تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°

۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
ظریف:

موضع‌گیری‌های خلاف واقع آمریکا کار جدیدی نبوده و فاقد اعتبار است

وزیر خارجه گفت: برای این تکرار مکررات ارزشی قائل نیستم؛ با این کارها فقط اعتبار آمریکا در بین مردم ایران بیش از گذشته خدشه‌دار می‌شود.
کد خبر: ۴۲۱۳
اخبار معاصر: محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با اشتاین مایر همتای آلمانی خود گفت: بخش خصوصی آلمان و ایران با هم می‌توانند به عنوان موتور اقتصادی فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ایران و آلمان با همدیگر آشنایی بسیار خوب و نزدیکی دارند و می‌توانند به عنوان موتور گسترش روابط، فعالیت داشته باشند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما در زمینه‌های مختلف با هم گفتگو داریم گفتگوهای سیاسی ما شامل روابط دو جانبه است، موضوعات مورد علاقه دو کشور، افراط گرایی، تروریسم، مواد مخدر، حقوق بشر و خلع سلاح و موضوعات منطقه ای بوده و در روابط سیاسی ما بحث شده و می‌شود.

ظریف افزود: امروز هم گفتگوهای خوبی در این زمینه‌ها داشتیم و این گفتگوها را ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: همینطور در حوزه‌های اقتصادی زمینه های مختلف همکاری بین ایران و آلمان وجود دارد و در آن زمینه‌ها هم همکاری خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه همکاری در موضوعات منطقه‌ای بین ایران و آلمان همکاری جدی خواهد بود، تاکید کرد: ما از گسترش نقش آلمان در این منطقه استقبال می‌کنیم و معتقدیم که آلمان می‌تواند نقش خوبی را برای ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و منطقه پیرامونی ما ایفا کند.

ظریف در پایان گفت: من معتقدم که روابط بین ایران و آلمان می‌تواند یک روابط نمونه‌ای برای منطقه ما و برای روابط ما با اروپا باشد.

وی ادامه داد: یک بار دیگر من خوشامد می‌گویم به آقای اشتان مایر. امروز برنامه بسیار فشرده‌ای داریم در کنار فعالیت‌های دو جانبه‌ای که ایشان در تهران امروز و فردا دارند شاهد برگزاری اولین کنفرانس گروه هسته‌ مرکزی کنفرانس مونیخ در خاورمیانه در تهران هستیم و بنده و اشتان مایر در این کنفرانس سخنرانی خواهیم کرد؛ لذا فرصت خوبی است که نه تنها در مورد موضوعات دو جانبه صحبت کنیم بلکه در مورد مسائل منطقه هم تبادل نظر کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: ما اعتقاد داریم که چه در یمن چه در سوریه و چه در بحرین و چه در کشورهای دیگر این منطقه تنها می‌توان از راه حل سیاسی از طریق مراجعه به نظرات مردم و احترام به نظرات مردم مشکلات را برطرف کرد.

ظریف تاکید کرد: نمی‌توان در این منطقه راه حل را از طریق اقدامات نظامی تامین کرد؛ ما اعتقاد داریم که در همه بحران‌های این منطقه ضرورت دارد هر سریعتر به تفاهم ملی و به دولت‌های وحدت ملی و به پایان درگیری‌ها، به کاهش آلام انسانی و به گفتگوهای ملی برای رسیدن به راه حل‌های دراز مدت فکر کرد و برای آن طراحی کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در همه این موارد فعال بوده است، در یمن تلاش کردیم برای پایان دادن به درگیری‌ها و پایان دادن به بمباران غیر انسانی مردم یمن و وضعیت بسیار وخیم انسان دوستانه در سوریه تلاش فراوان کردیم و می‌کنیم برای رسیدن به راه سیاسی بر اساس خواست مردم سوریه.

وزیر امور خارجه گفت: ما از همسایگانمان توقع داریم که واقعیات این منطقه را درک کنند ما به دنبال حذف عربستان سعودی از این منطقه نیستیم؛ اما هیچگاه اجازه نخواهیم داد دولت عربستان تلاش کند جمهوری اسلامی را از این منطقه حذف کند.

ظریف ادامه داد: تلاش عربستان برای حذف ایران از منطقه باعث خونریزی و دامن زدن به درگیری در منطقه شده و این تلاش باید متوقف شود.

وی تاکید کرد: دولت عربستان باید واقعیات منطقه را به رسمیت بشناسد البته با توجه به فاجعه اخیری که در منا اتفاق افتاده و تعداد قابل توجهی از مردم ایران و سایر مردم کشورهای اسلامی قربانی نشدند ما از دولت عربستان توقع داریم که وضعیت مفقودین ما را هر سریع‌تر روشن کند و آنها را به سلامت به خانواده‌هایشان برگرداند و اگر آنها در این فاجعه جان خودشان را از دست دادند پیکرهای مطهرشان را به خانواده‌هایشان برگرداند.

وزیر امور خارجه گفت: متأسفانه در این زمینه ما شاهد تاخیر بودیم و توقع داریم که اقداماتی بکند که هم عدالت در مورد این افراد جاری شود و هم از تکرار این فجایع در آینده جلوگیری شود.

ظریف خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به دنبال روابط دوستانه با همه همسایگانش هست ما به دنبال حسن همجواری هستیم و ما معتقدیم در این منطقه یا همه ما امنیت خواهیم داشت یا هیچ کس امنیت نخواهد داشت، ما خیال پردازی نمی‌کنیم که می‌توان امنیت را در سایه نا امنی دیگران در این منطقه جستجو کرد از همسایگان هم می‌خواهیم که خیال‌پردازی را کنار بگذارند و بپذیرند که باید همه ما با هم در این منطقه در امنیت و آرامش زندگی کنیم.

وی افزود: در مورد مواضع ایران و اروپا در مورد سوریه البته من احساس کردم که مقداری واقع گرایی گسترش پیدا کرده در غرب اما راه کاملاً همواری وجود دارد در این زمینه من چند اصل را مطرح می‌کنم فکر می‌کنم.

وزیر امور خارجه افزود: همه ما می‌توانیم توافق کنیم که باید یک حکومتی مبنی بر خواست مردم سوریه بر مردم سوریه حکومت کند. همه ما می‌توانیم روی این اصول توافق کنیم همه ما می‌توانیم روی اینکه باید درگیری‌ها در سوریه خاتمه پیدا کند توافق کنیم.

ظریف ادامه داد: همه ما می‌توانیم توافق کنیم که دخالت خارجی در سوریه باید متوفق شود و اگر دولت‌های خارجی در سوریه مداخله می‌کنند باید برای کمک و تسهیل راه حل باشد نه برای دیکته کردن نظرات خودشان و تحمیل نظراتشان. همه ما می‌توانیم توافق کنیم که کمک‌های انسانی باید به مردم سوریه برسد و باید موج آوارگان در سوریه متوقف شود و این آوارگان به کشورهایشان برگردند. همه ما می‌توانیم توافق کنیم که باید جامعه بین المللی و مردم سوریه یک پارچه علیه افراط گرایی فرقه گرایی و تروریسم مبارزه کنند.

وی افزود: همه ما می‌توانیم توافق کنیم که باید مقررات و ضوابطی در سوریه حاکم باشد که ما همه اطمینان حاصل کنیم که رأی و خواست مردم سوریه است که اجرا می‌شود و نه فشار بر مردم سوریه و تحمیل بر مردم سوریه چه از داخل و چه خارج سوریه.

وزیر امور خارجه بیان داشت: مواردی که ما می‌توانیم به توافق برسیم بسیار است و می‌شود یک راه حل سیاسی بر این موارد مبتنی شود متاسفانه اصراری که بر برخی افراد شکل گرفته در طول چند سال گذشته و اینکه ضرورت دارد برخی افراد در روند سیاسی حضور نداشته باشند و این در آینده سیاسی سوریه حضور نداشته باشند باعث شده که ما به نتیجه نرسیم ما اعتقاد داریم که ما در خارج از سوریه باید کمک کنیم در شکل‌گیری ضوابط، هنجارها و نهادهای حکومتی و اجازه بدهیم مردم سوریه راجب افراد تصمیم بگیرند. اگر ما این کار را بکنیم سریعتر می‌توانیم به جنگ و درگیری در این منطقه خاتمه بدهیم ما آمادگی داریم برای رسیدن به راه حل سیاسی با همه همکاری کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در نیویورک اعلام کردند که جمهوری اسلامی برای پیدا کردن راه حل سیاسی برای سوریه آمادگی همکاری با همه کشورهای منطقه و کشورهای مؤثر در سوریه را دارد و این یک امکانی است که من پیشنهاد می‌کنم از آن استفاده کامل و مطلوب صورت بگیرد.

وی گفت: ما اعتقاد داریم که همه کشورها باید برای مقابله با افراط و تروریسم تکفیری در سوریه و در این منطقه همکاری کنند و اقدامات روسیه را در جهت مقابله با تروریسم داعش می‌بینیم اعتقاد داریم که همه می‌توانند در این روند مبارزه با داعش حضور داشته باشند و ضرورت دارد که همه کشورها برای یک مبارزه منطقی و جدی حضور داشته باشند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: البته مبارزه با داعش نمی‌تواند صرفاً نظامی باشد ما نیاز به یک مبارزه همه جانبه با داعش داریم و یک مبارزه فرهنگی و ایدئولوژیک. قبل از هر چیز ما باید به دنیا اعلام کنیم که داعش هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و دوستان ما در غرب هم باید اقداماتی که باعث می‌شود گروه‌های افراطی همچون داعش رشد کنند مثل اسلام ستیزی اروپا را متوقف کنند و کمک کنند که حرکت‌های اسلام ستیزانه شکل نگیرد همینطور باید ما منابع اقتصادی داعش را خشک کنیم که این منابع اقتصادی حاصل از فروش نفت هست و حاصل از امکانات و کمک‌های اقتصادی است که برای این گروه‌های تروریستی وارد می‌شود.

ظریف افزود: ما باید منابع انسانی داعش را خشک کنیم؛ ورود افراد جدید به سوریه و عراق از مرزهای خارجی شکل می‌گیرد و این باید متوقف شود؛ یک بعد کار هم بعد نظامی هست که باید با داعش و گروه‌های تروریستی مشابه داعش مثل جبهه النصره و احرار الشام و گروه‌های مشابه مقابله شود؛ لذا بعد نظامی یک بعد هست ولی تنها بعد مبارزه با داعش نیست همه این ابعاد نیاز به همکاری بین المللی دارد و ما معتقدیم که اقدامات روسیه می‌تواند در چارچوب چنین همکاری بین المللی مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی منافعش ایجاب می‌کند که سوریه یک بار دیگر روی آرامش و ثبات را ببیند و ما تمام تلاشمان را در این مسیر انجام می‌دهیم و برای رسیدن ثبات در سوریه نیاز به اقدامات سیاسی هست که اشاره کردم و نیاز به مبارزه مشترک علیه داعش هم وجود دارد.

وزیر امور خارجه در خصوص ادعای های مقامات آمریکایی در خصوص برنامه ها و آزمایش های موشکی ایران گفت: موضع‌گیری‌های خلاف واقع ایالات متحده کار جدیدی نیست؛ متأسفانه دولت آمریکا با مبتنی کردن موضع‌گیری‌هایش بر روابط دو جانبه به جای واقعیات باعث شده که این موضع‌گیری‌ها اعتبار زیادی در جامعه بین المللی نداشته باشد و مخدوش باشد.

ظرف ادامه داد: متأسفانه آمریکا دولتی است که از بزرگترین ناقضین حقوق بشر در منطقه ما که یکی از آنها رژیم صهیونیستی هست و برخی دیگر هم برخی از سایر متحدین آمریکا در منطقه ما است حمایت کرده و همواره مخالفت کرده با همه اجماع بین المللی علیه این سیاست‌ها؛ لذا من نمی‌توانم خیلی برای این تکرار مکررات مواضع گذشته آمریکا ارزشی قائل باشم و هر چند که تکرار کند نزدیک به واقعیات نخواهد شد فقط اعتبارشان در بین مردم ایران بیشتر از گذشته خدشه دار می‌شود.

وی بیان داشت: اما در مورد آزمایش موشکی همه اذعان کردند که آزمایش‌های موشکی ما هیچ ارتباطی با برجام ندارد و خود آمریکا هم این حرف را تکرار کرده و در برجام ما هیچ اشاره‌ای به بحث موشک نداریم و موضوع موشک در برجام نیست.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما به جد اعتقاد داریم که آزمایش‌های موشکی ما هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 هم ندارد چون در قطعنامه 2231 ما راجع به موشک‌هایی که برای توانمندی هسته‌ای طراحی شده‌اند داریم صحبت می‌کنیم و هیچ یک از موشک‌های جمهوری اسلامی برای توانمندی هسته‌ای طراحی نشده و لذا اصولاً برنامه موشکی ایران که یک برنامه برای دفاع مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است، هیچ ارتباطی با قطعنامه‌ها پیدا نمی‌کند و ما این موضع را صریحاً اعلام کردیم.

ظریف ادامه داد: چون برنامه موشکی ما هیچ ارتباطی با بحث هسته‌ای ندارد و جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده و باز هم نشان خواهد داد که سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ما نداشته و نخواهد داشت و لذا موشک‌های ما هم برای حمل کلاهک هسته‌ای هیچگاه طراحی نشده چون ما هیچگاه برنامه‌ای برای داشتن کلاهک هسته‌ای نداشته و نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: نسیم

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز