تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

نماینده مجلس: دولت در حمایت از تولید از ریل قانون خارج نشود

افزایش تولید در تولید ناخالص ملی ارزش افزوده ایجاد می کند و موجب افزایش صادرات می شود که به واسطه آن برای کشور ارزآوری به همراه دارد و می تواند ارزش پول ملی را حفظ کند.
کد خبر: ۶۱۱۶۳



به گزارش معاصر به نقل از فارس، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پیش بینی معافیت های مالیاتی در بودجه امسال، افزایش قوانین تشویقی در حوزه صادرات و بستن مالیات سنگین برای شغل های زاید همچون دلالی، سوداگری، خرید و فروش ارز در دستور کار مجلس قرار دارد تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

 روح الله عباسپور اظهار کرد: در خصوص عللی که «تولید» هر سال پای ثابت نامگذاری های رهبر فرزانه انقلاب است می توان گفت اقتصاد راهبردی، اقتصاد مقاومتی است که پایه و اساس آن تولید بوده و یکی از مزیت های بزرگ تولید، اشتغالزایی است و اشتغال هم یکی از مولفه های تامین معیشت، ثروت تولید و... است. همه مردم و قوای سه گانه برای تحقق شعار مقام معظم رهبری مسئول هستند.


وی «تولید» را نیازمند سرمایه گذاری دانست و سبب ایجاد اشتغال، نجات کشور از وابستگی، خوداتکایی، اعتماد به نفس، درون زایی، خلاقیت و معنا یافتن شکوفایی استعدادها دانست و افزود: تولید یکی از راه های کنترل تورم محسوب می شود به این معنا که اگر تولید یک محصولی در کشور افزایش یابد، سبب افزایش عرضه آن در جامعه شده و تقاضا به تناسب کمتر شده و علاوه بر کاهش قیمت، از تورم جلوگیری می کند.

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش تولید در تولید ناخالص ملی ارزش افزوده ایجاد می کند و موجب افزایش صادرات می شود که به واسطه آن برای کشور ارزآوری به همراه دارد و می تواند ارزش پول ملی را حفظ کند.

عباسپور یکی از راه های مهار تورم را افزایش تولید ذکر و اضافه کرد: پایه پولی نباید زیاد باشد چرا که در غیر اینصورت اگر بانک مرکزی بدون پشتوانه پول چاپ کند و به دنبال آن، نقدینگی باشد موجب تورم در جامعه می شود، بنابراین برای جلوگیری از تورم، پایه پولی و نقدینگی نباید افزایش یابد و بر خلاف آن «تولید» باید بیشتر باشد. وقتی بودجه نویسی می شود دولت و مجلس باید به گونه ای تدبیر کنند که به تناسب ظرفیت های مالی و قابلیت های کشور، تولید و تولید ثروت صورت گیرد و زمانی که بودجه را می نویسند بین درآمد و هزینه، توازن و تعادل ایجاد شود تا با کسری بودجه مواجه نشویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر تولید داشته باشیم و نقدینگی در جهت تولید در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی هدایت شود و گردش مالی خوبی داشته باشند سبب می شود تولیدات بهبود یابند و عرضه افزایش پیدا کند که کاهش تورم را به همراه دارد، اگر صادرات هم داشته باشند موجب ارزآوری برای کشور می شوند و پشتوانه ارزی در حد کافی می تواند در کاهش تورم موثر باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص هدایت سرمایه های سرگردان در کشور و تعیین تکلیف آنها توضیح داد: مجلس برای اینکه پولهای سرگردان در جامعه نباشد و در مسیر تولید کشور هزینه شود برنامه هایی داشته و دارد و برای جلوگیری از این موارد در تبصره های مختلف بودجه 1402 مانند سال گذشته، پیش بینی های لازم را انجام داده است. برای نمونه عنوان کردیم 40 درصد فروش نفت خام، تولید و درآمد حاصل از آن در صندوق توسعه ملی باشد و در قالب تسهیلات ارزان قیمت و تبصره های 18 و 16 و موارد دیگر در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد که اصل کار با دولت است و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی باید در تعامل با وزارت خانه های صمت و جهاد کشاورزی تدابیر لازم را بیندیشند تا نقدینگی در اختیار تولید قرار گیرد که نه تنها تورم ایجاد نمی کند بلکه با افزایش تولید، از تورم نیز جلوگیری می شود.

دولت در حمایت از تولید از ریل قانون خارج نشود

عباسپور با اشاره به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا در مجلس که از جمله قوانین و مقررات موثر در حمایت از تولید است، افزود: کالاهای خارجی بدون تشریفات گمرکی و بدون رعایت تعرفه ها نباید وارد کشور شوند که برای آنان ارزان تمام شود و قیمت کالای داخل گران تر از واردات کالاهای قاچاق شود، طبق فرمایش مقام معظم رهبری «قاچاق کالا اگر روی کشتی هم بود مانع شوید» که بیانگر اهمیت مبارزه با قاچاق کالاست.

وی ادامه داد: از جمله قوانین دیگر می توان به تصویب قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار، قانون جهش تولید مسکن و قانون جهش تولید در شرکت های دانش بنیان اشاره کرد.

نماینده بوئین زهرا و آوج اضافه کرد: جاهایی ممکن است از سوی کسانی که در خط مقدم تولید هستند اعم از وزارتخانه های دولتی، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی مطرح شود که قوانینی مانع تولید می شوند، در این راستا می توان موارد مذکور را احصا و در تعامل با کمیسیون های کشاورزی، صمت، اقتصاد، انرژی و قوانین مانع تولید را حذف کنیم؛ جاهایی هم اذعان می شود قوانینی برای سرعت عمل تصویب شود که در تعامل با مجلس تحقق این مهم امکان پذیر است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نقش نظارتی مجلس باید جدی باشد، اذعان کرد: دولت در حمایت از تولید نباید از ریل قانون خارج شود که نقش نظارتی مجلس در این مسیر حساس و مهم است.

عباسپور ادامه داد: پیش بینی معافیت های مالیاتی در بودجه امسال، افزایش قوانین تشویقی در حوزه صادرات و بستن مالیات سنگین برای شغل های زاید همچون دلالی، سوداگری، خرید و فروش ارز در دستور کار مجلس قرار دارد تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

وی اذعان کرد: افزایش تولید، ثبات اقتصادی، مراودات دولت در حوزه دیپلماسی با برخی کشورهای همسایه، تجارت با کشورهای همسایه بدون وابستگی به دلار، تقویت اقتصاد و صادرات و ثبات سیاسی در اعتبار بخشی به پول ملی تاثیرگذار است و مجلس می تواند حامی دولت در این زمینه ها باشد چرا که دولت میدان دار اصلی است و مجلس هم با دولت هماهنگ است و تا آن جا که منافع ملت اقتضا می کند، در این عرصه ها از دولت حمایت می کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز