تهران ۲۵.۴° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

گالُن به دست به دنبال آب/ آبفای فارس، حقابه رودبال را عادلانه توزیع کند

مردم زرین دشت در جنوب استان فارس پس از خلاصی از رنج بی آبی در مرداد ۱۴۰۰، دوباره با قطع آب سد رودبال گالن به دست در پی خرید آب تصفیه شده هستند، این مردم از توزیع ناعادلانه آب سد رودبال گلایه مندند و خواستار نگاه ویژه متولیان توزیع آب استان به رنج‌های بی‌شمارشان در این حوزه هستند‌.
کد خبر: ۵۸۷۴۴

 

به گزارش معاصر به نقل ازفارس از زرین‌دشت، سال‌های بی آبی مردم تشنه زرین دشت با کاهش ذخیره آبی سد رودبال دوباره عیان می شود؛ این روزها مردم ۸۰ هزار نفری زرین دشت دوباره با تماس‌های مکرر با عاملین توزیع آب تصفیه، رنج بی آبی را دوره می‌کنند. 

این شهرستان یکی از مناطق جنوبی استان فارس است که پس از سالها بی‌آبی، نزدیک به دوسال پیش از محل سد رودبال، از نعمت آب شرب بهداشتی سالم و شیرین بهره مند شد، اما دوباره با کم شدن آب این سد بر اثر مصرف بی رویه ، برداشتهای غیر مجاز با استفاده از موتور پمپ های مستقر در بالادست این سد و همچنین کاهش نزولات جوی در حوزه این سد، از داشتن آب شرب بهداشتی بی بهره شده است. 

مرداد سال ۱۴۰۰ بود که با اتمام عملیات اجرایی تصفیه خانه سد تنظیمی رودبال، مردم این شهرستان با گالُن های آب خداحافظی کردند و حتی شماره های عاملین توزیع آب تصفیه را هم از ذهن خود پاک کردند.

 اما گویا رویای آب دار شدن مردمان نجیب این شهرستان عمر بلندی نداشت و کابوس بی آبی دوباره خواب خوش را از چشمان مردم این منطقه از فارس را گرفت.

به گفته مدیر آبفای زرین دشت میزان شوری آب این شهرستان از محل چاههای بیخه دراز، ۲۳۰۰ میکرو زیمنس بر ثانیه است که بدون شک این میزان شوری آب تهدیدی جدی برسلامت مردم این منطقه به شمار می رود. 

خرید و فروش آب ماجرایی کهنه در سرزمینِ نخلستانهای سر به فلک کشیده

قصه پر غُصه نبود آب شرب بهداشتی زرین دشت قصه تازه ای نیست، سال هاست مردمان این سرزمین با بی آبی و شوری آب دست و پنجه نرم می کنند، سال هاست آب در سرزمین نخلهای سر به فلک کشیده زرین دشت خرید و فروش می شود.

و حالا پس از فروکش کردن آب سد رودبال مردم این شهرستان دوباره گالُن به دست به دنبال آب تصفیه هستند، آن‌ها که وُسعشان میرسد دستگاه تصفیه آب خریداری کرده اند و مابقی مردم نیز مجبورند یک گالُن ۵۰۰ لیتری آب به بهای ۸۰ هزار تومان برای مدت زمان مصرف حداقل ۱۰ روزه خریداری کنند که با یک حساب سرانگشتی ماهیانه باید حداقل ۲۴۰ هزار تومان فقط برای آب تصفیه ای که کیفیتی هم ندارد، پرداخت کنند، البته هستند خانوارهای ضعیفی که نه توان خرید دستگاه تصفیه و نه توان خرید آب تصفیه از عاملین توزیع آب دارند و با همین آب بی کیفیت از سر ناچاری عطای سلامتی اشان را به لقایش می بخشند.

اما ماجرای قطع آب سد رودبال به این شهرستان اینروزها حامل انتقادات فراوانی است. 

از جمله اینکه، چرا آبرسانی از سد رودبال برای مردم زرین دشت که فاقد منابع آب شیرین است با قطعی مواجه شده است. 

همین موضوع بر لزوم توزیع عادلانه حق آبه رودبال توسط آبفای فارس میافزاید، زیرا طبق مصوبه وزارت نیرو سد تنظیمی رودبال از همان ابتدا با هدف تامین آب شرب شهرستانهای داراب و زرین دشت احداث شده است که قاعدتاً باید توزیع آب این سد بصورت عادلانه در دستور کار مدیران متولی توزیع آب ذخیره این سد قرار بگیرد.

اما چند ماهیست که مردم شهرستان زرین دشت از آب سالم محروم و از حق آبه خود بهره مند نبوده و همین موضوع باعث گلایه مندی شدید مردم این شهرستان شده است.

درد بی آبی زرین دشت دردی  است که سال به سال عمیق‌تر می‌شود، اما گویی پایان ندارد و قرار نیست که آب در رگ حیات زرین دشت بصورت دائم جاری باشد.

اندوه بی آبی از روزی بر رخساره زرین دشت دوباره نقش بست که مسئولان آب منطقه ای بارها هشدار اتمام ذخیره آبی سد رودبال را داده بودند. 

عدم استفاده صحیح از آب این سد باعث شد تا مقدار آب باقی مانده برای پایداری سد ذخیره شود و آب زرین دشت از ۱۳۰ لیتر بر ثانیه به ۱۵ لیتر بر ثانیه تقلیل پیدا کند. 

 منابع آب: ذخیره فعلی آب سد رودبال ۱۰ میلیون و ۳۸ هزار متر مکعب است

به گفته متولیان منابع آب استان ، در حال حاضر (یکم اسفند) سد رودبال تنها ۱۰ میلیون و ‌۳۸ هزار متر مکعب آب ذخیره دارد که از این مقدار سهم شهرستان داراب ۴۰ لیتر بر ثانیه و سهم زرین دشت از این حق آبه ۱۵ لیتر بر ثانیه است که از سد رودبال وارد شبکه انتقال چاههای بیخه دراز شده و با مخلوط شدن در چاههای انتقال آب بیخه دراز، آب خروجی کاملاً بی کیفیت و غیر قابل شرب شده است.

اگرچه وقوع بارش های اخیر باعث شده است تا نبض حیاتِ آب و‌ خاک بتپد، اما تا به این تاریخ از فصل سال با وجود۲۳۱ میلی متر بارندگی در فارس ، ذخیره سد رودبال با ظرفیت ۸۲ میلیون مترمکعب، تنها ۱۰ میلیون و ۳۸ هزار مترمکعب آب دارد و در واقع تنها ۱۲ درصد از حجم سد رودبال آبگیری شده است. 

طبق گفته های مسئولان آب منطقه ای فارس حجم مرده سد رودبال در حالت استاندارد ۱۰ میلیون‌متر مکعب است که در مواقع بحران و وضعیت قرمز ، به ۸ میلیون متر مکعب می رسد که برای پایداری سد ذخیره میشود. 

به گفته کارشناس روابط عمومی آب منطقه ای فارس، ورودی آب سد رودبال ۲/۲۱ متر مکعب بر ثانیه و‌ خروجی آن ۱/۹۲متر مکعب بر ثانیه است. 

شریفی با اشاره به بارش های ۱۱۴ میلی متری بارندگی در حوزه سد رودبال یادآور شد که در کل استان فارس میزان بارش ها ۲۳۱ میلیمتر بوده و کمترین میزان بارش در حوزه رودبال اتفاق افتاده است. 

شهروند معترض

در ادامه این گزارش شهروندان زرین دشتی نیز در گفتگوهای انتقادی خود با خبرنگار فارس به رنج آشکار بی آبی شان گریزی میزنند که خلاصه ای از گفتگوهای آنان در ذیل آمده است. 

 نگران سلامت دو فرزندش است و این را میشود از نگاه بر افروخته اش به خوبی متوجه شد ،خودش را معرفی نمیکند اما از رنج سرپرست خانوار بودنش و از مصائب ریز و درشتش میگوید، از وضعیت بد اقتصادیش و هزینه های گزاف خرید آب تصفیه که به او تحمیل شده، می نالد. 

او کیفیت ناسالم آب فعلی که نه از نظر بهداشت سالم است را ظلم در حق مردم این شهرستان میداند و می افزاید: چرا مسئولان فکری به حال مردم این شهرستان نمیکنند؟ 

این شهروند زرین دشتی، از آب گل آلود غیر بهداشتی و عدم نظارت بر عملکرد مراکز تصفیه آب مستقر در شهر حاجی آباد حرف میزند و ابراز میکند که آب لوله کشی بدون‌تصفیه هم با هزینه بالا به مردم قالب میکنند و هیچکسی هم به این وضعیت نظارت ندارد.

مردم: ماهیانه حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه خرید آب تصفیه، برای آشامیدنمان آب می خورد

این شهروند زرین دشتی اضافه کرد: با این اوصاف باید ماهیانه حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزارتومان برای آب شیرین هزینه کنم آن هم برای آبی که اصلا شیرین نیست و کیفیتش فقط کمی از آب شهری بهتر است و هیچ نظارتی روی فروش این آبها نیست.

وی گفت: از روزی که آب شیرین قطع شده بیماری کلیوی مردم دوباره عود کرده که با یک آمار کوچک به عمق این فاجعه میشود، پی برد. 

فرماندار زرین دشت: وضعیت مردم زرین دشت برای تهیه آب آشامیدنی سالم بُغرنج شده است

 مصائب ریز و درشت مردم زرین دشت از بی آبی این روزهایشان، پای فرماندار این شهرستان را به این گزارش نیز وا کرد و او نیز که بومی این شهرستان است در سخنانی با خبرنگار فارس وضعیت فعلی این شهرستان در حوزه آب آشامیدنی را به باد انتقاد گرفت و با اشاره به وجود مشکل کم‌آبی، قطع و تقلیل حق‌آبه این شهرستان به مقدار ۱۵ لیتر در ثانیه از محل سد رودبال گفت: وضعیت مردم این شهرستان در زمینه تامین آب شرب سالم بهداشتی بُغرنج شده و کیفیت بسیار پایین آب شرب این شهرستان با قطع آب از سد رودبال، مردم این شهرستان را با رنج بی آبی و تحمیل هزینه های گزاف خرید دستگاه تصفیه آب و یا خرید آب تصفیه شده روبرو ساخته است.

رسول بهمنی، با تاکید به پیگیری مشکلات منابع آبی این شهرستان بامدیران آبفا و آب منطقه‌ای استان، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان زرین دشت یکی از شهرستانهای فاقد منابع آبی پایدار است، می بایست مسئولان حوزه آب استان هر چه سریعتر نسبت به اختصاص آب به مدت دو روز در هفته با دبی ۱۳۰ لیتر در ثانیه برای مردم این شهرستان اقدام کنند. 

وی تاکید کرد: اختصاص حق آبه مردم زرین دشت باید مورد توجه ویژه مسئولان باشد چرا که یکی از اهداف احداث سد رودبال توسط وزارت نیرو، تامین آب شهرستان داراب و زرین دشت بوده است. 

گالُن به دستی مردم زرین دشت برای تهیه آب شرب بهداشتی، زیبنده نیست

بهمنی، از روند قیمت آب تصفیه شده توسط مراکز تصفیه آب در این شهرستان نیز انتقاد کرد و بیان داشت: به دلیل نبود آب شرب بهداشتی مردم این شهرستان مجبور شده اند تا دوباره گالن به دست به دنبال خرید آب تصفیه بدون کیفیت با قیمت بالا آنهم در شرایط سخت اقتصادی باشند که این مساله زیبنده مردم شریف این شهرستان نیست.  

لزوم تغییر و کاهش آب بهای مصرفی زرین دشت به دلیل کیفیت نامناسب آب

او خواستار بازنگری جدی در تعرفه آب بهای این شهرستان شد و ابراز کرد: کیفیت نامناسب آب شرب این شهرستان بر ضرورت کاهش تعرفه آب این شهرستان توسط آبفا می افزاید چرا که عملا آب فعلی بدلیل Ecبالا قابلیت استفاده ندارد.

وی با اشاره به خشکسالیهای مداوم و تنش آبی شدید در این شهرستان، خواستار صرفه جویی مردم در مصرف آب شد. 

آبفا فارس: در حال حاضر شهرستان زرین دشت مشکل آب شرب بهداشتی ندارد!

در ادامه این گزارش ، مسئولان آب و فاضلاب فارس در سخنانی تامل بر انگیز از عدم وجود مشکل آب شرب بهداشتی در شهرستان زرین دشت سخن میگویند، مشکلی که خبرنگار فارس با حضور میدانی خود در منازل شهروندان زرین دشتی صحت ماجرای تلخ آب آشامیدنی ناسالم در این شهرستان و گالن  به دستی آنان برای یافتن آب سالم را اثبات میکند‌. 

در همین رابطه، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان فارس با اشاره به وضعیت بحرانی پیش آمده در حوزه آب سد رودبال در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به بحران پیش آمده در خصوص کاهش شدید حجم آب سد رودبال و در پی آن کاهش دبی آب ورودی به تصفیه خانه سد رودبال، حجم آب تامینی و تصفیه شده جهت شهرهای داراب، حاجی اباد و روستاهای تحت پوشش طرح از ۵۰۰ لیتر بر ثانیه به حدود ۱۸۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

وحید حق شناس یادآور شد: حجم آب دریافتی تا شهریور سال ۱۴۰۱ قبل از بروز بحران جهت شهرستان زرین دشت متوسط ۱۲۰ لیتر بر ثانیه و جهت شهرستان داراب ۳۸۰ لیتر بر ثانیه بود که از تصفیه خانه آب سد رودبال آب دریافت می کردند.

 وی افزود: پس از اعلام بحران توسط شرکت آب منطقه ای فارس، در شهریور ماه سالجاری جلسات متعدد برگزار و در این خصوص شرکت آبفا فارس تمهیدات لازم را جهت حفر ، تجهیز و اجرای خط انتقال در هر دو شهرستان در دستور کار قرار داده و در حال حاضر در هیچیک از شهرستانهای مذکور با تامین آب شرب و بهداشتی مواجه نمی باشند و کمبود آب شرب از طریق چاههای حفر شده و اختلاط با آب تصفیه شده جبران گردیده است.

 معاون‌بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا فارس عنوان کرد: در شهرستان زرین دشت نیز با توجه به بالا بودن هدایت الکتریکی چاههای حفر شده برنامه اختلاط آب این چاهها با آب دریافتی از تصفیه خانه سد رودبال در دستور کار قرار گرفته و لذا آب شرب با هدایت الکتریکی مناسب و در محدوده استاندارد شرب در سطح شهرستان توزیع میگردد.

حق شناس خاطرنشان کرد: پس از اتمام کامل طرح های در دست اجرا حجم آب دریافتی شهر داراب از سد و تصفیه خانه کاهش بیشتری یافته و بیشترین تخصیص در اختیار شهرستان زرین دشت قرار خواهد گرفت.

شهرستان زرین دشت به مرکزیت حاجی آباد با دو بخش مرکزی و ایزدخواست و با جمعیتی افرون بر ۸۰ هزار نفر در جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : فارس حقابه کم آبی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز