تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

رکوردشکنی البرز با افتتاح همزمان ۲۰۰ خانه محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: یکی از برنامه های هفته زمین پاک افتتاح همزمان ۲۰۰ خانه محیط زیست در مدارس استان است که یک رکوردشکنی در سطح کشور به شمار می رود
کد خبر: ۶۲۸۴۴

رکوردشکنی البرز با افتتاح همزمان ۲۰۰ خانه محیط زیست

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا, مجید درگی روز سه شنبه همزمان با هفته زمین پاک افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که با آموزش و پرورش استان منعقد کرده ایم مقرر شده روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه جاری به طور همزمان در ۲۰۰ مدرسه استان البرز ۲۰۰ خانه محیط زیست افتتاح کنیم که احتمال دارد به بیش ۲۵۰ خانه هم برسد.

وی اظهار کرد: تعدادی از مربیان سلامت مدارس تحت آموزش های محیط زیستی قرار گرفته اند و اکنون به تسهیل گران محیط زیست تبدیل شده اند که بر اساس تفاهم نامه با آموزش و پرورش هر مدرسه ای که مربی سلامتش تحت این آموزش ها قرار گرفته و گواهی لازم را دریافت کرده در آن مدرسه خانه محیط زیست راه اندازی می شود.

وی گفت: راه اندازی خانه های محیط زیست ابتکاری است که از سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست برای آموزش و فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست در دستور کار خود قرار داد و امسال بنا دارد با کمک صندوق های ملی این خانه های محیط زیست را تجهیز کرده و توسعه دهد.

درگی با بیان اینکه افتتاح همزمان این تعداد خانه یک رکورد در کل کشور است، افزود: در تعداد خانه های محیط زیست نیز در کل کشور جزو استان های دوم یا سوم هستیم.

وی در ادامه در خصوص نامگذاری روز و هفته زمین پاک، اظهار کرد: زمین موجودات فراوانی در خود جای داده که برای ما بسیار ارزشمند است که از همین رو در جهان ۲۲ آوریل را که مصادف با دوم اردیبهشت ماه هست به عنوان «روز زمین» نامگذاری کرده اند که بهانه ای برای توجه آحاد مردم دنیا به موضوع زمین است.

نواختن زنگ زمین پاک در مدارس البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه در ایران به عنوان «روز زمین پاک» و هفته زمین پاک نامگذاری شده، گفت: پاک نگاه داشتن زمین از ‌آلودگی ها هدف اصلی این نامگذاری است که از همین رو برنامه هایی به همین مناسبت اجرا می شود.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم در حوزه آموزش و فرهنگ سازی باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و نسل آینده که دانش آموزان هستند تاثیرگذارترین قشر در حوزه آموزش و فرهنگ سازی هستند و از همین رو بیشتر برنامه ریزی ها در این هفته در بحث آموزش و پرورش و دانش آموزی شده ایم که نواختن زنگ زمین پاک و برگزاری کارگاه های ‌آموزشی در مدارس از جمله آن ها می باشد.

درگی با بیان اینکه بیشتر برنامه ها در مدارس روز چهارشنبه برگزار می شود، اضافه کرد: پیگیری اقدامات دستگاه های اجرایی در راستای اجرای آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی از دیگر برنامه هاست که توسط معاون اول رییس جمهور ۶ ماه پیش به تمام دستگاه ها ابلاغ شد.

وی گفت: در این آیین نامه برای تمام دستگاه های اجرایی از صمت تا آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی و وزارت کشور تکالیفی تعیین شده که طی یک برنامه ریزی در یک بازه زمانی بتوانند مصرف پلاستیک را به حداقل برسانند زیرا پلاستیک مهمترین معضل و پسماند برای آلوده سازی زمین و محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز برگزاری جلسات کارگروه های مدیریت پسماند شهرستان را از دیگر این برنامه ها در هفته زمین پاک برشمرد و افزود: کارگروه استانی برگزار شده و در شهرستان ها هم به ترتیب در طی این هفته برگزار می شود.

پاکسازی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتاری زمین های البرز

درگی یکی دیگر از این برنامه ها را برگزاری برنامه پاکسازی طبیعت در راستای طرح اقدام ملی «مسیر سبز ایران پاک» دانست و گفت: این طرح ملی توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اسفند ماه سال گذشته به تمام استانداران سطح کشور ابلاغ شد و طی مکاتبه ای از استانداران خواست تا این طرح مفصل را اجرایی کنند.

وی افزود: در راستای اجرایی شدن این طرح جلساتی با مسوولان استانی داشته ایم که بخشی از اجرای این طرح ملی بحث پاکسازی طبیعت بوده که در هر شهرستان یک برنامه ریزی پاکسازی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در شهرستان کرج هم بنا داریم این برنامه را به صورت مشترک بین شهرستان های چهارباغ و کرج و با حضور مسوولان سمن ها و علاقمندان به حوزه محیط زیست انجام دهیم که برنامه پاکسازی اصلی در زمین های اطراف شهرک مسکونی ابریشم در سر راه مرکز حلقه دره در وسعتی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه این برنامه روز پنجشنبه یا جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد، گفت: در این برنامه پاکسازی از تمام مسوولان استانی دعوت شده که برنامه وسیعی را با حضور آحاد مردم و مسوولان انجام دهیم که شاید رکورد سال گذشته که ۱۸۰ هکتار بود را بشکنیم.

وی از دیگر اقدامات در هفته زمین پاک را استمرار پایش واحدهای صنعتی و خدماتی و تولیدی و دیدار با ائمه جمعه در راستای حفظ محیط زیست برشمرد تا در خطبه های نماز جمعه و سخنرانی ها به این موضوع بپردازند.

وی گفت: انجام تبلیغات محیطی در سطح شهر و هماهنگی لازم با شهرداری ها برای این تبلیغات و رها سازی تعدادی گونه های تیمارشده آسیب دیده و برگزاریب برنامه هفته زمین پاک با یک نشست و گفت وگوی صمیمی با سمن های محیط زیستی استان از دیگر برنامه های این هفته به شمار می رود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز