تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
پیمان حاج محمودعطار/وکیل دادگستری

آیادولت آمریکا دولت متخاصم است؟

کد خبر: ۶۳۱۲۲

 



دررسانه های گروهی خواندیم که یکی از اتهامات دو خبرنگار محترم روزنامه شرق و روزنامه هم میهن که موضوع درگذشت مهسا امینی را در شهریورماه 1401 پوشش خبری داده بودند، ارتباط بادولت متخاصم ایالات متحده آمریکا می باشد!!!!!صرفنظرازتردیددرعنصرقانونی چنین جرمی و این که کدام یک ازموادقانون مجازات اسلامی چنین رفتاری را جرم انگاری کرده است یاخیر؟ برفرض این که جرمی به نام ارتباط بادولت متخاصم درقوانین کیفری ایران پیش بینی شده باشدو برای آن مجازات تعیین گردیده باشد، باید بررسی کنیم آیاارتباط بادولت ایالات متحده آمریکا ارتباط با دولت متخاصم محسوب می شود و درنتیجه قابل پیگردکیفری ومجازات خواهدبود؟

تا آنجایی که این حقیردرمتون حقوقی و سیاسی مطالعه و غور نموده ام ، دولت متخاصم به دولتی گفته می شود که هیچ گونه ارتباط دیپلماتیک ، سیاسی، بازرگانی ، فرهنگی، اقتصادی و غیره با دولت و مردم ایران نداشته باشدو علاوه برآن در حالت خصمانه و جنگ نظامی با کشورو دولت و سرزمین ما قرارداشته باشد.

این درحالی است که سالیان گذشته و دردوران نظام سیاسی پیشین ، یک پیمان نامه براساس مقررات آمره بین المللی بین دولت وقت ایران و دولت آمریکا متعقد گردیدتحت عنوان پیمان مودت . این پیمان پس از استقرارنظام جمهوری اسلامی ایران ازسوی نظام کنونی تاییدو تنفیذگردید. مستند این ادعا دادخواستی است که ازسوی دولت جمهوری اسلامی ایران به استنادپیمان مودت به طرفیت دولت آمریکا به دادگاه بین المللی لاهه هلند(که یگانه مرجع بین المللی حل اختلافات دو دولت بایکدیگر می باشد) درمدتی پیش داده شد و تصمیمات ماهوی و شکلی قضایی ازسوی قضات دادگاه لاهه درراستای پیمان مودت صادرو به طرفین ابلاغ گردید.

صرفنظرازاین که دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دولاندترامپ رییس جمهور سابق این کشور به صورت غیرقانونی و یک طرفه از این پیمان خارج گردید، ولیکن دولت ایران پایبندی خودرا به پیمان مودت دردادگاه بین المللی لاهه اعلام نمود و کماکان این پایبندی دولت جمهوری اسلامی به پیمان یادشده به قوت خودباقی است.

پس نتیجه می گیریم دولتی که بادولت ما پیمان مودت داشته و دولت ایران براین پیمان پایبندمی باشدنمی تواند دولت متخاصم محسوب شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران سفارت خانه های رسمی بادولت آمریکا نداردو پس از اشغال سفارت آمریکا درتهران ، سفارت های دوکشور تعطیل شدند. اما پرسش این است که آیا پس از بسته شدن سفارت خانه های دوکشور درکشور مقابل ، هیچ گونه روابط سیاسی و دیپلماتیک و کنسولی بین دو دولت و شهروندان آن ها برقرارنیست ؟ پاسخ مثبت است. درحال حاضر روابط دیپلماتیک درسطح پایین و از طریق سفارت خانه های دو کشور دیگر درقالب حقوقی حافظ منافع محقق می باشد. شهروندان ایرانی مقیم آمریکا ازطریق دفترحفاظت منافع ایران درواشینگتن (پایتخت آمریکا) کلیه امور احوال شخصیه و نیازهای اداری و قانونی خودرابادولت آمریکا انجام می دهندو هیچ مانعی دراین مسیروجودندارد. شهروندان ایرانی مقیم این کشور ازاین طریق به آسانی به میهن خودایران رفت و آمدمی کنندو مسافرت ها بین ایران و آمریکا برقراراست.

مراودات اقتصادی و بازرگانی بین دو دولت درحال انجام است و بسیاری از ایرانیان برای دیدن اقوام و بستگان یا درمان یا تحصیل یا توریست به آمریکا سفرمی کنندو هیچ گونه تعرضی ازناحیه مسوولان آمریکایی به آنان نمی شود ، چگونه یک دولت نسبت به دولت و ملت ایران می تواند متخاصم تلقی گرددولی شهروندان ایرانی آزادانه بتوانند به آن کشور سفرکنند ؟؟

همه دوره های بین المللی ورزشی اعم از فوتبال ، کشتی و ..... تحت نظارت نهادهای بین المللی ورزشی بین ورزشکاران ایرانی و آمریکایی برگزارمی شود و هیچ تخاصمی بین دو طرف وجودندارد. همه ساله دهها مقاله علمی و پژوهشی بین دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دوکشور تبادل می گرددو هیچ اتهامی متوجه افرادمباشردراین امور منتسب نمی گردد.

مقرراصلی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک (پایتخت دوم آمریکا) است و همه ساله چندین نشست باحضور کلیه اعضای این سازمان برگزارمی شود. ازجمله نماینده دایم ایران دراین سازمان درهمه این جلسات شرکت می نمایدو دولت ایالات متحده آمریکابه عنوان دولت میزبان و حافظ امنیت شرکت کنندگان دراین نشست های بین المللی نسبت به صدورروادیدبه دیپلمات های ایرانی و حفظ امنیت آنان اقدام نموده است.
در فضای مجازی به کرات دیده و خوانده ایم که مسوولان سیاسی ، اجرایی و ... ایرانی در برخی ازسفرهای خودبه شهرهای کشورآمریکا به اماکن تفریحی ، ورزشی ، فرهنگی و خرید مراجعه کرده اند وهیچ تخاصمی ازسوی دولتمردان آمریکایی با آنان نبوده است.

برابرمصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و نهادهای امنیتی کشور و قوانین موضوعه ، تنها دولتی که شرایط یک دولت متخاصم را بادولت جمهوری اسلامی ایران دارد، دولت اشغالگرقدس(اسراییل) می باشدو تاجایی که بنده آگاهی دارم به جزاین کشور هیچ یک از دولت های عضو سازمان ملل متحد به عنوان دولت متخاصم بادولت جمهوری اسلامی ایران محسوب نمی شوندو بالتبع ارتباط احتمالی با این دولت ها ازجمله دولت آمریکانمی تواند منجربه انتساب اتهام ارتباط بادولت متخاصم و مشمول تعقیب کیفری و مجازات برابر قوانین کیفری ایران گردد.

مدتی پیش ازطریق روزنامه شرق توضیحاتی دررابطه با برخی دیگر از اتهامات این دوخبرنگارو مردود بودن این اتهامات به استنادقوانین کیفری ایران مطرح نمودم و امیدواربودم مقامات محترم قضایی رسیدگی کننده به این اتهامات به استدلال های اینجانب عنایت نمایند. اکنون بااتهام نوین ارتباط بادولت متخاصم آمریکا برای این دو فعال رسانه ای روبرو شده ام . امیدوارم درجلسه رسیدگی و محاکمه این دو شهروند گرامی و دلسوز و به میهن و مردم و نظام اسلامی ، ایرادات وارده به اتهامات آنان موردتوجه ریاست محترم دادگاه قرارگیردو ایشان از اتهامات وارده برائت حاصل نمایند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز