تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳

اذعان جامعه اطلاعاتی آمریکا: ایران اقدامی برای تولید سلاح هسته ای انجام نمی‌دهد

جامعه اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش سالانه خود را که به ارزیابی تهدیدهای امنیتی پیش روی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ میلادی می‌پردازد، منتشر کرده است.
کد خبر: ۵۹۶۵۸

اذعان جامعه اطلاعاتی آمریکا: ایران اقدامی برای تولید سلاح هسته ای انجام نمی‌دهد

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سالانه خود با بیان هراس واشنگتن از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران و تکرار اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران در راستای سناریوی ایران هراسی، در عین حال اذعان کرد تهران در حال حاضر فعالیتی برای تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش سالانه خود را که به ارزیابی تهدیدهای امنیتی پیش روی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ میلادی می‌پردازد، منتشر کرده است .

در گزارش ضد ایرانی جامعه اطلاعاتی آمریکا اذعان شده است: ایران در حال حاضر فعالیت های کلیدی توسعه تسلیحات هسته ای را که برای تولید یک سلاح هسته ای قابل آزمایش لازم است، انجام نمی دهد.

در این گزارش ضد ایرانی آمده شده است: از زمان ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران در نوامبر ۲۰۲۰، تهران به گسترش برنامه هسته ای خود سرعت بخشیده و اعلام کرده است که دیگر محدود به ضوابط برجام نیست و فعالیت های تحقیق و توسعه ای را انجام داده است که در صورت تصمیم, این کشور را به تولید مواد هسته ای جهت استفاده در یک بمب هسته ای نزدیکتر می کند. اگر تحریم ها علیه تهران لغو نشوند، مقامات ایرانی احتمالا به دنبال غنی سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد خواهند بود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین در گزارش خود آورده است: ایران به تهدید منافع آمریکا ادامه خواهد داد. این کشور تلاش می کند نفوذ آمریکا در خاورمیانه را از بین ببرد، نفوذ و قدرت خود را در کشورهای همسایه تقویت کند و تهدیدات علیه حکومت را به حداقل برساند. تهران سعی خواهد کرد از دیپلماسی، برنامه هسته ای در حال گسترش، نیروهای متعارف، نیابتی و شریک خود و خرید و فروش های تسلیحات نظامی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

در بخش دیگری از گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ایران درباره توانایی های نظامی ایران ادعا شده است که رویکرد ترکیبی ایران به جنگ‌ که استفاده از توانمندی‌های متعارف و غیرمتعارف را شامل می‌شود- تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه در آینده پیش رو خواهد بود.

در این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران احتمالا به دنبال دستیابی به سامانه‌های تسلیحاتی متعارف شامل جنگنده‌ های پیشرفته، هواپیماهای آموزشی، بالگرد، سامانه‌های پدافند هوایی و تانک خواهد بود. با وجود این، محدودیت‌های بودجه‌ای و کمبودهای مالی سرعت دستیابی به این هدف را کند خواهد کرد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در این گزارش در راستای ایران هراسی آورده است: قابلیت‌های موشکی، پهپادی و دریایی ایران کماکان تهدیدی علیه آمریکا و متحدانش در منطقه خواهد بود. عملیات‌های نظامی غیرمتعارف ایران در کنار شبکه شرکا و نائبان، این کشور تهران را قادر خواهد کرد برای پیشبرد منافعش در منطقه تلاش کرده و عمق راهبردی خودش را حفظ کند.

در این گزارش ادعا شده است که ایران به طور مستقیم از طریق توانایی های موشکی و پهپادی و به طور غیرمستقیم از طریق حمایت از حزب الله لبنان و سایر شرکای خود، همچنان یک تهدید برای اسرائیل است. ایران با حمایت از شبه‌نظامیان شیعه عراقی که تهدید اصلی برای نیروهای آمریکایی در عراق هستند، همچنان منبع بی‌ثباتی در سراسر منطقه خواهد بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز