تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

اجرای نهضت ملی مسکن، استانی می شود

واگذاری امور مربوط به نهضت ملی مسکن به استان ها، با هدف افزایش سرعت اجرا انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۵۸۴۰۴

اجرای نهضت ملی مسکن، استانی می شود

واگذاری امور مربوط به نهضت ملی مسکن به استان ها، با هدف افزایش سرعت اجرا انجام می‌گیرد. یک مقام مسئول در وزارت راه وشهرسازی در این باره گفت: استانداران مسئول مستقیم ساخت مسکن در شهرهای کوچک و شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت خواهند بود که مهمترین وظیفه آنان تأمین و واگذاری زمین است. پیش از این تأمین زمین در شهرهای زیر 25 هزار جمعیت از سوی شورایعالی معماری و شهرسازی به بنیاد مسکن واگذار شده بود. پیش از این زمین را وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) آماده و برای ساخت به بنیاد مسکن واگذار می‌کرد، این روند، ساخت و ساز را طولانی و سرعت ساخت را کم می کرد. در شهرهای کوچک که در تأمین زمین مشکلی وجود ندارد، واگذاری زمین برای ساخت مسکن یک طبقه ویلایی و بصورت خودمالکی در اولویت است و ساخت آپارتمان های بلند مرتبه در نهضت ملی مسکن فقط در شهرهایی است که کمبود زمین دارند.

به گفته مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، واگذاری امور نهضت ملی مسکن شهرهای دیگر به استان ها در حال بررسی است و پس از تأیید نهایی به استانداران ابلاغ می شود.

شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت   شهرهای جدید را نیز در برمی‌گیرد. ساخت 600 هزار واحد نهضت ملی در شهرهای جدید خواهد بود. در این شهرها زمین با قطعات 200 متری برای ساخت خانه‌های ویلایی به متقاضیان عرضه می‌شود.

واگذاری زمین برای ساخت مسکن به منظور تأمین مسکن و سهولت دسترسی فاقدین مسکن به ویژه گروه های کم‌درآمد به خانه مناسب بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بر عهده دولت است. ارتقای کیفی و کمی مسکن تولیدی کشور، حمایت ازسرمایه‌گذاری در امرتولید مسکن با استفاده از فناوری های نوین و تولید صنعتی مسکن، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری و سکونتگاه های غیررسمی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی موجود، بخشی از تعهدات دولت در قالب قانون ساماندهی بخش مسکن است.

براین اساس دولت موظف است از طریق حمایت های لازم از قبیل تأمین زمین مناسب و کاهش یا حذف بهای زمین از قیمت تمام شده مسکن، تأمین تسهیلات بانکی ارزان قیمت، اعمال معافیت های مالیاتی و تأمین سایر نهاده‌های مورد نیاز بخش مسکن در چهارچوب مفاد این قانون، تدوین نظامات و مقررات ملی ساخت و ساز و اعمال نظارت بر تحقق آنها و افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری دربخش تولید و عرضه مسکن با هدف تأمین مسکن برای فاقدین مسکن(جهت هرخانوار یک‌بار) با رعایت مقررات ملی ساختمان و الگوی مصرف مسکن و اصول شهرسازی و معماری اقدام کند.

قانون ساماندهی به دولت این اختیار و اجازه را داده تا نسبت به واگذاری زمین تحت تملک خود با اعمال تخفیف، تقسیط یا واگذاری، حق بهره‌برداری به صورت اجاره‌ای ارزان قیمت را در قالب برنامه‌های مختلف اجرا کند. بر اساس آمار، تاکنون 28 هزار هکتار اراضی دولتی برای ساخت بخشی از 4 میلیون مسکن نهضت ملی آماده و در حال واگذاری است.

تشکیل کارگروه مشترک برای تفویض اختیارات

در خصوص تصمیمات جدید برای اجرای نهضت ملی مسکن، علیرضا فخاری، استاندار تهران از تصمیم وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور برای تشکیل کارگروه مشترک به منظور مرور مسئولیت‌ها و افزایش تفویض اختیارات استانداران در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور با استانداران که با حضور وزرا و معاونین برگزار شد، گفت: در این جلسه موضوعات مربوط به حوزه طرح نهضت ملی مسکن، عوامل پیش برنده، بازدارنده و عوامل مستعد که می تواند به رفع موانع در حال و آینده کمک کند، مورد بررسی قرار گرفت.

فخاری اظهار داشت: تنوع موضوعات مطرح شده حاکی از آن بود که باید طرح نهضت ملی مسکن با ویژگی‌های مختص آن تجدید نظر شود و فعالیت متمرکز استانداران و اختیاراتی که از قبل برای آنها تعیین شده بود، مورد بازبینی قرار گیرد.

استاندار تهران گفت: به همین منظور مقرر شد کارگروه مشترکی بین وزارت کشور و راه و شهرسازی برای بازنگری اختیارات مدنظر استانداران در این طرح و افزایش این اختیارات تشکیل شود.

فخاری اظهار کرد: مسئولیت استانداران در انجام مأموریت مربوط به طرح نهضت ملی مسکن به صورت واضح مطرح شده و نشان داد که سایر دستگاه‌ها و سازمان های همسو به مسائل مربوط به طرح نهضت ملی مسکن ورود جدی نداشتند.

وی ادامه داد: این امر نیازمند تجدید نظر و بازنگری در تعیین سیاست‌ها و قوانینی است تا زمینه برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن با عنوان آن همگام و همسو شود، به همین منظور از سوی وزارت کشور و راه و شهرسازی برای تعیین میزان اختیاراتی که باید به استانداران تفویض شود،  تصمیم‌گیری خواهد شد.

فخاری تأکید کرد: استانداران،  مسئول و نماینده عالی دولت در سطح استان‌ها هستند و باید بتوانند به وکالت از دستگاه‌های ذیربط تصمیم‌گیری لازم را برای اداره حوزه استان خود داشته باشند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز