تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

سفر بشار اسد به مسقط یک پالس مثبت

بعد از وقوع زلزله در سوریه در ۱۷ بهمن ماه، عمان جزو اولین کشورهای عربی بود که در جریان زلزله اخیر به سوریه کمک کرد چنانکه با دستور سلطان "هیثم بن طارق" یک پل هوایی بین سوریه و عمان ایجاد شد.
کد خبر: ۵۸۴۹۰

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا؛ یک کارشناس ارشد مسائل عمان، اظهار کرد: سفر بشار اسد به مسقط یک پالس مثبت به جریان مقاومت و متحدان ایران است.

میرجواد میرگلوی بیات، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با سفر اخیر بشار اسد به عمان و تحلیل‌های منتشر شده در این زمینه گفت: سفر اخیر رئیس جمهور سوریه به دمشق یک سفر متمایز برای بشار اسد در طول ۱۱ سال گذشته به حساب می‌آید. چرا که اولین بار است که بعد از ۱۱ سال بشار اسد با هواپیمای کشور خودش به یک کشور خارجی سفر می‌کند و از دیگر سو زمان سفر نیز از قبل اعلام شده است.


وی با بیان اینکه در این سفر عمان بر اساس پروتکل‌های رسمی خود از بشار اسد استقبال کرد و برای او فرش قرمز پهن کرد، ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت این یک سفر متمایز برای بشار اسد و یک نقطه عطف برای این کشور بعد از آغاز بحران از سال ۲۰۱۱ است.

این کارشناس ارشد مسائل عمان گفت : بعد از وقوع زلزله در سوریه در ۱۷ بهمن ماه، عمان جزو اولین کشورهای عربی بود که در جریان زلزله اخیر به سوریه کمک کرد چنانکه با دستور سلطان "هیثم بن طارق" یک پل هوایی بین سوریه و عمان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در واقع عمان در طی این سال‌ها سعی کرده روابط دوستانه خود را با بشار اسد حفظ کند، اظهار کرد: در بهار عربی عمان نه تنها با سوریه قطع ارتباط نکرد و سفارت خود در دمشق را تعطیل نکرد بلکه به عنوان میانجی بین معارضین و بشار اسد فعال بود و در همین ارتباط بعضا از سوی برخی از کشورهای عربی و معارضین سوریه متهم به حمایت از بشار اسد می‌شد.

وی با بیان اینکه عمان در جریان میانجیگری بین اسد و معارضان بیشتر به نظر می‌رسد که در سمت دولت سوریه قرار دارد، چرا که در آن مقطع بشار اسد در موضع ضعف بود، ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بعد از انجام سفر بشار اسد به عمان و امارات، رایزنی‌ها و گفت‌وگوها برای پیوستن مجدد بشار اسد به اتحادیه عرب افزایش پیدا کند و رابطه جهان عرب با سوریه نسبت به قبل بهتر شود.

میرگلوی بیات با بیان اینکه به نظر می‌رسد که اولویت اول این سفر سیاسی است و در واقع یک سفر تبلیغاتی برای بشار اسد محسوب می‌شود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: یک ماه پیش مجلس عمان مصوبه‌ای را تصویب کرد و در آن تاکید کرد که هر گونه ارتباط فرهنگی، سیاسی، تجاری و اقتصادی شهروندان عمانی با اسرائیل جرم است و اگر چنین اقدامی صورت بگیرد جرم انگاری می‌شود. بر اساس این مصوبه در واقع گفت‌وگو با اسرائیل فقط بر عهده وزارت خارجه و دیپلمات‌های این وزارت خانه است و حتی دیگر وزارتخانه‌های این کشور نیز نمی‌توانند در این راستا اقدامی انجام دهند.

این کارشناس ارشد مسائل عمان با اعتقاد بر اینکه در چنین فضایی سفر بشار اسد به عمان یک پالس مثبت به جریان مقاومت و متحدان ایران است، افزود: گرچه عمان در قالب موضع گیری‌های تند در برابر اسرائیل قرار نمی‌گیرد ولی سفر بشار اسد به این کشور را می‌توان در راستای تصمیم مسقط در عدم عادی سازی روابط با اسرائیل عنوان کرد؛ در واقع این سفر این پیام را می‌دهد که مسقط به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل در آینده‌ای نزدیک نیست.

وی با بیان اینکه عمان حتی فضای هوایی خود را در اختیار اسرائیل قرار نداده است، گفت: این در حالی است که عربستان حریم هوایی خود را در اختیار اسرائیل قرار داده است ولی با توجه به اینکه عمان این کار را انجام نداده این اقدام عربستان برای در اختیار قرار دادن فضای هوایی‌اش به اسرائیل بلااستفاده است و تل آویو نمی‌تواند از این فضا برای پروازهایش به سمت جنوب و جنوب شرقی آسیا استفاده کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بشار اسد عمان
ارسال نظر

آخرین اخبار روز