تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد:

جزیره قشم در شرایط جهش توسعه ای قرار گرفته است

ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.
کد خبر: ۴۶۲۴۰

جزیره قشم در شرایط جهش توسعه ای قرار گرفته است

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه این جزیره در شرایط جهش توسعه ای قرار گرفته است، گفت: با توجه به ظرفیت های بی بدیل و حائز اهمیت سرمایه گذاری در نگین خلیج فارس این جزیره یکی از نقاط مورد علاقه سرمایه گذاران است.

افشار فتح الهی روز چهارشنبه در نشست خبری با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت اظهار داشت: امروز قشم مورد توجه همه جامعه و افکار عمومی قرار گرفته و پیام همدلی، توسعه و برادری از این جزیره با تلاش شبانه روزی خبرنگاران در محال مخابره و ارسال به کشور است که این یک ظرفیت و سرمایه ارزشمند و نتیجه کار جمعی است.

وی ادامه داد: قشم اکنون در مسیر توسعه‌ ای خود شاهد تغییرات چشمگیری در حوزه اقتصادی است و سرمایه‌گذاری‌ های جدیدی در حال شکل‌گیری است که توجه جامعه کشور را به خود معطوف کرده که بخشی از این موفقیت ملی، نتیجه همراهی اصحاب رسانه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه قشم یک ظرفیت بی بدیل برای کشور است، گفت: شک نکنید که این جزیره در آینده ای نزدیک به اقتصاد ملی کشور کمک خواهد کرد.

فتح الهی با بیان اینکه باید طرح و برنامه های بزرگ و سطح ملی را در سطح این جزیره تعریف کنیم، افزود: ما به طور حتم به ابر پروژه های که جز زیر ساخت های اساسی و توسعه ای قشم محسوب می شوند، نیاز داریم.

وی توضیح داد: توجه به جاده های اصلی که هم به لحاظ زیر ساخت گردشگری و هم به لحاظ زیر ساخت اقتصادی ما به آنها نیاز داشته ایم در این چند ماهه اخیر اتفاق افتاده است و به لطف خدا ساخت ۲ جاده ارزشمند ساحل جنوبی و شهر لافت به شهر درگهان را آغاز کرده ایم که این ها جز مطالبات بر زمین مانده مردم بود و سال ها مردم گرفتار این قضایا بوده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: از زمان حضور ما در این سازمان، موضوع آب هم جزو مشکلات اصلی این جزیره بود و اینکه مردم به لحاظ مصرف روزانه خود مشکل آب داشته باشند قابل پذیرش نبود که به لطف خدا با هماهنگی های که با وزارت نیرو داشته ایم یک تقسیم کاری انجام شد و اکنون با انجام یک کار مشترک، سه واحد چهار هزار مترمکعبی را وزارت نیرو در جزیره آغاز کرده است که پروژه باسعیدو یکی از این واحدها است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به نظر می رسد تا پایان سال به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: ساخت واحد ۱۰ هزار مترمکعبی در قشم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مدیریت این سازمان با نگاه به توسعه آتی این جزیره نیز آغاز شده است، اگر نه خود شهر قشم که مشکل آب ندارد، اما ساخت این واحد با نگاه به روستاهای اطراف قشم و افزایش جمعیت و توسعه تا سال ۱۴۰۴ پیش بینی و آغاز شده است که امیدواریم کمتر از یکسال آینده به بهره برداری برسد.

فتح الهی اظهار داشت: از افتخارات جامعه محلی جزیره قشم، بهره‌ برداری از آب های سطحی برای مصارف کشاورزی و شرب در سالیان دور بوده است که اکنون با امکانی که برای حضور جامعه دانشگاهی و پژوهشی در این جزیره ایجاد شده است می توان برپایه دانش علمی، این منابع آبی را برای استفاده های کشاورزی احیا کرد.

وی با اشاره به گوشه ای از تلاش‌های این سازمان در راستای احقاق حقوق عامه در این جزیره گفت: جلوگیری از فروش زمین، یکی از عمده‌ترین مطالبات مردمی در طول سالیان متمادی بود که به لطف خداوند توانستیم در این مدت، علاوه بر جلوگیری از فروش زمین، ۵۰۰ هکتار زمین به ارزش ۵۰ هزار میلیارد ریال را باز پس گرفته و به بیت‌المال برگردانیم و قرارداد زمین طرح هایی که بر اساس تعهدات خود در زمان‌ بندی لحاظ شده عمل نکنند نیز مشمول این احقاق حق شده و فسخ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از طرح مسکن جوانان پیاده شده در منطقه آزاد قشم به‌عنوان طرحی منتخب از سوی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور یاد کرد و از پیشنهاد پیاده‌سازی این طرح در سایر مناطق خبر داد.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز