تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

نذر اهدای خون

نذر اهدای خون یک تصمیم آگاهانه و اهدایی مسئولانه برای نجات جان بیماران نیازمند به خون است که در مناسبت‌هایی مانند شب‌های قدر،تاسوعا و عاشورا توسط اهدا کنندگان خون انجام می شود
کد خبر: ۶۱۸۴۶

نذر اهدای خون

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,چند سالی است که در کنار تمام نذورات دیگر که در زمان هایی مانند ماه محرم و صفر و همچنین شب های قدر انجام می شود و اهدای خون با نیت نذر اهدای خون توسط اهداکنندگان برای نجات بیماران نیازمند انجام می شود .

مردم روزه دار در شب های قدر با اهدای خون خود که گرانمایه ترین نوع اهدا و انفاق و کمک به همنوع محسوب می شود به کمک بیماران نیازمند به خون می شتابند و زمزمه حیات را دو باره در دل های بیماران به جریان می اندازند و نشان می دهند در تمام صحنه ها یار و یاور نیازمندان به خصوص نیازمندان حوزه سلامت هستند.

سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده های خون سالم و کافی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور است، در این راستا به افزایش کمی و کیفی خون و فرآورده های آن پرداخته است و شاخص های مدنظر این سازمان در کسب استاندارهای بین المللی بیانگر نیل به تحقق این هدف است.

خون یک داروی بیولوژی و حیاتی است و هیچ‌چیز را نمی‌توان جایگزین آن کرد و برای اینکه خون سالم از اهداکننده به مصرف‌کننده برسد بیش از یک هزار و ۷۰۰ دستورالعمل فنی تدوین شده و این امر سبب شده است این سازمان تنها سازمان حیاتی وزارت بهداشت محسوب شود.

ایران تنها کشور منطقه در بالاترین شاخص اهدای خون را به‌صورت داوطلبانه دارد و براساس مستندات سازمان بهداشت جهانی، امنیت خون در ایران برابر با کشورهای توسعه یافته است.

نذر اهدای خون یک تصمیم آگاهانه و اهدایی مسوولانه برای نجات جان بیماران نیازمند به خون است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :سازمان انتقال خون با کنار گذاشتن موضوع اهدای خون هیجانی، اهدا کنندگان راتشویق به اهدای مستمر و تدریجی خون می کند، چرا که نیاز به خون همیشگی است.

بشیرحاجی بیگی افزود:استقبال برای اهدای خون در مناسبت هایی مانند شب های قدر چهار تا پنج برابر ایام دیگر است، بنابر این به دنبال استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی آحاد مردم نوعدوست برای اهدای خون هستیم.

وی با بیان اینکه مردم نوعدوست، علاقه و رغبت بسیاری برای اهدای خون در مناسبت های دیگری مانند محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا دارند، گفت : اما باید توجه داشت نیاز به خون، مختص به زمان خاصی نیست و بیماران همیشه نیازمند به خون هستند و با توجه به اینکه برخی از فرآورده های خونی، عمری کوتاه دارند، پس باید مردم را به سوی اهدای خون آگاهانه و مسوولانه هدایت کرد.

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید براینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و برخی بیماران مصرف کنندگان دائمی خون هستند، گفت: تامین خون مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیازمند مشارکت مستمر مردم است.

 

حاجی بیگی با بیان اینکه کلیه تجهیزات و وسایل مورد استفاده در پروسه اهدای خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور یک بار مصرف و استریل هستند و تمام دستورالعمل های بهداشتی هنگام اهدای خون از بدو تاسیس سازمان انتقال خون در تمامی مراکز انتقال خون رعایت می شود، گفت: مطالعات اخیر نشان داده است که اهداکنندگان خون از سالم ترین افراد جامعه هستند و خود مراقبتی را به نحو احسن در جامعه رعایت می کنند.

وی در مورد شرایط عمومی اهدای خون گفت: همراه داشتن کارت ملی الزامی است، وزن باید بالای ۵۰ کیلو گرم باشد، سن اهدای خون در کشور ۱۸ تا ۶۰ سال است ولی اهداکنندگان مستمر خون تا ۶۵ سالگی قادر به اهدای خون هستند، آقایان در سال چهار بار و خانم ها سه بار می توانند خون اهدا کنند و در پایان اعلام می کنم که در حال حاضر به تمامی گروه های خونی برای اهدای خون نیازمندیم و افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند.

تمامی مراکز اهدای خون استانی در شب‌های قدر فعال هستند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: استقبال برای اهدای خون در شب های قدر افزایش می یابد و تمامی مراکز اهدای خون استانی در شب‌های قدر فعال هستند و پذیرای اهدا کنندگان خون هستند.

حاجی بیگی افزود: برخی از هموطنان در مناسب های خاصی مانند شب های قدر نذرخون دارند و خون خود را برای نجات جان بیماران نیازمند به خون اهدا می کنند، اما از آنجایی که نیاز به خون یک نیاز همیشگی است، هموطنان نوعدوست توجه داشته باشند که اهدای خون را فقط به شب های قدر مختص نکنند و در تمام طول سال و هرزمان دیگر می توانند خون اهدا کنند.

وی ادامه داد: امروز با افتخار اعلام می کنیم از زمان تاسیس سازمان انتقال خون تا کنون بیش از ۶۲میلیون واحد خون توسط ایرانیان نوعدوست اهدا شده است و بیشترین میزان اهدای خون در منطقه مدیترانه شرقی (امرو) مربوط به ایران است.

سخنگوی سازمان انتقال خون درمورد مراجعه اهدا کنندگان برای اهدای خون نیز گفت: هموطنانی که قصد اهدای خون را دارند با مراجعه به سایت انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir می توانند به نشانی مراکز و زمان و مکان مورد نظرخود برای اهدای خون دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کشور ۲۱۴ مرکز فعال انتقال خون داریم، تاکید کرد: فعالیت در مراکز انتقال خون شبانه روزیی است و کار دریافت و توزیع خون را برعهده دارند.

حاجی بیگی در مورد زمان اهدای خون در شب های قدر نیز تصریح کرد: در مراکزی که در سایت انتقال خون نیز اعلام شده است تا پایان برگزاری مراسم شب قدر این مراکز فعال هستند و آماده پذیرای اهدای کنندگان خون هستند و همچنین همه مراکز اهدای خون در تهران در شب های قدر فعالیت می کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز