تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳

بروجردی: همه شرایط برای ایجاد تحول بزرگ در روابط ایران و چین آماده است

منافع جمهوری اسلامی ایران اقتضا می کند با کشوری همکاری کند که در طول قرن های گذشته، برخلاف برخی کشورهای غربی که سایه استعمارشان سالها بر سر ایران سنگینی کرد و کشور را از پیشرفت عقب نگه داشت، هیچ سابقه استعماری درخصوص روابط با ایران نداشته است.
کد خبر: ۶۱۴۷۴

بروجردی: همه شرایط برای ایجاد تحول بزرگ در روابط ایران و چین آماده است

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا؛ رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره ظرفیت های عظیم چین و نیز مهیا بودن شرایط برای ایجاد تحول بزرگ در روابط همه جانبه دو کشور تاکید کرد: به فرض اینکه توافق برجام به نتیجه برسد و روابط ما با اروپایی ها هم عادی شود، باید بدانیم که اروپایی ها پولی برای سرمایه گذاری های کلان در ایران ندارند اما چینی ها این توانمندی و اراده را دارند.

به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) که با حضور اعضای انجمن دوستی ایران و چین، ضمن تبریک این عید خجسته و ماه ضیافت الهی، در سخنانی با محوریت ضرورت توسعه همه جانبه روابط جمهوری اسلامی ایران و چین، تاکید کرد: منافع جمهوری اسلامی ایران اقتضا می کند با کشوری همکاری کند که در طول قرن های گذشته، برخلاف برخی کشورهای غربی که سایه استعمارشان سالها بر سر ایران سنگینی کرد و کشور را از پیشرفت عقب نگه داشت، هیچ سابقه استعماری درخصوص روابط با ایران نداشته است.

بروجردی افزود: نکته دیگر این است که چین امروز بدون تردید پولدارترین و ثروتمندترین کشور دنیاست و اروپا و آمریکا امروز چنین ثروتی در اختیار ندارند. به فرض اینکه توافق برجام به نتیجه برسد و روابط ما با اروپایی ها هم عادی شود، باید بدانیم که اروپایی ها پولی برای سرمایه گذاری های کلان در ایران ندارند اما چینی ها این توانمندی و اراده را دارند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با تاکید بر اهمیت و ضرورت استفاده از فرصت های موجود برای متحول کردن روابط ایران و چین و استفاده از این روابط برای ساختن و پیشبرد کشور گفت: همه شرایط برای ایجاد یک تحول بزرگ در عرصه روابط ایران و چین آماده است. دولت و مجلس کنونی با هم همسو هستند و دولت هم کاملا در مسیر و خط رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت می کند و البته نظر نظام جمهوری اسلامی هم اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله میان ایران و چین است.

بروجردی در ادامه با اشاره به اینکه تمام فناوری های پیشرفته جهان امروز در اختیار چینی ها است، گفت: بنا براین چین هم از نظر قدرت مالی و اقتصادی، هم از نظر داشتن فناوری های پیشرفته و هم به دلیل داشتن روابط سیاسی بسیار خوب با ایران ، یک فرصت طلایی برای ایران است و نظام جمهوری اسلامی ایران هم در قالب رویکرد کلان نگاه به شرق، تصمیم قاطع برای گسترش روابط با چین گرفته و پیشرفت کار در این زمینه نیازمند یک تصمیم قوی و انجام اقدامات جدی از سوی دولت است.

سفیر پیشین ایران در پکن افزود: انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک سازمان مردم نهاد و غیروابسته به دولت متشکل از چهره های چین شناس، کارشناسان مجرب در حوزه چین و سفرای پیشین ایران در چین به عنوان یک ظرفیت مهم، ارزشمند و رایگان برای دولت جمهوری اسلامی ایران است و کاملا آمادگی دارد و علاقمند است تا با تمام ظرفیت خود دولت را در مسیر متحول کردن روابط تهران – پکن و عملیاتی کردن توان ۲۵ ساله میان دو کشور یاری و حمایت کند.

بروجردی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین یک سند ملی است و صرف نظر از اینکه کدام دولت در جمهوری اسلامی در راس کار باشد، موظف به پیگیری و اجرای این سند است اما برخی وزرا و دستگاه های دولتی در اجرای سیاست های ابلاغی کوتاهی می کنند و خروجی ها، خروجی های مورد انتظار نیست و این حق ملت ایران به عنوان کشوری که از ذخایر و ثروت های عظیم برخوردار است ، نیست.

رئیس پیشین کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هچنین با اشاره به نقش آفرینی چین در مسیر عادی سازی روابط ایران و عربستان، گفت: چین جدای از توانمندهای اقتصادی و فناوری، به لحاظ قدرت سیاسی هم به یک رقیب بسیار جدی برای آمریکا تبدیل شده است و عربستان سعودی که زمانی به عنوان حیاط خلوت آمریکا محسوب می شود، امروز با نقش آفرینی چینی ها، به مسیر روابط عادی خود با ایران بازگشته است ؛ کاری که از دست آمریکایی ها ساخته نبود.

پیش از سخنران رئیس انجمن دوستی ایران و چین، علی محمد سابقی رئیس کمیته فرهنگی انجمن و رایزین فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن ضمن ایراد سخنان کوتاهی در وصف ویژگی های امام حسن مجتبی (ع)، قطعه شعری به مناسبت میلاد باسعادت سومین اختر تابتاک امامت و ولایت قرائت کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز