تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۹.۷۹°
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
در استیضاح فاطمی امین چه گذشت

حنای رییسی رنگی نداشت

اخطار به ابراهیم رییسی شاید گزینه استیض1اح بعدی شما باشید
کد خبر: ۶۳۲۸۱

حنای رییسی رنگی نداشتبه گزارش معاصر،صبح دیروز استیضاح وزیر صمت در دستور مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس امروز یکشنبه 20 اردیبهشت ماه استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت را به عنوان اولین دستور جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند..

فاطمی امین البته در جلسه استیضاح خود و در جریان دفاع از خود با نمایندگان از موضوع را رد کرد و و خطاب به مردم گفت که وزیر شما فاسد نشده است.

کدام اعضای دولت، فاطمی امین را همراهی می‌کنند

ریاست مجلس را از ابتدای آغاز صحن محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به عهده دارد و فاطمی امین را محمد مخبر، معاون اول ریاست جمهوری همراهی می‌کند.

در اواسط استیضاح رئیسی خود را به جلسه رساند

در ساعت پایانی زمان استیضاح وزیر صمت سیدابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس حاضر شد و در نوبت آخر دفاع از وزیر خود به سخنرانی پرداخت.

 

در ادامه بخش‌هایی از توضیحات موافقان و مخالفان وزیر صمت را می‌خوانید:

رسولی‌نژاد: «فاطمی‌امین» استاد وعده‌هاست

سیداحمد رسولی‌نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت:

استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود.

یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود.

با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد.

بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

موسوی‌لارگانی: به جای «فاطمی‌امین» از مردم عذرخواهی می‌کنم

سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان موافق استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.

خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

با استیضاح آقای فاطمی‌امین دیگر نگران لابی‌ها برای پروانه‌های معدن و گرانی‌های افسارگسیخته نخواهیم بود

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در موافثقت با استیضاح وزیر صمت عنوان کرد:

با استیضاح آقای فاطمی‌امین دیگر نگران لابی‌ها برای پروانه‌های معدن و گرانی‌های افسارگسیخته نخواهیم بود. با این تصمیم مدافع قسمتی از شعار سال باشیم. همکاران عزیز از نمایندگان می‌خواهم از رأی خودشان را عکس بگیرند و در فضای مجازی منتشر کنند.

می‌گویند بازار خودرو به وزیر صمت ارتباطی ندارد، مردم من باید یقه چه کسی به عنوان ناظر شما در مجلس شورای اسلامی بگیرم؟ من باید پیگیری از چه کسی برای بازار افسارگسیخته داشته باشم؟ ۱۵ ماه پیش در استیضاح قبلی دوباره به آقای فاطمی امین رأی دادیم و رأی آقای فاطمی بیشتر شد ولی چه اتفاقی افتاد؟

وضعیت مدیریت فاطمی امین باعث تشدید مشکلات شد

صدیف بدری، نماینده اردبیل در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان موافق استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت:

مجلس از ابزار نظارتی استیضاح استفاده می‌کند تا به وزرا هشدار داده که به وعده‌هایشان عمل کند لذا استیضاح تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه را فراهم می‌کند.

فاطمی امین در ۲۰ ماه گذشته فرصت‌ها را از دست داد. ما استیضاح کنندگان در تابستان سال ۱۴۰۱ به آقای فاطمی امین سه ماه وقت دادیم بعد از آن در جلسه استیضاح آبان‌ماه سال گذشته باز هم به ایشان رای داده شد که وزیر بماند اما او حتی در وظایف اجرایی‌اش به ویژه در کنترل بازار، کیفیت خودرو و واردات خودرو کاری نکرد و وضعیت مدیریتش باعث تشدید مشکلات شد.

فاطمی امین باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز

الله‌وردی دهقانی، نماینده ورزقان در موافقت استیضاح وزیر صمت گفت:

وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست

همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست.

وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است

ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز.

امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سیدغنی نظری، نماینده خلخال در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت:

این‌که رئیس جمهور در جلسه استیضاح حضور پیدا نکرده نشان دهنده بی‌توجهی او به این جلسه و یا بی‌توجهی به وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند و مردم بین ناکارآمدی و نظارت مجلس شورای اسلامی انتخابگر هستند.

وزیری ضد محرومان را استیضاح می کنیم که نگاه او و تیمش به مجلس نگاهی توهین آمیز است

روح‌الله حضرت‌پور از نمایندگا ن موافق استیضاح فاطمی امین گفت:

استیضاح این وزیر نه از سوی مجلس بلکه از جانب ملت ایران در حال انجام است. این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو، استیضاح تولیدکنندگان تابوت های مرگ و استیضاح مسببین وضعیت فعلی خودرو است.

ما نمایندگان امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می کنیم که نگاه او و تیمش به مجلس نگاهی توهین آمیز است. آقای فاطمی امین به چه جرأتی سخنگوی شما عملا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می کند، مگر چه رانتی به نمایندگان داده اید و چه کسی از شما چیزی خواسته است.

چه کسی به شما اجازه داد ۴۰ درصد به قاتلان مردم اضافه کنید

سارا فلاحی، نماینده ایلام در مجلس گفت:

 

امروز مردم منتظر هستند تا ببینند مجلس شورای اسلامی تصمیم تاریخی خود را بگیرد. کسانی که بانیان وضعیت موجود در عرصه خودروسازی هستند باید پای میز محاکمه پاسخگو باشند.

اگر قیمت برخی از خودروهای داخلی را با دلار ۵۰ هزار تومانی نیز حساب کنیم کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. سوال بنده این است که مابه‌التفاوت این قیمت با قیمت‌های بازار به جیب کدام نانجیبی می‌رود؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده‌اند بنده می‌گویم چه کسی به شما اجازه داد ۴۰ درصد به قاتلان مردم اضافه کنید.

شما از تولید ملی صحبت می‌کنید این چه تولید ملی است که هرگاه دشمن فیتیله تحریم‌ها را بالا می‌برد بازار از هم می‌پاشد؟

اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود؛ نه وزیر صمت

سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده آذرشهر گفت:

 

ابتدا گلایه و انتقادی دوستانه از هیات رئیسه مجلس دارم، همه می دانند که من تلاش می کنم با هیات رئیسه و با همه نمایندگان دوستانه صحبت کنم تا مشکلات حل شود.

ستیضاح وزیر در کمتر از ۶ ماه پدیده جدیدی برای مجلس یازدهم است؛ در ۱۱ دوره مجلس هیچ سابقه ای وجود ندارد که در کمتر از ۶ ماه یک وزیر دوبار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود.

با فاطمی امین مشکل داریم با نظام که مشکل نداریم

جلیل میرمحمدی، نماینده یزد و میبد گفت:

 

کدام شرع مقدس اجازه داه که جلوی دستاورد نظام بدون استناد علامت سوال بزنیم؟ وزیر با آمار و مستند توضیح ارائه دهد و ما بگوییم خلاف است؟ با فاطمی امین مشکل داریم با نظام که مشکل نداریم.

دشمن علیه ما در رسانه‌های خارجی و داخلی کار می کند که عملکرد دولت و را زیر سوال ببرد.

خیلی راحت مجلس را متهم می‌کنیم. گفته شده که 4 ماه قبل 75 خودروی شاسی بلند به نمایندگان داده شده که استیضاح را پس بگیرند. چه کسی را می‌زنید؟ رکن نظام و دولت را می‌زنید و همه را متهم به فساد می‌کنید. ما حتی گفتیم یک مورد را اعلام کنید که کدام نماینده شاسی بلند گرفته و استیضاح را پس گرفته است.

آقای فاطمی امین شخص پاک دستی است اما توانایی مدیریت ندارد

احد آزادی خواه گفت:

 

آقای وزیر من به پرونده شخصی و خصوصی معاون شما کاری ندارم. گِل به سر من که کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند. آیا ما ارتقاء کیفیت خودرو داشته‌ایم؟ آقای فاطمی امین شخص پاک دستی است اما توانایی مدیریت ندارد.

می‌گویند آقای فاطمی امین مقصر گرانی بازار خودرو نیست، این چه حرفی است؟ آقای فاطمی امین گرانی بازار خودرو و لوازم خانگی بر عهده کیست؟ از نمایندگان خواهش می‌کنیم از رأی خودشان با تلفن همراه‌شان فیلم بگیرند و برای حوزه انتخابیه خودشان بفرستند.

جای کار برای آقای فاطمی امین در پست های دیگر هست

حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر گفت:

 

18 ماه از صدارت آقای فاطمی امین گذشته است، ما و شما تلاش کردیم کار را به جایی برسانیم که اثرش را در سفره مردم ببینیم و هدف دیگری نداشتیم. ما به نام جمهوری اسلامی می خواهیم کاری کنیم که بعدا بگوییم روش حکومتداری ما اینگونه است و علاوه بر جهات معنوی، رفاه را هم برای مردم فراهم می کند.

پاکدستی خیلی خوب است و در نظام جمهوری اسلامی غیر از این نباید باشد، بحث مهم این است که باید طوری کار کنیم که نتیجه و کارآمدی داشته باشد. اما اکنون کارآمدی را کجا دیدیم و چقدر در زندگی مردم مشهود بوده است. چقدر اعصاب مردم راحت است و شادی مردم در این است که ببینند ثبات وجود دارد.

پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست های دیگر هست اما در خصوص این پست نظرم اینگونه نیست.

اگر حرف‌های آقای علیرضا بیگی درباره واگذاری خودرو به نمایندگان نبود چه حرفی داشتید بگویید؟

لطف الله سیاهکلی، نماینده قزوین گفت:

 

آقای وزیر اگر حرف‌های آقای علیرضا بیگی درباره واگذاری خودرو به نمایندگان نبود چه حرفی داشتید بگویید؟ شما سوار موج شدید و به هیچ یک از سوالات پاسخ ندادید. طبق نظرسنجی‌ها ۸۱ درصد از مردم از وزیر تنفر دارند؛ ما نماینده مردم هستیم. آقای وزیر شما مشکل در عدم درک مساله دارید.

مردم منتظر نتیجه جلسه هستند که چه چیزی از این مجلس بیرون می‌آید. دولت خودش فهمید و دو وزیر و یک رئیس سازمان را عوض کرد؛ بعد مجلس شورای اسلامی دو بار وزیر را استیضاح کرده و چند بار کارت زرد داده مردم می‌خواهند بدانند که مجلس شورای اسلامی کجای کار است.

وزیر صمت از مجلس رای اعتماد نگرفت/ مجلس انقلابی اولین وزیر رئیسی را عزل کرد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن نظر موافقان و مخالفان استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در نهایت به او رای ندادند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در زمان رای‌گیری برای عدم رای اعتماد به وزیر صمت 270 نماینده مجلس حضور داشتند. بر همین اساس فاطمی امین با 137 رای موافق، 102 رای مخالف، 2 رای ممتنع؛ و مجموع آراء  ... از مجلس رای اعتماد دریافت نکرد.

فاطمی امین اولین وزیر دولت سیزدهم است که از ابتدای آغاز به کار دولت تا به حال دو بار در صحن علنی مجلس استیضاح شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار روز