تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷

سفیر ایران: شورای حقوق بشر از سیاست‌زدگی فاصله بگیرد

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، نزدیک به ۴۰ گزارش روشنگرانه و توجیهی را توزیع کرده تا واقعیت‌های موجود در مورد تحولات ماه‌های گذشته را توضیح دهد.
کد خبر: ۶۰۶۱۸

سفیر ایران: شورای حقوق بشر از سیاست‌زدگی فاصله بگیرد

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد با انتقاد شدید از گزارش ادعایی گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران هشدار داد که شورای حقوق بشر باید از سیاست زدگی که تنها می‌تواند تفرقه و تقابل ایجاد کند و حقوق بشر را به ابزاری در راستای برنامه‌های سیاسی برخی کشورها تبدیل کند، فاصله بگیرد.

 علی بحرینی این مطلب را روز دوشنبه در نشست ۵۲ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو مطرح کرد و گفت که حمایت از حقوق بشر به طور فزاینده‌ای توسط برخی از دولت‌ها با اهداف غیرموجه و خودخواهانه اشتباه گرفته می‌شود این درحالیست که به گفته او، سوء استفاده از سازوکارهای سازمان ملل برای هدف قرار دادن کشورها، فاقد ارزش است.

وی با بیان اینکه مأموریت شورای حقوق بشر از طریق گفت وگو و همکاری، مطابق با اصل عدم اقدام گزینشی و بی طرفی انجام می‌شود، افزود: شورا باید از سیاست زدگی، انگ زنی و کلیشه سازی که تنها می‌تواند تفرقه و تقابل ایجاد کند و حقوق بشر را به ابزاری در راستای برنامه‌های سیاسی برخی کشورها تبدیل کند، فاصله بگیرد.

سفیر ایران با انتقاد از رویکرد غیر حرفه‌ای گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت: ادعاهای جاوید رحمان در گزارش خود که مانند یک رمان تراژیک خوانده شد، در ماه‌های گذشته توسط تعدادی از دولت‌های غربی و رسانه‌های آنها و گروه‌های تروریستی مستقر در کشورهایشان تکرار شده است. آنها سعی کرده‌اند تصورات خود را به عنوان واقعیت وضعیت حقوق بشر در ایران به تصویر بکشند.

بحرینی هشدار داد: جاوید رحمان با بی توجهی کامل به وظایف خود در قطعنامه ۵/۲ که بر بی طرفی گزارشگران ویژه تاکید دارد، متاسفانه نقش اپوزیسیون را ایفا می‌کند. وی در تمام نوشته‌ها و اظهارات خود از زبان‌های مغرضانه استفاده می‌کند و منشور رفتار مأموران ویژه را زیر پا می‌گذارد.

سفیر ایران افزود:‌ مردم ایران نزدیک به سه ماه شاهد حملات تروریستی و شورش‌های مسلحانه بودند. اما رحمان حتی به حمله تروریستی داعش به یک مکان مذهبی در شیراز که ۱۳ زن، کودک و مردم عادی بی گناه را به شهادت رساندند، اشاره‌ای نکرده است. وی همچنین از نوشتن و صحبت در مورد حملات مسلحانه به مردم در استان‌های مختلف ایران، قتل عابران و بیش از ۵۰ نیروی امنیتی که با سنگ، چوب، آهن و گلوله‌های واقعی توسط گروه‌های تروریستی به شهادت رسیدند، خودداری کرد درحالی‌که همه بازداشت شدگان به جز کسانی که مرتکب قتل شده‌اند و شکایت خصوصی دارند، آزاد شده‌اند اما جاوید رحمان این واقعیت را کاملاً نادیده گرفته و همچنان درخواست آزادی آشوبگران را تکرار می‌کند.

بحرینی در ادامه در ارتباط با تحولات ماه‌های اخیر افزود: در جریان یک جنگ همه جانبه و ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲۰ شبکه تلویزیونی، ۱۰۰ شبکه رادیویی و ده‌ها سایت و شبکه اجتماعی تمرکز خود را بر روی جوانان، زنان و دختران و کودکان ایرانی قرار دادند و تلاششان این بود که با ارائه آموزش‌های لازم در مورد چگونگی درگیری مسلحانه، آنها را تشویق به ساخت بمب و اغتشاش در خیابان‌ها و شهرها کردند و به تازگی هم به بهانه موضوع «مسمومیت دانش آموزان» در برخی از مدارس، سناریوی جدیدی برای التهاب آفرینی و کشاندن مجدد جوانان و دانش آموزان به خیابان‌ها بسازند.

وی ادامه داد: متأسفانه، در جنگ ترکیبی اخیر علیه کشور من، برخی از کودکان مورد سوء استفاده نیروهایی از خارج از ایران قرار گرفتند. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، نزدیک به ۴۰ گزارش روشنگرانه و توجیهی را توزیع کرده تا واقعیت‌های موجود در مورد تحولات ماه‌های گذشته را توضیح دهد.

سفیر ایران با تاکید بر اینکه «این یک نفاق محض است که مرتکبان جنایت علیه مردم ایران، مدافع حقوق بشر ایرانیان و سایر ملت‌ها و طرح قطعنامه علیه ایران باشند، در حالی که همین مردم را با تحمیل تحریم‌های ظالمانه از حقوق اولیه خود شامل حق بهداشت، حق آموزش و حق حیات محروم می‌کنند»، سخنان خود را اینگونه به پایان برد: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر عزم و ایستادگی مردم و به برکت خون ملت شریفمان، به پیشرفت مستمر خود در همه زمینه‌ها از جمله در حفظ و ارتقای حقوق و کرامت انسانی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز