تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲

سپرده‌گذاری 20 میلیارد دلاری ایران در بانک‌های جهان

براساس تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده ازسوی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، به رغم تمام محدودیت‌های تحریم مراودات مالی و سپرده‌های ارزی ایران نزد 44 کشور جهان به ترتیب 12 و 13 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۳۵۶۵

سپرده‌گذاری 20 میلیارد دلاری ایران در بانک‌های جهان

 

به گزارش معاصر ,بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی با اشاره به رشد ۱۳ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی ۴۴ کشور دنیا در سال ۲۰۲۲ کل مراودات مالی ایران با این بانک‌ها و مؤسسات را بیش از ۲۱ میلیارد دلار اعلام کرد.

رشد 2 میلیارد دلاری سپرده‌های ارزی ایران

این بانک بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۸۰۴ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود دو میلیارد دلار افزایش یافته و رشد ۱۳ درصدی داشته است. این درحالی است که سپرده‌های ایران در پایان سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار اعلام شده بود. بدین ترتیب در مدت یکسال و با وجود تداوم و حتی تشدید تحریم‌ها، میزان سپرده‌های ارزی ایران از 17.5 به 19.8 میلیارد دلار رسیده است.  از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۱۱۴ میلیون دلار نزد بانک‌های خارجی و بقیه به مبلغ 8 میلیارد و 690 میلیون دلار نزد مؤسسات مالی غیر بانکی قرار داشته است.

تعهدات ایران 9 درصد سپرده ها

طبق اطلاعاتی که بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی منتشر کرده است، از مجموع بیش از 19.8 میلیارد دلار سپرده ارزی ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات سایر کشورها، کمتر از 9 درصد (8.9 درصد) آن به تعهدات ایران مربوط می‌شود.

بر اساس این گزارش تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ بالغ بر یک میلیارد و ۷۶۸ میلیون دلار بوده که این رقم با رشد ۵ درصدی نسبت به سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ روبه‌رو شده است.

از کل تعهدات ایران در پایان سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۷۶ میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌های خارجی بوده و بقیه شامل تعهدات ایران در برابر مؤسسات مالی غیر بانکی بوده است.
 

رشد 2.3 میلیارد دلاری مراودات مالی ایران

بر اساس این گزارش کل مراودات مالی ایران با بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار بوده که با رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در پایان سال ۲۰۲۱ کل مراودات مالی ایران با بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی ۱۹ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار اعلام شده بود. براین اساس حجم مراودات مالی ایران با این کشورها بیش از 2 میلیارد و 330 میلیون دلار افزایش یافته است.
 

سهم 1.3 درصدی دلار از سپرده‌های ارزی ایران

پس از آنکه حذف و کاهش سهم دلار در مبادلات ارزی ایران در دستور کار دولت قرار گرفت، اکنون آثار آن را می‌توان در ترکیب سپرده‌های ارزی ایران مشاهده کرد، به طوری که از مجموع سپرده‌های ارزی کشور سهم دلار بسیار اندک است. آمار بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد از کل سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و مؤسسات، حدود ۸ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار به یورو نگهداری می‌شود. سهم دلار از کل سپرده‌های ایران فقط ۲۷۳ میلیون دلار اعلام شده است. بنابراین سهم دلار از کل سپرده‌های ارزی ایران به 1.3 درصد می‌رسد که درمقایسه با سایر ارزهای دیگر ناچیز است. این درحالی است که سهم یورو از سپرده‌های ارزی ایران بیش از 43 درصد است. همچنین بنابراین گزارش، از کل تعهدات ایران نیز یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار در قالب یورو بوده و سهم دلار از این تعهدات فقط ۹ میلیون دلار محاسبه شده است.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از مؤسسات پولی بین‌المللی معتبر جهان است که در سال 1930 میلادی تأسیس شده است و از قدیمی‌ترین سازمان‌های بین‌المللی دنیا به شمار می‌رود. این بانک دارای 63 بانک مرکزی عضو است که کشورهای مربوطه بیش از 95 درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان را تأمین می‌کنند. مقر بانک تسویه بین‌المللی در بازل سوییس است. از آنجا که مشتریان بانک تسویه بین‌المللی را بانک‌های مرکزی کشورها و سازمان‌های بین‌‌المللی تشکیل می‌دهند، این نهاد از افراد و شرکت‌های خصوصی سپرده نمی‌گیرد و به آنها خدمت‌رسانی مالی نمی‌کند. این بانک یک نهاد مالی بین‌المللی است که در پی تقویت همکاری‌های پولی و مالی بین‌المللی است و به عنوان بانکی برای بانک‌های مرکزی کشورها فعالیت می‌کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز