تهران ۱۴.۸۴° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲

نشست مرور برنامه مدیریت زیست بومی تالاب های بختگان، طشک و کمجان

شست مرور برنامه مدیریت زیست بومی تالاب های بختگان، طشک و کمجان با حضور دست اندارکاران برنامه مدیریت جامع تالاب در چهار شهرستان بختگان، ارسنجان، خرامه و مرودشت در تاریخ 9 شهریور 1401 با حمایت طرح حفاظت از تالاب های ایران در دانشگاه پیام نور آباده طشک برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۴۰۲

نشست مرور برنامه مدیریت زیست بومی تالاب های بختگان، طشک و کمجان

به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس: در ابتدای این نشست طباطبایی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بختگان اتفاقات رخ داده در حوضه و به ویژه خشک شدن تالاب را در درجه اول ناشی از مداخلات گسترده انسانی در حوضه و بویژه در بالادست دانسته و تاکید کرد: رسیدن به درک مشترک میان تمام دست اندارکاران در تمام سطوح اولین گام در اصلاح رویه های موجود است.

در ادامه هدایت فرماندار شهرستان بختگان ضمن تبریک هفته دولت به تمام دست اندرکاران حاضر در نشست، خشکی تالاب را از عوارض دستکاری های انسان در طبیعت دانسته و نقش توسعه کشاورزی بیش از توان منابع حوضه و برداشت بیش از حد منابع آب سطحی و زیرزمینی در ایجاد بیلان منفی منابع آب زیرزمینی در منطقه را بسیار موثر دانست.

وی خاطر نشان کرد: پر کردن چاه های غیر مجاز در دستور کار شهرستان ها قرار دارد.

هدایت در ادامه به عملیات آبخیزداری غیر اصولی به عنوان یکی دیگر از مظاهر دستکاری طبیعت اشاره کرده و نقش گوراب ها را در تشدید سیلاب در نقاط شهری و روستایی و نرسیدن سیلاب به تالاب منفی خواند.
ایشان رسیدگی، پایش مستمر شرایط و ارزیابی مجدد تعداد زیاد گوراب ها را برای حفظ کارکرد و عملکرد آنها بسیار مهم دانست.

فرماندار شهرستان بختگان در ادامه فعالیت های مرتبط با طرح معیشت های سازگار با منابع تالابی و استقبال مردم محلی از آن را بسیار مثبت ارزیابی کرده و خواستار توسعه و استمرار این فعالیت ها در منطقه شد.

او در پایان با اشاره به اینکه استان فارس با توجه به شرایط موجود در هیچ طرحی نباید به عنوان قطب کشاورزی مطرح شود بر ضرورت انجام اصولی برنامه ریزی های آمایش سرزمین بر اساس محور توسعه پایدار تاکید کرد.

در ادامه امینی مسئول دبیرخانه ملی مدیریت زیست بومی تالاب های کشور از سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان سابقه ای از استقرار رویکرد زیست بومی در سازمان حفاظت محیط زیست و نقش و همکاری طرح حفاظت از تالاب های ایران در این رابطه، برگزاری چنین نشست و کارگاه هایی را در ارتباط با تحقق اهداف برنامه برشمرد.

در ادامه احمدی نماینده طرح حفاظت از تالاب های ایران ضمن تشکر از حضور دست اندکاران محلی از چهار شهرستان، ارائه ای را در ارتباط با معرفی رویکردی زیست بومی و نقش و اهمیت آن در برون رفت تالاب ها از شرایط کنونی انجام داد.

ایشان در پایان به تشریح اهمیت نقش و اهمیت مشارکت فعال تمام دست اندرکاران برای اجرای اقدامات برنامه مدیریت پرداخت.

در ادامه حاضران در قالب چند گروه، به صورت کارگاهی در طول سه ساعت، به مرور مراحل برنامه مدیریت با هدایت تسهیلگران پرداختند.

در پایان هر یک از گروه ها اقدامات اولویت دار سازمان متبوع خود را در راستای تحقق اهداف برنامه مدیریت زیست بومی تالاب های بختگان، طشک و کمجان ارائه کردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز