تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

رئیس مرکز آمار: از نظر قانونی، فقط آمار ما معتبر است

عادل آذر تاکید کرد بر اساس قانون، تنها مرجع رسمی تهیه و اعلام آمار در کشور، مرکز آمار است و ارقام اعلام شده در سایر ارگان ها، رسمی و قابل استناد نیست.
کد خبر: ۵۲۰۳
اخبار معاصر: رئیس مرکز آمار ایران وجود اختلاف در ارقام اعلام شده در آمارهای نهادهای مختلف را ناشی از عوامل گوناگون دانست و گفت: دولت باید کمک کند که عمل به قوانین مربوط به آمار رسمی، در تمام ارگان ها نهادینه شود.

عادل آذر گفت: درباره آمار رسمی کشور، قانون تکلیف همه را روشن کرده است. بر اساس نص صریح قانون، تنها مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمار، مرکز آمار ایران است و ارقام اعلام شده ی نهادهای دیگر، رسمی و قابل استناد نیست.

رئیس مرکز آمار اضافه کرد: قانون، مرجعیت تهیه و اعلام آمار را به این مرکز واگذار کرده، اما در عمل، مراکز اجرایی اجماع کافی و کامل در این زمینه ندارند و دولت باید کمک کند تا قانون بطور کامل اجرا شود و در انتشار آمار، موازیکاری نشود.

آذر با بیان اینکه مراکزی که از نظر قانونی مرجع رسمی انتشار آمار نیستند، نباید در این زمینه فعالیت کنند، تصریح کرد: البته قانون هیچ منعی در تولید آمار ندارد و نهادهای مختلف می توانند بر اساس نیاز خود اقدام به تهیه آمار کنند، اما در اعلام و انتشار عمومی آمار ممنوعیت وجود دارد.

رئیس مرکز آمار کشور با اشاره به انتشار برخی آمارها در نهادهای دیگر، تاکید کرد: آمارهای رسمی که مورد استناد مقامات رسمی قرار می گیرد، باید در مرکز آمار تهیه شود.

عادل آذر با بیان اینکه نسبت به دهه های گذشته پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته، افزود: به عنوان مثال در ماه های اخیر برای اعلام نرخ تورم، فقط ارقام مرکز آمار اعلام و استناد می شود.

رئیس مرکز آمار علت وجود اختلاف در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار را نحوه اجرا و نوع آمارگیری عنوان کرد و گفت: نه فقط نرخ تورم، بلکه تهیه و اعلام همه آمارهای رسمی را قانون به مرکز آمار واگذار کرده است.

آذر درباره آمار نرخ تورم در مهرماه 94 گفت: رقم اعلام شده این مرکز همان  13 و 3 دهم بوده و بانک مرکزی عددی تاکنون نداده است.

بر اساس اعلام رئیس مرکز آمار، نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال تا آخر آبان اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز آمار همچنین از الکترونیکی شدن سرشماری نفوس و مسکن خبر داد و گفت: سرشماری نفوس و مسکن، طبق دوره ده ساله در سال 95 هم اجرا می شود و در حال حاضر عملیات آزمایشی در حال اجراست.

آذر تصریح کرد: قصد داریم سرشماری این دوره را کاملا الکترونیکی کنیم و در سال 95 روش کاغذی و سنتی را کنار بگذاریم.

رئیس مرکز آمار افزود: البته روش جمع آوری آمار مربوط به سرشماری عمومی، همچنان مراجعه مستقیم به درب منزل و خانواده هاست، اما روش ثبت ارقام، دیگر کاغذی نیست و ماموران سرشماری با استفاده از تجهیزات الکترونیکی ارقام را ثبت می کنند.

به گفته عادل آذر با این روش جدید، به محض ثبت ارقام در دستگاههای مختلف از جمله تبلت یا ابزار دیگر، اطلاعات به سرورهای و پایگاه های مرکزی منتقل می شود و به این ترتیب، هم سرعت جمع آوری آمار بالا می رود و هم جمع بندی و تهیه آمار رسمی سریع تر و دقیق تر صورت می گیرد.

انتهای پیام/

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : رئیس مرکز آمار معتبر
ارسال نظر

آخرین اخبار روز