان کاپیتان تیمش علاوه بر بالا بردن جام قهرمانی، عنوان برترین پشت‌خط زن را نیز به خودش اختصاص داد. 

در سال ۲۰۱۹ و با رسیدن تیم پاناسونیک ژاپن به فینال باشگاه‌های آسیا، دوباره گذر کوبیاک به ایران افتاد. این بار کوبیاک در برابر نماینده ایران مغلوب شد تا پوریا فیاضی تلافی تمام تندخویی‌های او را در ایران درآورد و با این بازیکن وارد مشاجره کلامی شود. این اتفاق باعث شد کوبیاک در مصاحبه‌ای تند نسبت به مردم ایران موضع بگیرد. هرچند بعد‌ها خواهان حذف مصاحبه‌اش شد، اما کار از کار گذشته بود و با انتشار آن، موجی از اعتراض از طرف مردم ایران و فدراسیون والیبال به سمت این بازیکن روانه شد. موضوعی که محرومیتی شش جلسه‌ای برای کوبیاک به همراه داشت و باعث شد از سفر به ایران برای شرکت در لیگ جهانی ۲۰۱۹ اجتناب کند.
 

کوبیاک در همان سال با تیم ملی لهستان دومین عنوان نایب قهرمانی در جام جهانی والیبال را به دست آورد تا یک مدال دیگر به کارنامه پرافتخارش اضافه کند.

با شیوع کرونا و تغییر در نحوه برگزاری لیگ جهانی، لهستان در سال ۲۰۲۱ در لیگ ملت‌ها شرکت کرد و عنوان دومی مسابقات را به خودش اختصاص داد. کوبیاک علاوه بر کسب این مدال، برترین پشت‌خط زن مسابقات هم لقب گرفت.



 

پیش از شروع المپیک توکیو، کوبیاک بار دیگر در یک مصاحبه سربه‌سر تیم ملی ایران گذاشت و عنوان کرد ایرانی‌ها برای لهستان حریف تاثیرگذاری محسوب نمی‌شوند. همین جنگ روانی کافی بود تا هینن از کوبیاک در مسابقه برابر ایران استفاده نکند. پس از کسب پیروزی ایران برابر لهستان، کاربران ایرانی در اقدامی تلافی‌جویانه، به صفحه مجازی او حمله کردند تا رابطه کوبیاک با جامعه هواداری ایران کماکان نامطلوب باقی بماند.
با حذف لهستان از المپیک، عملا دوران حضور یکی از برترین والیبالیست‌های تاریخ لهستان در تیم ملی این کشور به پایان رسید.
کوبیاک در پستی که دیروز منتشر کرد نوشت:"دوران حضور من در سفید‌قرمزها به پایان رسیده است. مدتی پیش تصمیمم را گرفتم و امروز آن را اعلام می‌کنم."

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز