تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

حدود ۹۰ درصد مصرف محتوای مجازی کودکان ایرانی غیر بومی است

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای ارتباط میان نهادهای بالادستی، مخاطبان و تولیدکننده‌های محتوا را میسر می‌کند.
کد خبر: ۵۷۰۳۰

حدود ۹۰ درصد مصرف محتوای مجازی کودکان ایرانی غیر بومی است

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ دبیر انجمن ناشران دیجیتال کودک گفت: حدود ۹۰ درصد مصرف محتوای کودکان ایرانی و خدماتی که از فضای مجازی دریافت می‌کنند غیر بومی است که باید کاهش یابد و به سمت ایرانی– اسلامی شدن و سرویس‌های خدمات محتوای داخلی برود.

 ستاد خبری نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجاز CTEX، علی محمدپور اروز شنبه ۱۵ بهمن ظهار داشت: از نگاه بدبینامه به موضوع، بخش بزرگی از مصرف محتوای دیجیتال کودکان ایرانی روی پلتفرم‌(سکو)ها و محتوای خارجی بوده و این عدد بزرگی است. بیشترین مصرف محتوای کودکان ما شامل ویدئوها، انیمیشن‌(پویانمایی)ها، آموزش‌ها و بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی از سرویس‌های خارجی است که این مساله چالش‌های خود را به دنبال دارد.

وی افزود: از جمله چالش‌ها این است که ما با شهروندان ایرانی‌ای در حوزه کودک سر و کار داریم که در لایه دیجیتال و فضای مجازی به عنوان شهروند ایرانی رشد نمی‌کنند و با فرهنگ ما بیگانه‌اند و مصرف محتوایی و فرهنگی آنها در کشور مجازی است که رنگ و بوی ایرانی ندارد و این چالش کمی نیست و شرکت‌های فعال در این حوزه برای خدمات‌دهی بهتر به کودکان تلاش می‌کنند.

محمدپور خاطرنشان کرد: در حکمرانی، سند صیانت از کودک در فضای مجازی تصویب شده که از اهداف این سند خدمات دهی موثر به کودکان در بستر دیجیتال است. با این نگاه، چالش‌ها و ظرفیت‌های موثر در بخش کودک را هم داریم.

دبیر کمیته کتاب دیجیتال مرکز ملی فضای مجازی درباره نقش نمایشگاه سی‌تکس در این حوزه گفت: نمایشگاه‌های این چنینی، فرصت هم‌افزایی بین فعالان حوزه رسانه‌های دیجیتال و زمینه آشنایی مردم با ظرفیت‌های شرکت‌ها و صنایع فعال خلاق فرهنگی را ایجاد کرده و در واقع بستر گفت و گوی بین مسوولان در لایه حکمرانی با فعالان این حوزه است تا دغدغه‌های متقابل همدیگر را متوجه شده، آسیب‌ها را تشخیص داده و به زبان مشترک برسند.

وی با اشاره به لایه‌های مختلف نمایشگاه اعم از خدمات مردم به عموم، خدمات روابط متقابل و همکاری‌های متقابل بین شرکت‌ها و بیزینس‌(کسب و کار)های فعال در این حوزه و ارتباط بخش خصوصی و حکمرانی گفت: این لایه‌ها به شناسایی درست چالش‌ها و رفع سریع‌تر و موثرتر این چالش‌ها کمک می‌کند تا پاسخ مسائل درست‌تر پیدا شود.

محمدپور افزود: اگر نمایشگاه بتواند لایه حکمرانی را با وضعیت و واقعیت موجود در این حوزه بیشتر آشنا کند و اعتماد آنها را به بخش خصوصی که بخش بزرگی از تولید محتوا را در اختیار دارد، جلب کند، تحقق این امر باعث می‌شود که مشارکت کل لایه‌های خدمات دهنده از مسئولان تا بخش خصوصی و خدمت به کودکان هماهنگی بهتری خواهد داشت.

نمایشگاه سی‌تکس موتور اقتصاد دیجیتال را به چرخش در می‌آورد

رضاعلی طرخان مدیر محتوایی مجموعه انارستان هم گفت: نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX بستری است برای عرضه محتواهای اثربخش که موتور اقتصاد دیجیتال را به چرخش درمی‌آورد. بحث اصلی نمایشگاه این است که محتواهایی که قابلیت عرضه را دارند و از شاخص‌های استاندارد برخوردارند حمایت بیشتری شود.

عضو هیات علمی و رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شاهد گفت: هیچ کسی منکر تاثیرات منفی فضای مجازی حتی بر رفتار بزرگسالان نیست اما در عین حال کتمان این حقیقت هم که فرزندان ما فرزندان سرزمین‌های دیجیتال و فضای مجازی هستند درست نیست؛ بستری که بر تمام شئونات زندگی ما تاثیر می‌گذارد. مرزهای جغرافیایی دیگر کارکرد سابق خود را ندارند و تعریف آنها هم تغییر کرده لذا کودک و نوجوانی که در یک نقطه دیگر جهان متولد شده می‌تواند متاثر از فرهنگ من باشد.

طرخان افزود: نمایشگاه به دنبال آن است که خانواده‌ها را از این حیث که فضای مجازی چقدر می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد و از چه روش‌هایی می‌شود برای عمیق تر کردن این تاثیر استفاده کرد، آگاه کند.

وی با اشاره به ارائه دستاوردهای شرکت‌های خصوصی کشور در حوزه دیجیتال و تولید محتوا در این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه امسال همزمان انیمیشن‌ها و بازی‌هایی که در داخل کشور طراحی شده در اختیار خانواده‌ها قرار داده می‌شود تا با این محصولات آشنا شوند.

این کارشناس در حوزه روانشناسی و آموزش همچنین اظهار داشت: محافظت از کودک در فضای مجازی امری پذیرفته شده در همه جای دنیاست؛ در تمام نقاط جهان بحث اینترنت پاک مطرح است؛ اینترنتی که از استاندارد و شاخص‌های لازم برخوردار باشد و به دنبال آن هستند که فضای مجازی با شاخص‌های بد را کمتر کنند چرا که از تاثیرات منفی فضای مجازی نگرانی دارند.

کارگاه محافظت از کودک در فضای مجازی برگزار می شود

وی ادامه داد: یکی از مهمترین بحث‌ها در نمایشگاه استانداردسازی محتواست که هدایتگر و راهبری وجود داشته باشد تا محتوا را رصد کند. این شاخص‌سازی و بسترسازی اهمیت دارد که احتمالا در یکی از روزهای نمایشگاه پنل (درگاه) تخصصی با موضوع محافظت از کودک در فضای مجازی در روزهای ۱۸ و ۱۹ بهمن همزمان با روز جهانی‌ای که به این عنوان نامگذاری شده با حضور متخصصان حوزه روانشناسی و تولید محتوای کودک و نوجوان و موثرین در این حوزه برگزار شود.

نمایشگاه سی‌تکس موجب شناسایی نیازها و خلاءهای بازار می‌شود

همچنین رئیس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان در خصوص تاثیر نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در همگرایی شرکت‌ها گفت: وقتی شرکت‌ها دور هم جمع می‌شوند، نیاز و خلاء های بازار را بهتر می‌شناسند و از کار کردن روی زمینه‌های تکراری پرهیز می‌کنند.

مسعود نظری‌منش اظهار داشت: وقتی اینها محصولات مشابه را ببینند، بهتر می‌توانند خلاءهای بازار را شناسایی کنند. همینطور برگزاری این نمایشگاه نسبت به زمانی که مدیران شرکت‌ها در دفتر خود پشت درهای بسته نشسته‌اند، رویارویی با نیاز مخاطب را بهتر به این شرکت‌ها منتقل می‌کند. این نمایشگاه کمک می‌کند که تولید کننده محتوا رودررو با مخاطب و نیاز بازار روبه رو شود.
نظری‌منش گفت: برای ارتقای فضای مجازی هم باید زنجیره ارزش تولید محتوای دیجیتال که خوراک اصلی فضای مجازی است را شناسایی و به تقویت حلقه‌های این زنجیر در تمامی اجزا کمک کنیم. اگر محتوای دیجیتال دارای تصویرپرداز، فیلمساز، صداگذار و صداپرداز و توسعه دهنده نرم افزار است، همگی باید تقویت شوند تا محتوای خام مورد نیاز فضای مجازی آماده شود.

تاکید بر حضور گسترده‌تر جامعه دانشگاهی در نمایشگاه سی‌تکس

مهدیه محمدتقی‌زاده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجموعه دانشگاهی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال باید حضور داشته باشند. جای مجموعه دانشگاهی همیشه در این رویداد آنگونه که شایسته و بایسته، نبوده است و یافته‌های دانشگاهی را باید بتوانیم مصور کنیم. شاید مجموعه دانشگاهی به دلیل نمایشگاه بودن فضا، ورود نمی‌کند و احتمالا چیزی برای نمایش ندارند.

وی با بیان این که نمایشگاه‌ها بهتر است به سمت مصورسازی یافته‌های دانشگاهی بروند گفت: در این زمان ما می‌توانیم حرف‌هایی بر پایه دانش بروز را به نمایش بگذاریم که به چشم همگان بیاید. مجموعه‌های مرتبط با حوزه دیجیتال چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی که وزارت فرهنگ با آن‌ها مرتبط است باید در این نمایشگاه حضور فعال داشته باشند. فضای دیجیتال فضای بسیار گسترده‌ای است که اگر کل ارکان دولتی و نهادها هم پای کار بیایند بازهم فضا برای جذب دیگر نهادها وجود دارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در هوشمندسازی دولت و حکمرانی مبتنی بر داده و حکمرانی دیجیتال صحبت می‌کنیم حتما نیاز است همه مجموعه‌ها به خصوص مجموعه‌های کارآفرینی در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در کنار نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اظهار داشت: قطعا در کنار هم قرار گرفتن این دو نمایشگاه می تواند اسباب موفقیت و اقبال عمومی را فراهم کند.

محمدتقی زاده تاکید کرد: این نمایشگاه با توجه به سیاست های دولت مردمی در ارتقای فناوری بسیار می‌تواند موثر باشد. وقتی در مورد تحول دیجیتال و دولت هوشمند صحبت می‌کنیم حتما نیاز داریم به سراغ فناوری های دیجیتال برویم و حتما رسانه های دیجیتال دیده می شود و باید به سراغ پلتفرم‌(سکو)های مبنی بر داده برویم. این نمایشگاه کمک می کند که بسیاری از مجموعه هایی که در این حوزه ها کار می کنند به یکدیگر مرتبط شوند و این ارتباط و شبکه سازی به ویژه باتوجه به اینکه نمایشگاه از ظرفیت‌های مردمی استفاده می کند، می تواند به دولت کمک کند.

سی‌تکس ارتباط میان نهادهای بالادستی، مخاطبان و تولیدکننده‌های محتوا را میسر می‌کند

تولیدکننده برنامه نرم افزاری نبات گفت: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای ارتباط میان نهادهای بالادستی، مخاطبان و تولیدکننده‌های محتوا را میسر می‌کند.

مجتبی سادات سرکی کارآفرین و تولیدکننده محتوای فضای مجازی و متخصص حوزه کودک درباره اهمیت فضای مجازی در حوزه کودک اظهار داشت: در این فضا که محل زیست کودک است و طبق آمارها هر کودک روزانه به طور متوسط در فضای مجازی ۹۳ دقیقه بازی کرده و ۲ ساعت هم کارتون می‌بیند یعنی دیگر این فضا مجازی نیست و واقعی است. کودک در این فضا سبک زندگی دریافت کرده و شخصیت و باورهایش شکل می گیرد. اگر این حوزه زیست را رها کرده و به آن جذابیت ندهیم به زودی کودکان خود را از دست می‌دهیم و کسانی که می‌توانند کودکان ما را کنترل کنند این کنترل را کامل‌تر خواهند کرد.
این کارآفرین با تاکید بر ضرورت توانمندسازی، حجیم‌سازی و کیفیت‌بخشی چرخه تولید محتوای فضای مجازی در بستر داخلی گفت: این رشد محقق نمی‌شود مگر این‌که چرخه کامل باشد؛ یعنی تولیدکننده بتواند تولید کند و زیرساخت‌های تولید اعم از نیروی انسانی، تامین سرمایه، شناخت و دسترسی به بازار، تضمین و تسهیم درآمد فراهم شود که در عمل فعالان دیجیتال حوزه کودک این را ندارند و نمی‌توانند درآمد کسب کنند چرا که ابزار دریافت هزینه در اختیار اپراتورهاست و در این زمینه همکاری نیز ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تولید کننده‌های برنامه های نرم افزاری و بازی‌ها محلی برای درآمدهای خود ندارد و درآمدی هم اگر در گذشته بود به گونه ای نامنصفانه بود که چرخ تولیدکننده‌ها را نمی‌چرخاند. ارتباط تولید کننده و خانواده باید شکل گیرد و خانواده‌ها و جامعه از نرم افزارها و بازی‌های ایرانی که محدود هم هستند، اطلاعی ندارند. چرا که تولیدکننده باید تولیدات خود را در بسترهای داخلی و برنامه های خارجی و یا از طریق اپراتورهای همراه اول دنبال کند که در واقع گم می‌شوند و این چالش‌ها همچنان برقرار است.

سادات سرکی با بیان این که از طریق نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ارتباط مخاطب و تولیدکننده تا حدی برقرار می‌شود، گفت: از این طریق تولید کننده می تواند بازخورد و نظرات مخاطبان را دریافت کند و نمایشگاه می‌تواند فعالان و کنشگران این حوزه را که پیشتر فرصت نداشتند همدیگر را پیدا کنند، به هم وصل کند.

این فعال تولید محتوا در عین حال با اشاره به نقش نهادهای بالادستی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز رسانه‌های دیجیتال سابق و فضای مجازی، ارتباط صحیحی با کنشگران فضای مجازی ندارند که با برگزاری نشست‌های مشترک می‌توانند دیدگاه مشترک پیدا کنند و نیاز است خصوصی‌ها توسط حاکمیت درک و تامین شوند.

نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، ۱۶ تا ۱۹ بهمن ماه امسال در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود

هدف از برگزاری این نمایشگاه که جلوه‌ای از هم‌افزایی ۲ نمایشگاه بزرگ و باسابقه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، حمایت از توسعه کسب و کارها، شناخت الگوهای موفق، معرفی آخرین دستاوردها، شناخت ظرفیت‌ها و تعامل کسب و کارها با حاکمیت است.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز