تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰

افشای اسناد سری آمریکا، مقامات کاخ سفید را به مصر کشاند

بر اساس اعلام کاخ سفید، هیات آمریکایی همچنین در مصر در خصوص همکاری در زمینه مسایل منطقه ای و پیشرفت دائمی در مسایل حقوق بشری مصر گفتگو کردند
کد خبر: ۶۱۸۲۷

افشای اسناد سری آمریکا، مقامات کاخ سفید را به مصر کشاند

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ افشای اسناد سری و محرمانه پنتاگون و سیا از جمله تصمیم مصر برای ارسال ۴۰ هزار راکت به روسیه، دو مقام ارشد کاخ سفید را به مصر کشاند و با رئیس جمهور این کشور درباره روسیه و جنگ اوکراین دیدار و گفتگو کردند.

 کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و برت مک گورک هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در تاریخ ۹ و ۱۰ ماه می (۲۰ و ۲۱ فروردین ماه) به مصر سفر کردند تا در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات امنیتی منطقه ای و جهانی گفتگو کنند.

کاخ سفید تصریح کرد: سالیوان در این سفر همچنین با عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر و سایر مقامات ارشد این کشور در خصوص عواقب جهانی جنگ بدون دلیل روسیه علیه اوکراین و حمایت واشنگتن از نیازهای غذایی، انرژی و امنیتی مصر گفتگو کرد.

بر اساس اعلام کاخ سفید، هیات آمریکایی همچنین در مصر در خصوص همکاری در زمینه مسایل منطقه ای و پیشرفت دائمی در مسایل حقوق بشری مصر گفتگو کردند.

به گزارش ایرنا، سفر این دو مقام کاخ سفید در حالی است که جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در هواپیمای رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش ها مبنی بر تصمیم مصر برای ارسال۴۰ هزار راکت به مسکو گفت: هیچ نشانه ای از ارائه تسلیحات مرگبار از سوی مصر به روسیه وجود ندارد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی دولت آمریکا تاکید کرد: مصر شریک امنیتی مهمی برای آمریکا است و همچنان یک شریک باقی خواهد ماند.

به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن ، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

مقامات آمریکایی در رده های مختلف برای کنترل پیامدهای داخلی و خارجی افشای این ۱۰۰ سند سری و فوق سری در فضای مجازی همچنان در تکاپو هستند. البته چندین فرضیه و احتمال تاکنون در رابطه با موضوع افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از آن به جنگ اوکراین مربوط می‌شود، مطرح شده است که در این میان عده‌ای از کارشناسان نظامی روس نظریه "جعلی بودن" این اسناد و انتشار "عمدی" آن را محتمل‌تر می‌دانند.

در بخشی از اسناد فاش شده پنتاگون و سیا آمده است که مصر در حال آماده شدن برای ارسال جنگ افزار به روسیه است.

در این اسناد سری آمده است که قاهره به تازگی دستور صدور مخفیانه ۴۰ هزار فروند راکت را به روسیه صادر کرده است. در این سند فوق سری به تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۱۴۰۱)، آمده که در جلسه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با فرماندهان ارشد ارتش این کشور به برنامه ارسال گلوله توپ و باروت به روسیه نیز اشاره شده است.

بر اساس این سند، السیسی به مقام های نظامی دستور داد که تولید و صدور این اقلام بی سر و صدا انجام شود تا مشکلی با غرب پیش نیاید.

تارنمای هیل در گزارشی با اشاره به تازه‌ترین افشاگری درمورد اسناد مربوط به وزارت دفاع آمریکا درخصوص اطلاعات جنگ اوکراین، به پنج مورد از بزرگترین افشاگری‌های اطلاعاتی تاریخ ایالات‌متحده پرداخته‌ اما معتقد است افشای اطلاعات و اسناد جنگ اوکراین، یکی از بزرگترین نقض‌های نظامی و اطلاعاتی در تاریخ ایالات متحده است.

هرچند تاکنون هیچ مقام دولت آمریکا صحت یا منبع افشای اطلاعات را تایید نکرده، اما این اسناد بینش جالبی از جنگ در اوکراین ارائه می دهد. برخی منابع داخل آمریکا احتمال داده اند که این اقدام با دخالت منابع روس صورت گرفته باشد.

در این اسناد از جزئیات حمایت واشنگتن و غرب از اوکراین، از جمله پیشرفت کمک های تسلیحاتی شرح داده شده است. علاوه بر این به نظر می رسد که آمریکا از رهبران روسیه و اوکراین برای نظارت بر جنگ جاسوسی کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز