تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۲۰.۷۹°
۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳

نقطه ضعف صداوسيما در جنگ نرم چيست

کد خبر: ۴۱۶۵
اخبار معاصر : صداوسیما با ورود به دهه چهارم فعالیت خود دورانی را تجربه می‌کند که توقعات از آن افزایش یافته و انتظار می‌رود در حد و اندازه‌های مقابله با امپریالیسم رسانه ای ایفای نقش کند. نگاهی به دیدار مدیران صدا وسیما با رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد این انتظار به مرحله مطالبه رسیده و کم کاری در ارتباط با آن به منزله نادیده گرفتن اساسی‌ترین تکلیف این سازمان است.

روشن است ایفای چنین نقشی نیازمند الزامات گوناگونی است که باید برای آن برنامه ریزی شود اما به نظر می‌رسد یکی از نقاط ضعف صداوسیما که در این دیدار نیز به آن اشاره شد نقش مهمی در بهره مندی از همه ظرفیت‌های اجتماعی، محتوایی و تولیدی در مقابله با جنگ نرم دارد. رهبری در این جلسه پس از اشاره به ابعاد جنگ نرم و نسبت صداوسیما با آن در نکات پایانی خود تاکید کردند: «صداوسيما قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است».

تعبیر «قرارگاه» با ظرافتی همراه است که توجه به معنای آن می‌تواند برای مدیران صداوسیما راهگشا باشد. این واژه در نبرد سخت به محلی اطلاق می‌شود که با فراخوان نیروها و ظرفیت‌های مختلف، آنان را برای ماموریتی مشخص هم جهت ساخته و با بهره مندی از توان نیروهای پراکنده و هدایت آن‌ها هدف ترسیم شده را تأمین می‌کند. سؤال مهم این است که به راستی صداوسیما چنین جایگاهی دارد؟

رشد دسترسی و بهره مندی از رسانه‌ها فضایی را ایجاد کرده است که افراد و گروه‌های مختلفی وارد عرصه ایده و تولیدات رسانه ای شده‌اند. در میان تولیدات رسانه ای ردپای آثار گروه‌های جوان و خلاقی دیده می‌شود که نشان از ظرفیت‌های بالقوه ای در کشور دارد و می‌تواند در حوزه‌های مختلف به یاری رسانه رسمی جمهوری اسلامی ایران بیاید.

آنچه در این میان برای مدیران سازمان صداوسیما قابل توجه است اینکه در زمینه مقابله با جنگ نرم بسیاری از سر دغدغه دست به تولیدات با کیفیت، حرفه ای و ارزشمند زده‌اند که به اعتبار خودجوش بودن و برخورداری از انگیزه‌های مردمی به مراتب سطح بالاتری نسبت به برخی تولیدات سفارشی دارند. علاوه بر این نه حتی تولیدات قابل تعریف در موضوع مقابله با جنگ نرم که تولیدات مطلوب رسانه ای در چارچوب ادبیات جمهوری اسلامی به خودی خود می‌توانند چنین هدفی را برآورده سازند چرا که مساله اصلی در رقابت رسانه ای امروز تولید محتوای با کیفیت است.

یادآوری یک تذکر از سوی رهبری عمق مساله را به ما نشان خواهد داد: «آن‌ها در پيگيري پيچيده اهداف خود، کاملاً جدي و داراي برنامه هستند اما ما در اين زمينه عقب هستيم».

طبیعی است که برخی روندهای بروکراتیک در مسیر شناخت گروه‌های برنامه ساز یا ارائه طرح تولید یک برنامه برای این سازمان موجب شده است تا از توان گروه‌ها و جوانان خلاق و پویا استفاده نشود. حال که چنین مطالبه ای از صداوسیما مطرح شده است و انتظار می‌رود در نقش یک قرارگاه ایفای نقش کند باید این نقطه ضعف برطرف و سیستمی برای شناسایی و بکارگیری همه ظرفیت‌های مطلوب برای تولیدات رادیویی و تلویزیونی طراحی شود. سیستمی که موانع موجود را برای دست یابی به یک فضای همکاری هم افزا برطرف سازد.

با این اقدام به نظر می‌رسد آنچه در شأن نام رسانه «ملی» است بیش از پیش تحقق خواهد یافت و تولیدات آن از قالب سفارش‌های مرسوم و دایره تولیدات کنندگان ثابت این سازمان خارج می‌شود. اقدامی که به پویایی، تنوع، خلاقیت و جذابیت بیشتر تولیدات صداوسیما منجر خواهد شد.

منبع : الف
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز