تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
بیژن نامدار زنگنه:

خارجی‌ها به کسی «پورسانت» ندهند

وزیر نفت با بیان اینکه دوران «دلال بازی» در صنعت نفت ایران در پساتحریم به پایان می‌رسد، گفت: شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت ایران نیاز به پرداخت «پورسانت» یا «حق حساب» ندارند.
کد خبر: ۴۴۵۴
اخبار معاصر : بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در مراسم آغاز به کار کنفرانس نفت و نیرو در تهران با بیان اینکه مشکلات موجود و فضای بین‌المللی ایران با تلاش‌های انجام شده در سطح دولت برطرف شده و جمهوری اسلامی ایران وارد یک فضای جدید سیاسی و بین‌المللی شده است، اظهار داشت: تحریمهای هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا براساس توافق برجام لغو شده است و پیش بینی می شود تا ۲ ماه آینده لغو تحریم‌ها حالت اجرایی به خود بگیرد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه سه راهکار توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های معتبر خارجی در صنایع نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم ابتدا انتقال دانش و فناوری های پیشرفته جهان است، تصریح کرد: منابع مالی و ایجاد بازارهای جدید صادراتی از دیگر اولویت‌های کاری صنعت نفت ایران در دوران پساتحریم به شمار می رود.

این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه قصد داریم آن دسته از بازارهای نفتی که سهم ایران در آنجا از دست رفته است را در کوتاه‌ترین زمان بازپس بگیریم، افزود: بر این اساس مذاکرات متعددی با مشتریان سنتی نفت و گاز ایران انجام شده است و مشتریان سنتی آماده امضای قراردادهای جدید نفتی با ایران هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ماه آینده به طور رسمی از قراردادها و فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران در کنفرانسی در تهران رونمایی خواهد شد، بیان کرد: مهمترین اولویت در انتقال دانش و فناوری، ارتقا و افزایش ضریب بازیافت در مخازن هیدروکربوری کشور است.

زنگنه با یادآوری اینکه ایران تنها کشور خاورمیانه است که از ظرفیت عرضه نامحدود گاز طبیعی برخوردار است، تاکید کرد: بالا بودن ظرفیت تولید و عرضه گاز فرصت‌های متعددی به منظور سرمایه گذاری در اجرای واحدهای مختلفتی همچونNGL  پالایشگاه و پتروشیمی فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه ایران صادرات گاز از مسیر حفر لوله، اجرای طرح های NLG و مینی NLG را در دوران پساتحریم دنبال می کند، توضیح داد: علاوه بر این، یک فرصت قابل توجه سرمایه گذاری در طرح های صرفه‌جویی مصرف انرژی در حوزه های مختلف صنایع نفت، گاز و انرژی کشور وجود داد.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه حتی در دوران سقوط قیمت نفت هم ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار فرصت برای صرفه‌جویی انرژی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: ایران از ایجاد شرکت های مشترک بین ایرانی ها و شرکت های بین المللی و یا راه اندازی شعب شرکت‌های معتبر خارجی در صنایع نفت و گاز استقبال می کند.

وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه در دوران پساتحریم معاملات نفتی و فعالیت‌ها در صنعت نفت شفاف‌تر از گذشته انجام خواهد شد، با ارائه توصیه ای به شرکت‌های بزرگ نفتی جهان گفت: از تمامی شرکت‌های خارجی درخواست می کنیم که از همکاری با دلالان و افراد فاسد خودداری کنند و به هیچ دلالی «حق حساب» و یا «پورسانت» برای اجرای طرح‌های نفتی در ایران ندهند.

وزیر نفت با بیان اینکه در دوران پساتحریم دسترسی شرکت‌های بخش خصوصی داخلی و شرکت‌های نفتی خارجی به وزیر نفت و مدیران شرکت ملی نفت ایران سهل و آسان‌تر از گذشته خواهد شد، یادآور شد: برخی از دلالان در دوران تحریم بر تخصص‌های حقه‌بازی خود اضافه کرده اند و اما مطمئن باشند مبارزه با فساد در صنعت نفت ایران در دوران پساتحریم شدت می گیرد.

انتهای پیام
منبع: مشرق
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز