تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴

پایان نشست سازمان ملل در قطر درباره افغانستان

نشست پشت درهای بسته سازمان ملل با موضوع افغانستان روز سه‌شنبه در قطر بدون به رسمیت شناختن دولت طالبان پایان یافت. با این حال دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که قرار است در آینده نشست دیگری برگزار شود.
کد خبر: ۶۳۴۰۳

پایان نشست سازمان ملل در قطر درباره افغانستان

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این اجلاس شرکت کرد. سازمان ملل این نشست را به عنوان تلاش مشترک کشورها و سازمان ها برای دستیابی به یک موضع واحد در مورد حقوق بشر، حکومت‌، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در افغانستان توصیف کرده است.

گوترش گفت: برای دستیابی به اهدافمان، نمی‌توانیم ارتباط را قطع کنیم. بسیاری خواستار تعامل موثرتر و بر اساس تجارب گذشته بودند.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا احتمال دیدار مستقیم دبیرکل با طالبان وجود دارد، گفت: "هرگاه زمان مناسبی برای انجام این کار باشد، بدیهی است من آن را رد نخواهم کرد. اما امروز چنین زمان مناسبی برای انجام این کار نیست."

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه به آسوشیتدپرس گفت که حکومت جدید افغانستان این مذاکرات را رد کرده است.

وی گفت: اگر آنها آمادگی شنیدن سخنان ما را نداشته باشند و نخواهند موضع ما را در قبال مسائل بدانند، چگونه می توانند به یک راه حل قانع کننده و خوب برسند؟ تصمیمات یک طرفه نمی تواند نتیجه داشته باشد. افغانستان یک کشور مستقل است. صدای خودش را دارد. ما می خواهیم که آنها به صدای ما گوش دهند."

شاهین روز یکشنبه در دوحه با اندرو مک کوبری، مدیر امور افغانستان و پاکستان در وزارت خارجه انگلیس و یو شیائوونگ، فرستاده ویژه چین برای افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۷ آوریل گذشته ( ۷ اردیبهشت ماه )با اجماع به قطعنامه ای رای مثبت دادند که اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها از سوی دولت طالبان بر زنان افغانستان را محکوم کرده است.

قطعنامه پیشنهادی را اگرچه امارات و ژاپن ارائه کردند و مورد حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی بود اما بیش از ۹۰ عضو سازمان ملل از این قعطنامه حمایت کردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اعمال محدودیت بر زنان افغان و ممنوعیت کار آنان برای سازمان ملل متحد در افغانستان را محکوم کرده و از دولت طالبان خواسته است که این اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها را "به سرعت" متوقف کند.

در این قطعنامه آمده است که ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد "حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می کند."

وزارت خارجه دولت طالبان در واکنش به قطعنامه اخیر سازمان ملل در محکومیت حکومت افغانستان به دلیل ممنوعیت کار زنان در سازمان های بین المللی، این ممنوعیت را "یک امر داخلی" خواند.

اما لانا نصیبه، سفیر امارات در سازمان ملل هنگام تصویب قطعنامه شورای امنیت گفت که این محدودیت ها "می تواند عملیات سازمان ملل متحد در افغانستان را به طور کلی به خطر بیندازد" و شورای امنیت نمی تواند در این خصوص سکوت کند.

سفیر و نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان ملل با بیان اینکه بیش از ۹۰ کشور از این قطعنامه حمایت کردند، گفت: این حمایت، پیام اساسی امروز ما را با اهمیت تر می سازد و جهان ساکت نخواهد نشست تا زنان افغانستان از جامعه حذف شوند

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز