تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵

مجسمه سعدی فردا در تهران رونمایی می‌شود

مجسمه برنزی ۷.۲ متری شاعر فارسی‌زبان سعدی شیرازی ساخته دهقان محمدی هنرمند مجسمه‌ساز، فردا دوشنبه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱- در تهران رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۶۳۲۵۲

مجسمه سعدی فردا در تهران رونمایی می‌شود

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا, مجسمه برنزی ابومحمد مشرف‌الدین مصلح‌بن عبدالله‌بن مشرف متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری صاحب گلستان و بوستان، فردا دوشنبه -یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۲- با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شماری از اعضای این شورا، رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و مدیریت شهری در تهران تقاطع خیابان انقلاب و سعدی، نصب و رونمایی می‌شود.

نصب مجسمه ۷.۲ متری سعدی در تهران

دهقان محمدی هنرمند مجسمه‌ساز، که مجسمه سعدی را طراحی کرده است به خبرنگار میراث‌فرهنگی ایرنا توضیح داد: این مجسمه از برنز ساخته شده و ارتفاع آن ۳ متر و ۲۰ سانتی‌متر است که با احتساب پایه (۴متر) ارتفاع آن از کف خیابان ۷.۲ متر می‌رسد. برای طراحی و ساخت آن از روش ریخته‌گری مومی استفاده شده که حدود ۱.۵ سال زمان برده است.

وی گفت: طراحی این مجسمه بر اساس فراخوانی بود که سازمان زیباسازی تهران اعلام کرد، به صورت مسابقات طرح‌ها ارائه شد، اساتید و هنرمندان به‌نام آثار ارائه شده را بررسی و داوری کردند، از میان ۴۳ هنرمندند مجمسه‌ساز طرح من اننتخاب و برگزیده شد، این اتفاق کم نظیر بود که حتی جوانان و هنرمندانی که نام و نشانی نداشتند در یک رقابت عادلانه وارد شدند تا یک اثر و نماد فرهنگی برای پایتخت طراحی کنند.

مجسمه نصب شده در تقاطع خیابان انقلاب و سعدی

وی به نصب مجسمه حکیم فردوسی در میدان فردوسی تهران در سال ۱۳۳۸ اشاره کرد و گفت: از آن زمان که ۶۴ سال می‌گذرد مجسمه سعدی دومین مجسمه از شاعران ایرانی است که در خیابان انقلاب تهران نصب می‌شود.

طراح مجسمه دکتر قریب (نصب در بلوارکشاورز) افزود: پیش از انقلاب استاد ابوالحسن صدیقی بر اساس شخصیت و آثار، چهره مشاهیری مانند حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ابوعلی سینا، حکیم عمر خیام و سعدی شیرازی را طراحی کرد که مورد تایید قرار گرفت؛ در بیشتر کتاب‌های درسی تصویر و تصوری که همه ما داریم برگرفته از همان آثار طراحی شده است، البته وی تصویر حافظ را هم تداعی و طراحی کرد، اما مورد تایید واقع نشد.

مجسمه‌ برنزی، سعدی را در سفر نشان می‌دهد

محمدی تصریح کرد: تصویری که استاد صدیقی از سعدی در آن زمان، طراحی کرد مربوط به سن ۳۰ سالگی سعدی است، اما آنچه فردا در تهران نصب و رونمایی می‌شود، اگر چه برگرفته از همان تصویر است اما سن هفتاد سالگی سعدی را نشان می‌دهد. این طرح سعدی را در حال حرکت نشان می‌دهد، زیرا او همیشه در حال سفر بوده است.

طراح مجسمه اکوان دیو (نصب در خانه هنرمندان) گفت: شناسنامه این اثر به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است که ابیات معروف «‌بنی‌آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند» که در تمام زبان‌ها و فرهنگ‌های دنیا و در مجامع بین‌المللی کاملا مشهور و شناخته شده است، به دو زبان فارسی و انگلیسی نگارش شده است.

اردیبهشت ماه سفر و گلگشت و طبیعت ماه شاعران فارسی‌زبان است، اولش به نام سعدی، اواخرش بزرگداشت حکیم فردوسی و عمر خیام است، در این میان نام سعدی و آثار و ابیات گرانبهایش از گلستان و بوستان دیر زمانی است که حافظه تاریخی جهان را مزیّن ساخته و این افتخاری سترگ است که تا امروز و همیشه تاریخ، مایه مباهات همه پارسی زبانان خواهد بود؛ زبان و سخنِ سعدی نسخه‌ای حیاتبخش برای زمانه ماست. سعدی در مقابل ظلم بیدادگران میایستد و باورمند به خدمت خلق و حاکمیت مردم است.

از سعدی نه تنها شیوه سخن گفتن که شیوه زندگی کردن را باید آموخت. از این رو، بزرگداشت شیخ اجل در هر زمان و مکان و برگزاری روز سعدی را نباید رخدادی صرفاً گاه شمارانه تلقی کرد، بلکه این نام‌گذاری و آیین‌هایی از این دست را باید دستمایه نگرشی تازه به زیستن قرارداد؛ زیستنِ سرشار از شور و معنا و انسان دوستی و خداباوری. اول اردیبهشت یادروز و بزرگداشت سعدی شیرازی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز