تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

بازتاب سفر رئیس جمهوری ایران به چین در رسانه‌های انگلیس

بن والاس وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که وضعیت امنیتی این کشور درپی تحولات آمریکا، در دست بازنگری قرار دارد. وی ادعا کرد که تحولات در آمریکا «نشانه دیگری از وخیم‌تر شدن دورنمای تهدیدهای جهانی» است
کد خبر: ۵۷۸۶۷

بازتاب سفر رئیس جمهوری ایران به چین در رسانه‌های انگلیس

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ سفر مهم و راهبردی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن و دیدار با مقام‌های ارشد این کشور در رسانه‌های انگلیس با چاشنی ایران‌هراسی و چین‌هراسی باتاب یافت.

روابط لندن با پکن در سال‌های اخیر، در نتیجه پیروی بی‌قیدوشرط انگلیس از سیاست های آمریکا تیره شده است. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس چندی پیش در نشست با حضور مقام‌های بین‌المللی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی، چین را به اقتدارگرایی متهم و اعلام کرد که «عصر طلایی» روابط با پکن پایان یافته است.

انگلیس چین را به نقض ارزش‌های حقوق بشری در هنگ‌کنگ و سین کیانگ و همچنین جاسوسی متهم می‌کند. چند سال پیش انگلیس قرارداد راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم با غول فنآوری هوآوی را تحت فشار آمریکا فسخ کرد. اخیرا هم موضوع پرنده‌های چینی بر فراز آسمان آمریکا و کانادا خبر ساز شده و انگلیس هم به این رویداد واکنش نشان داده است.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که وضعیت امنیتی این کشور درپی تحولات آمریکا، در دست بازنگری قرار دارد. وی ادعا کرد که تحولات در آمریکا «نشانه دیگری از وخیم‌تر شدن دورنمای تهدیدهای جهانی» است

معاونش ریچارد هولدون هم در گفت‌وگویی احتمال پرواز اشیاء چینی بر فراز انگلیس را رد نکرد و مدعی شد: بنظرم افرادی در دولت چین هستند که سعی می کنند به عنوان یک کشور متخاصم عمل کنند. ما باید در مورد تهدیدی که این کشور برای بریتانیا ایجاد می کنند واقع بین باشیم.

اما هم زمان با سفر رئیس جمهوری ایران به چین، سوژه تازه‌ای به دامنه مسائل چین‌هراسی اضافه شد و واکنش‌هایی را در انگلیس به همراه داشت. سازمان بیومتریک و دوربین های نظارتی انگلیس هشدار داده که این کشور باید بیشتر نگران دوربین های مداربسته ساخت چین در خیابان ها باشد تا پرنده‌های جاسوسی چین در آسمان. «فریزر سامپسون» رئیس این تشکیلات ادعا کرده که به‌کار گیری تجهیزات چینی در بحبوحه تنش‌ها میان لندن و پکن، مایه نگرانی است.

از سوی دیگر، رسانه‌های انگلیس روز دوشنبه یعنی هم زمان با سفر آیت‌الله رئیسی به چین از تلاش لندن برای پرونده سازی علیه ایران در سازمان ملل متحد خبر دادند. گاردین گزارش داد، انگلیس به همراه آمریکا با طرح ادعای بی اساس ارسال محموله جدید تسلیحات ایرانی به روسیه و انصارالله یمن، به دنبال حمایت گسترده‌تری برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

با این اوصاف رسانه‌های انگلیس با محور سیاه‌نمایی به انعکاس سفر مهم رئیس جمهوری ایران به پکن پرداختند. روزنامه تایمز چاپ لندن که از جرائد نزدیک به وزارت امور خارجه انگلیس محسوب می‌شود، به ابعاد دیپلماتیک این سفر پرداخته و آن را تلاشی برای حل‌وفصل اختلاف تهران و پکن در مورد مواضع مطرح شده در سفر اخیر رئیس جمهور چین به ریاض تعبیر کرده است.

فایننشال تایمز هم تصویر صفحه اول روزنامه چاپ چهارشنبه را به دیدار روسای جمهوری ایران و چین اختصاص داده و با انتشار گزارشی دیدارهای صورت گرفته طی دو روز گذشته را مرور کرده است. این روزنامه انگلیسی، وعده رئیس جمهوری چین درباره افزایش همکاری‌های تجاری با ایران و تشدید تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای برجام را زیر سووال برده و مدعی شده است که به رغم روابط دوستانه دو کشور، تحریم‌های آمریکا مانع توسعه مناسبات تجاری دو کشور بشمار می‌رود.

این درحالیست که دیروز مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند. تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

در بخش دیگری از گزارش فایننشال تایمز آمده است که چین با وجود تغییر مواضع برخی از اطراف برجام، همچنان حامی این توافق و« در موقعیتی است که روی طرف های دیگر برای احیای توافق کار کند».

ایندیپندنت هم در گزارشی نوشت که رئیس جمهوری چین از ایران در میان فشارهای غرب حمایت می کند. در این گزارش آمده است: تهران تلاش می‌کند روابط خود را با پکن و مسکو گسترش دهد تا تحریم‌های غرب بر سر توسعه برنامه هسته‌ای خود را خنثی کند. شی جین پینگ هم در جریان سفر ابراهیم رئیسی به پکن از ایران حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر با دستور کار توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و راهبردی به چین سفر کرده است.

رئیس جمهوری شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز