تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۱.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

مهلت پرداخت سود سهام عدالت کاهش یافت

پرداخت سود سهام عدالت به داستانی ناتمام تبدیل شده ,با این وجود رئیس سازمان بورس وعده داده است که امسال پرداخت سود سهام عدالت همانند سایر شرکت‌ها چهار ماهه انجام شود.
کد خبر: ۶۲۴۷۴

مهلت پرداخت سود سهام عدالت کاهش یافت

به گزارش معاصر به نقل از تجارت نیوز,برخلاف وعده‌ها هنوز اجازه فروش سهام عدالت داده نشده است و به نظر می‌رسد برای حفظ حیات بازار فعلا اجازه فروش سهام عدالت داده نشود. به جز فروش اما پرداخت سود سهام نیز معضلی بزرگ است.

در وهله اول باید اشاره کرد که شرکت‌ها سود را به موقع پرداخت نمی‌‌کنند و سازمان بورس و ارگان‌های مرتبط نیز با این تخلف، به موقع برخورد نمی‌کنند که تنها زیان آن به دارندگان سهام عدالت می‌رسد.

 

پرداخت سود سهام عدالت تسهیل می‌شود؟

روز یکشنبه بود که هئیت مدیره سازمان بورس زمان پرداخت سود نقدی ناشران را از هشت ماه به چهار ماه کاهش داد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این خصوص گفت: زمانبر شدن پرداخت این سود‌ها تا بازه زمانی حتی یک ساله، موجب کاهش ارزشِ آن می‌شد که به ضرر سهامداران بود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: با مشورت مجموعه‌های سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه، مصوب شد تا اساسنامه شرکت‌های پذیرفته در بورس و فرابورس تغییر کند.

عشقی تاکید کرد: این تغییرات و پرداخت سود نقدی شامل همه سهامداران می‌شود که پرداخت سود سهام عدالت را هم در بر می‌گیرد. این بدان معناست که قرار است سود سهام عدالت هر چه سری‌تر واریز شود و همانند دو مرحله و قسطی به دست سهامداران نمی‌رسد.

 

سهام عدالت برای اولین بار در دولت نهم به اقشاری خاص از مردم واگذار شد؛ طی چند سال اما خبری از سهام عدالت و پرداخت سود آن نبود و بالاخره روز نهم اردیبهشت‌ماه سال 99 توسط دولت دوازدهم واگذاری سهام عدالت در بورس به مردم آغاز شد.

آزادسازی سهام عدالت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه انجام شد. آزادسازی سهام عدالت به این معنا بود که سهامداران امکان نقل و انتقال سهام خود را در بورس پیدا می‌کنند و به نوعی مدیریت سهام خود را در دست می‌گیرند. در روش غیرمستقیم نیز مدیریت سهام عدالت هر فرد به عهده شرکت سرمایه‌گذاری استانی واگذار شد.

سهام عدالت تا به امروز بالا و پایین‌های بسیار زیادی داشته است اما مهمترین مشکل این سهام از زمان واگذاری تا به امروز درخصوص فروش و پرداخت سود بوده است.

سال گذشته برای اولین پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای شد و به نوعی سود دست مردم را نگرفت و تنها به صورت قطره‌چکانی سودی ناچیز به مردم پرداخت کردند.

این در حالی است که ارزش هر ورق سهام عدالت یک میلیون تومانی به بیش از 33 میلیون تومان می‌رسد و این بدان معناست که یک خانوار چهار نفره می‌توانند با فروش سهام عدالت خود حداقل 132 میلیون به دست آورند.

نکته اساسی اینجاست که اغلب دارندگان سهام شرایط مالی خوبی ندارند و تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند و بر همین اساس، ممنوعیت فروش همزمان با تورم بیش از 50 درصدی و تعویق و تاخیر پرداخت سود، به زندگی آنها آسیب می‌زند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز