تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳

۱۷ تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه امضا شد

رایزن علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: همزمان با برپایی ششمین نشست روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه، حدود ۱۷ تفاهم‌نامه دوجانبه یا چندجانبه بین دانشگاه های دو کشور به امضا رسید
کد خبر: ۶۳۲۴۱

۱۷ تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه  امضا شد

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,هادی گودرزی یکشنبه در مسکو افزود: روند بررسی پیش نویس این تفاهم نامه ها پیش از این در ارتباطات قبلی دانشگاه های دو کشور با یکدیگر انجام شده بود و در نهایت، این تفاهم نامه ها در حاشیه این اجلاس که هفتم و هشتم اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو برگزار شد، به امضا رسیدند.
وی اظهار داشت: در روز نخست این اجلاس، روسای دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، امیرکبیر، صنعتی شریف، شاهد، اصفهان، شیراز، تبریز، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، فنی و حرفه ای و علوم پزشکی تهران و همچنین ۲۰ رئیس دانشگاه از فدراسیون روسیه سخنانی درباره گسترش روابط علمی و دانشگاهی، توسعه همکاری های متقابل در حوزه تبادل استاد و دانشجو، اجرای طرح های تحقیقاتی و انتشار مقالات مشترک مطرح کردند.

معرفی ظرفیت های دانشگاه ها
رایزن علمی سفارت ایران در روسیه گفت: در روز دوم این اجلاس که با همکاری این رایزنی برپا شده بود، روسای دانشگاه ها و معاونان امور بین الملل دانشگاه های برتر دو کشور در سه نشست همزمان به مدت چهار ساعت به معرفی ظرفیت های دانشگاه ها، توانمندی علمی و تجهیزاتی آنها پرداختند.

دیدارهای دو جانبه روسای دانشگاه های ایران و روسیه
به گفته وی، در این اجلاس همچنین فرصتی برای گفت و گو و تبادل نظر روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه فراهم شد و روسای دانشگاه های مختلف همچون تبریز، اصفهان، شیراز و ... از ایران با همتایان خود در دانشگاه هایی همچون قازان، مدرسه عالی اقتصادی مسکو، دانشگاه زبان شناسی مسکو و ... به صورت جداگانه دیدارهایی داشتند که به آشنایی طرفین با ظرفیت های یکدیگر و تقویت همکاری های علمی منجر شد.

بازدید از دانشگاه های مسکو
گودرزی خاطرنشان کرد: در حاشیه این اجلاس، زمینه حضور چند تن از روسای دانشگاه های برتر ایران در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی روسیه فراهم شد و مراکز علمی این کشور مانند مدرسه عالی اقتصاد، دانشگاه زبان شناسی مسکو و دانشگاه دولتی مالی مسکو میزبان هیات های ایرانی بودند.

شناختی که نبود، شناختی که ایجاد شد
رایزن علمی ایران در روسیه گفت: آشنایی روسای دانشگاه های دو کشور با ظرفیت های یکدیگر از دستاوردهای ششمین اجلاس روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه در مسکو بود.
وی تصریح کرد: برخی از دانشگاه های دو طرف از ایران یا روسیه شناخت کافی از نظر علمی و فرهنگی از یکدیگر نداشتند که دیدارهای جانبی موجب شد که شناخت دانشگاهیان و نخبگان این کشور در رابطه با طرف مقابل افزایش یابد و طرفین برای همکاریهای گسترده تر در آینده ابراز علاقه کردند.
گودرزی اظهار داشت: تعدادی از دانشجویان روسی که در رشته زبان فارسی تحصیل می کنند در روند برگزاری این همایش همکاری کردند که در پایان این همایش قرار شد این دانشجویان برای دوره زمانی کوتاه مدت در دانشگاه های ایرانی همچون تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و تبریز حضور یابند و زمینه آشنایی بیشتر نسل جوان روسیه با ظرفیت های فرهنگی و دانشگاهی ایران بیشتر فراهم شود.

ارتباطات علمی با روسیه، زمینه ساز تقویت روند توسعه دانش بنیان کشور
رایزن علمی سفارت ایران در روسیه در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا، ارتباطات علمی با روسیه را زمینه ساز تقویت روند توسعه دانش بنیان کشورمان دانست و گفت: در ۶ دهه گذشته، کشورهای غربی مقصد نخبگان ایرانی برای تحصیلات دانشگاهی بوده یا ارتباطات آنها با غرب شکل گرفته است و حال آنکه توسعه این مناسبات با شرق و کشورهایی همچون روسیه که توانمندی بالایی در عرصه علمی و فناوری دارند، می تواند در توسعه کشور مفید باشد.
وی ادامه داد: روس ها و مسئولان دانشگاه های روسیه نیز در این اجلاس تأکید کردند که ظرفیت علمی جمهوری اسلامی ایران چشمیگر است و حتی فدراسیون روسیه هم می تواند از پتانسیل علمی ایران بهره ببرد.
گودرزی اظهار داشت: اختلاف تراز علمی ایران و روسیه مثل گذشته زیاد نیست و هم اینک با بسیاری از کشورهای دنیا در شمار زیادی از حوزه های علمی همگام پیش می رویم و از این رو، روس ها علاقه مند به توسعه همکاری های علمی با ایران هستند.

ششمین اجلاس روسای دانشگاه های برتر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که عصر پنجشنبه آغاز به کار کرده بود، پس از دو روز فعالیت رسمی، شنبه با بازدید دانشگاهیان ایران از برخی ظرفیت های علمی و فرهنگی مسکو پایان یافت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز