تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

یک اقتصاددان: دولت سیزدهم فاصله طبقاتی را کاهش داد

آنچه که مشخص است، وضعیت اقتصادی این دولت نسبت به دولت قبل مثبت و رو به رشد است و بدنه اجرایی دولت نیز با تمام توان، تلاش کرده است تا آسیب های گذشته را جبران کند.
کد خبر: ۵۳۵۶۶

یک اقتصاددان: دولت سیزدهم فاصله طبقاتی را کاهش داد

به نقل از ایرنا؛ یک اقتصاددان در نشست بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت: افزایش حقوق کارگران با همکاری دولت سیزدهم موجب کاهش فاصله طبقاتی شده است.

 دکتر سید امین طباطبایی روز دوشنبه در این نشست ه توسط بسیج‌ دانشجویی‌ دانشکده‌ حقوق‌ و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: همچنین افزایش بیمه تامین اجتماعی و گسترش چتر آن برای بیمه زنان سرپرست خانوار و دانشجویان از دیگر دستاوردهای دولت است.

وی بیان کرد: کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم باید به صورت متمرکز بررسی شود، در حالیکه تاکنون کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم به صورت پراکنده بیان شده است و حتی دولت نیز کارنامه متمرکز خود را ارائه نداده است تا موافقان و مخالفان در خصوص آن گفت و گو کنند.

طباطبایی ادامه داد: آنچه که مشخص است، وضعیت اقتصادی این دولت نسبت به دولت قبل مثبت و رو به رشد است و بدنه اجرایی دولت نیز با تمام توان، تلاش کرده است تا آسیب های گذشته را جبران کند.

وی گفت: از سوی دیگر دولت گذشته تمام تخم مرغ های خود را در سبد روابط خارجی برجام قرار داده بود و حتی نسبت به ساخت و احداث واحدهای مسکونی، افزایش پالایشگاه ها و نیروگاه ها نظر مخالفی داشت ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم ارتباط کشور به سمت کشورهای همسایه تغییر یافت و عضو سازمان شانگهای شد.این در حالی است که حضور در اجلاس آستانه و ارتباط با کشورهای همسایه نمونه‌ای از این تغییر رویکرد دولت به شمار می‌رود.

سخنران نشست بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم ادامه داد بعد از خروج آمریکا از برجام، وضعیت اقتصادی و بدهی بسیاری برای دولت شکل گرفت و تاکنون دولت فعلی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل را تصفیه کرده است.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه فروش نفت در دولت گذشته کاهش یافته بود ولی امروز شاهد فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت هستیم که موجب افزایش درآمد کشور مان شده است، این در حالی است که بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا در اختیار ایران است و توان تاثیر و تثبیت قیمت بر بازار جهانی را دارد و به همین دلیل، ارزآوری نفت برای ما ارزشمند است.

طباطبایی با تقسیم بندی کشورهای مرتبط با ایران به رفیق، حریف و رقیب گفت: کشورهای حریف به دنبال عدم پیشرفت ایران هستند و ما می‌توانیم در ارتباط با کشورهای رقیب به سمت بازی برد-برد حرکت کنیم و در ارتباط با کشورهای رفیق و با برنامه ریزی بلند مدت و دنبال کردن سیاست های دولت، امکان پیشرفت ۲ دو کشور را فراهم آوریم.

او اضافه کرد: ورود اولین قطار باری از چین به ایران و احیای مسیر جاده ابریشم از مهمترین اقدامات اقتصادی است که روی کشور ما تاثیر دارد و می‌تواند به ارزآوری کشور کمک کند و این در حالی است که آمریکا به دنبال ایجاد تنش در کشورهای منطقه برای مقابله با ایران و چین است.

افزایش چشمگیر تجارت خارجی در دولت سیزدهم

این اقتصاددان دانشگاهی گفت: میزان تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه که در گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بود اکنون به ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته است که ارتباط با کشورهای همسایه در این خصوص تاثیر بسیار داشت.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد از ۲ بخش واقعی که دارای تأثیر مستقیم و غیر واقعی با تاثیر غیر مستقیم در رفاه مردم، شکل گرفته است، افزود: تولید در طول یکسال گذشته افزایش یافته است و در این مدت بیش از هزار و ۵۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است.

طباطبایی افزود: البته هوشمندی دولت این بود که به جای ساخت کارخانه های جدید به سراغ احیای واحدهای تعطیل رفت تا هزینه کمتر را بپردازد و در نهایت موجب افزایش میزان تولید ناخالص کشور به بیش از یک میلیون و ۹۷۰ هزار میلیارد دلار شد.

وی ادامه داد: روند رشد نقدینگی در این دولت کاهش یافت و این در حالی است که نقدینگی نیز کم نشده است بلکه کاهش چاپ پول و عدم استقراض دولت از بانک مرکزی از جمله تدابیر دولت برای این موضوع بود.

این دکتری اقتصاد اظهار کرد: ۹۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی در این دولت پرداخت شده است که این رقم بزرگی برای حمایت دولت از تولید و خانوارها توسط بانک‌ها است. از سوی دیگر شاهد هستیم که در طول این مدت تورم نقطه به نقطه از حدود ۶۰ به ۴۰ درصد کاهش یافته است و این به معنای آن است که تورم منفی نشده ولی کاهش یافته است. این موضوع با توجه به سیاست‌های اصلاح ارز ترجیحی و افزایش حقوق واقعیتی است که کمتر به آن توجه شده است.

وی ادامه داد: همچنین کسری بودجه که از دلایل اصلی تورم به حساب می‌آید در این دولت از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته کاهش یافته است.

طباطبایی گفت:ساختن نیروگاه ها برای تولید انرژی یکی از راهبردهای دولت برای حمایت از صنایع به حساب می‌آیند و این کار مهم و ارزشمند است به طوری که در سال گذشته ۶ هزار مگاوات به تولید، برق کشور اضافه شد و نتیجه آن نیز این بود که در تابستان گذشته بدون کاهش مصرف برق ، قطع آن برای استفاده خانگی رخ نداد.

وی با اشاره به اینکه دولت همچنین طرح بر زمین مانده رتبه بندی معلمان را اجرایی کرد، افزود: پذیرش بار مالی آن باعث کاهش دغدغه معلمان، افزایش کیفیت آموزش و تضمین آموزش کیفی آینده کشور می شود، همچنین در این مدت سفرهای استانی دولت بدون تشریفات متداول برگزار شد و با کمترین هزینه، بیشترین سطح دسترسی، در این سفرها برای کارهای عملیاتی و اجرایی رخ داد که موجب افزایش مقبولیت دولت در میان مردم شد.

به گفته وی، به عنوان نمونه در وسط اغتشاشات که رسانه‌های خارجی سخن از سقوط شهر سنندج را مطرح کردند، رییس دولت سیزدهم در بازار این شهر حضور یافت.

طباطبایی ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا روزانه ۷۰۰ نفر از مردم کشورمان به خاطر این بیماری جان می باختند و این فاجعه در کنار تحریم واکسن و دارو رخ داد اما دولت وقت توانست با همکاری کشورهای رقیب و رفیق نسبت به کنترل این بیماری اقدام کند و حتی تولید داخلی واکسن را نیز افزایش دهد. این در حالی است که هم اکنون در کشورهای اروپایی و آمریکایی روزانه بیش از ۱۰۰ نفر از مردم بدلیل کرونا از بین می روند ولی در ایران این رقم نزدیک به صفر است.

وی گفت: با اینکه مدیران دولت سیزدهم دارای روحیه جهادی هستند ولی متاسفانه هنوز این روحیه در سطح مدیران میانی شکل نگرفته است و بدنه میانی دولت، نیازمند پوست‌اندازی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز