تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳

گفتگوی عربستان و سازمان ملل در خصوص راه حل سیاسی برای سوریه

کشورهایی همچون قطر نیز دفتر معارضان سوری در دوحه را بستند و ریاض چراغ سبز خود را برای برقراری رابطه و رفع کدورت‌ها با دمشق نشان داد. ترکیه نیز طی چند ماه گذشته بارها اعلام کرده که خواهان برقراری رابطه با سوریه است.
کد خبر: ۶۱۹۱۰

گفتگوی عربستان و سازمان ملل در خصوص راه حل سیاسی برای سوریه

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ فیصل بن فرحان بن عبدالله وزیر امور خارجه عربستان روز چهارشنبه با گیر پدرسن نماینده سازمان ملل در امور سوریه در خصوص راه حل سیاسی برای این کشور گفتگو کرد.

الشرق الاوسط عربستان", در این گفت و گو مقامات عربستان و سازمان ملل درباره راه حل سیاسی بحران سوریه و تلاش‌های نماینده سازمان ملل در این خصوص بحث و تبادل نظر کردند.


وزیر امور خارجه عربستان بر تمایل ریاض بر تلاش‌ برای دستیابی به راه حلی سیاسی که وحدت، امنیت، ثبات و هویت عربی سوریه را حفظ کند و رفاه مردم این کشور را تامین کند, تاکید کرد.

به گزارش ایرنا, بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه ۲۳ فروردین ماه وارد شهر جده شد و با ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر خارجه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش واس، محور رایزنی‌های المقداد؛ گفت‌وگو درباره تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه، تسهیل بازگشت آوارگان سوری به سرزمین خود و همچنین تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده در سوریه است.

از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ که بحران سوریه آغاز و به جنگ بین المللی تبدیل شد و با کمک جبهه غربی – عربی – صهیونیستی، گروه‌های تروریستی – تکفیری پا به عرصه جنگ سوریه گذاشتند، مردم سوریه روز خوشی را شاهد نبوده‌اند و همواره در نگرانی به سر برده‌اند. هرچند ارتش این کشور به کمک رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و نیروهای روسی توانست بسیاری از گروه‌های تروریستی همچون داعش را شکست دهد، ولی حضور تروریست‌های آمریکایی در شرق و شمال شرق سوریه از سال ۱۳۹۶ امکان برقراری امنیت در سراسر خاک سوریه برای سوری‌ها را فراهم نکرده و اقدامات بی‌شمار تروریست‌های آمریکایی و مزدوران تحت امرشان هنوز کام مردم سوریه را تلخ نگاه داشته است.

در پی وقوع زلزله مهیب هفت و هشت دهم ریشتری ۱۷ بهمن ماه شمال غرب سوریه (و جنوب ترکیه) که خسارت‌های زیادی به بار آورد، باب کمک‌های برخی کشورهای جهان به سوریه باز شده است.
از این تاریخ چند هیات سیاسی، پارلمانی به دمشق سفر کرده‌اند و راه بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هموار شده است.

کشورهایی همچون قطر نیز دفتر معارضان سوری در دوحه را بستند و ریاض چراغ سبز خود را برای برقراری رابطه و رفع کدورت‌ها با دمشق نشان داد. ترکیه نیز طی چند ماه گذشته بارها اعلام کرده که خواهان برقراری رابطه با سوریه است.

این روند، با استقبال کشورهای دوست سوریه و گروه‌های مقاومت منطقه و با مخالفت واشنگتن و تل آویو مواجه شد؛ چرا که برقراری صلح و دوستی در منطقه به نفع واشنگتن و تل آویو نیست و آن‌ها خواهان ناامنی و بی‌ثباتی سوریه و منطقه برای ادامه حضور نامشروع خود هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز